Regulament 4/2009
Regulament nr. 4 din 23-03-2009
pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 11/2007 privind autorizarea instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe
pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 11/2007 privind autorizarea instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe
Avand in vedere prevederile art. 16, ale art. 25 alin. (2) si ale art. 26 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 referitoare la institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul dispozitiilor art. 25 alin. (2) lit. a) si ale art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.
Art. I. - Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2007 privind autorizarea institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 837 din 6 decembrie 2007, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
in temeiul dispozitiilor art. 25 alin. (2) lit. a) si ale art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.
Art. I. - Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2007 privind autorizarea institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 837 din 6 decembrie 2007, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) actionar semnificativ - o persoana fizica sau juridica ori un grup de persoane fizice si/sau juridice care actioneaza concertat, care detine direct sau indirect participatii calificate intr-o institutie de credit;".
2. La articolul 2 alineatul (2), dupa litera b) se introduce o noua litera, litera c), cu urmatorul cuprins:
"c) trust - institutie specifica dreptului anglo-saxon, reprezentand o operatiune juridica prin care o persoana, denumita constitutor, incredinteaza unei alte persoane, denumita administrator, bunuri ale sale, pentru a le detine, administra si preda unor beneficiari aratati de constitutor, fie in timpul vietii, fie dupa moartea sa."
3. La articolul 2, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Se considera ca persoanele actioneaza concertat cand fiecare dintre ele decide sa isi exercite drepturile aferente actiunilor detinute, in concordanta cu un acord explicit sau implicit intervenit intre ele."
4. Dupa articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu urmatorul cuprins:
"Art. 21. - (1) La determinarea unei participatii calificate, pentru calculul drepturilor de vot ale unei persoane se aplica in mod corespunzator prevederile art. 116 alin. (1) ultimele doua teze, alin. (2) si alin. (7)-(10) din Regulamentul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitentii si operatiunile cu valori mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 23/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prevederile art. 5, 6 si 10 din Regulamentul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2008 privind implementarea Directivei 2007/14/CE de stabilire a normelor de aplicare a anumitor dispozitii ale Directivei 2004/109/CE privind armonizarea obligatiilor de transparenta in ceea ce priveste informatiile referitoare la emitentii ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 28/2008.
(2) La determinarea unei participatii calificate nu se tine seama de drepturile de vot sau de actiunile pe care firmele de investitii ori institutiile de credit le pot detine ca urmare a subscrierii de instrumente financiare si/sau a plasarii instrumentelor financiare in baza unui angajament ferm asumat in desfasurarea activitatii prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 6 lit A.f) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca, pe de o parte, drepturile de vot sau actiunile respective sa nu fie exercitate ori utilizate pentru a interveni in administrarea activitatii emitentului si, pe de alta parte, drepturile de vot sau actiunile respective sa fie cedate in termen de un an de la data achizitionarii participatiei."
5. La articolul 4, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Banca Nationala a Romaniei poate solicita, in scris, cu respectarea prevederilor art. 33 alin. (3) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, orice informatii sau documente suplimentare, daca cele prezentate nu sunt suficiente sau relevante pentru realizarea evaluarii ori daca documentatia prezinta alte deficiente. Informatii pot fi obtinute si prin realizarea unor interviuri profesionale cu persoanele nominalizate sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere."
6. La articolul 4, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) Titularii cererii de autorizare pot sa prezinte, din proprie initiativa, orice informatii si documente considerate de acestia necesare in sustinerea cererii."
7. La articolul 4, alineatul (3) se abroga.
8. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7. - Denumirea unei banci trebuie sa fie in limba romana, cu exceptia cazului in care banca face parte dintr-un grup a carui societate-mama este situata in afara Romaniei si preia in denumirea sa, partial sau in totalitate, denumirea utilizata in cadrul grupului."
9. Articolele 9 si 10 se abroga.
10. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Calitatea actionarilor directi si indirecti ai unei banci trebuie sa corespunda cerintelor asigurarii unui management prudent si sanatos al institutiei de credit, prevazute de lege si de prezentul regulament.
(2) Evaluarea calitatii actionarilor semnificativi directi si indirecti, precum si a soliditatii financiare a acestora in raport cu participatia ce urmeaza a fi detinuta in banca se realizeaza pe baza criteriilor prevazute la art. 26 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, care se refera la:
a) reputatia actionarului semnificativ;
b) soliditatea financiara a actionarului semnificativ;
c) capacitatea bancii de a respecta cerintele prudentiale;
d) suspiciuni privind spalarea banilor sau finantarea terorismului.
(3) Evaluarea grupului de persoane fizice si/sau juridice care actioneaza concertat, in sensul prevederilor art. 2 alin. (3), va avea in vedere criteriile enumerate la alin. (2), la nivel individual si/sau la nivelul grupului, dupa caz.
(4) Evaluarea calitatii actionarilor directi care nu urmeaza sa detina participatii calificate la banca va avea in vedere criteriul prevazut la alin. (2) lit. d). Banca Nationala a Romaniei va putea, de la caz la caz, sa ia in considerare in procesul de evaluare a acestor actionari si alte criterii dintre cele prevazute la alin. (2).
(5) Daca o participatie calificata intr-o banca urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane, fiecare dintre aceste persoane, avand calitatea de actionar semnificativ indirect, este supusa evaluarii de catre Banca Nationala a Romaniei. Banca Nationala a Romaniei poate decide evaluarea doar a persoanei care are calitatea de ultim detinator indirect al participatiei si a persoanelor care urmeaza sa detina in mod direct participatii la institutia de credit vizata, cu exceptia cazului in care Banca Nationala a Romaniei considera ca fiind necesara evaluarea unuia sau a mai multor detinatori intermediari din lantul de participatii."
11. Articolele 13, 14 si 15 se abroga.
12. La articolul 17, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) Prevederile art. 183 alin. (1) si (3) si ale art. 1822 se aplica in mod corespunzator."
13. La articolul 18, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"(11) Prevederile art. 183 alin. (1) si (3) si ale art. 1822 se aplica in mod corespunzator."
14. Dupa articolul 18 se introduce un nou paragraf, paragraful 1.7 - Planul de activitate, cuprinzand articolul 181, cu urmatorul cuprins:
"1.7. Planul de activitate
Art. 181. - Planul de activitate trebuie sa contina obiective realizabile in orizontul de timp vizat, cu respectarea cerintelor aplicabile institutiilor de credit, in conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 99/2006 si ale reglementarilor emise in aplicarea acesteia."
15. La capitolul II, dupa sectiunea 1 se introduce o noua sectiune, sectiunea 11 - Criterii de evaluare a actionarilor semnificativi, cuprinzand articolele 182-1824, cu urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA 11
Criterii de evaluare a actionarilor semnificativi
11.1. Reputatia actionarului semnificativ
Art. 182. - Evaluarea reputatiei actionarului semnificativ are in vedere urmatoarele elemente:
a) integritatea;
b) competenta profesionala.
Art. 183. - (1) La evaluarea integritatii actionarului semnificativ vor fi avute in vedere, in masura in care prezinta relevanta, in sensul ca pot induce dubii cu privire la indeplinirea criteriului, cel putin urmatoarele aspecte si situatii:
a) existenta unei condamnari pentru infractiuni de coruptie, spalare de bani, infractiuni contra patrimoniului, abuz in serviciu, luare sau dare de mita, fals si uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscala, primire de foloase necuvenite, trafic de influenta, marturie mincinoasa, infractiuni prevazute de legislatia speciala in domeniul financiar-bancar, de legislatia privind societatile comerciale, insolventa sau protectia consumatorilor ori pentru orice alte fapte relevante;
b) actionarul semnificativ a fost sau este cercetat penal ori judecat pentru oricare dintre infractiunile prevazute la lit. a);
c) investigatii in curs ori derulate in trecut si/sau masuri aplicate actionarului ori impunerea unor sanctiuni administrative pentru nerespectarea prevederilor care reglementeaza domeniul bancar, financiar, al valorilor mobiliare, al activitatii de asigurare sau al pietelor de valori mobiliare ori al instrumentelor financiare si al mijloacelor de plata sau oricarei altei legislatii privind serviciile financiare;
d) investigatii in curs ori derulate in trecut si/sau masuri si sanctiuni aplicate de orice organism de reglementare ori profesional pentru nerespectarea oricaror prevederi relevante.
(2) In plus fata de cele prevazute la alin. (1), la evaluarea integritatii actionarului semnificativ se va avea in vedere masura in care lipsa corectitudinii in afacerile derulate in trecut poate submina integritatea si credibilitatea acestuia. In acest sens, Banca Nationala a Romaniei trebuie sa aiba in vedere situatii cum ar fi:
a) orice indiciu ca actionarul nu a fost transparent, deschis si cooperant in relatia sa cu autoritatea de supraveghere sau cu autoritatea de reglementare, inclusiv orice indiciu ca acesta a incercat sa evite evaluarea in cadrul unei proceduri de autorizare a unei entitati reglementate, a ignorat cu buna stiinta obligatia de notificare a intentiei de dobandire a unei participatii calificate intr-o entitate reglementata sau a incercat sa evite evaluarea prudentiala careia trebuia sa i se supuna in calitate de achizitor potential al unei participatii calificate;
b) actionarului i s-a refuzat inregistrarea, autorizarea, acordarea calitatii de membru sau i s-a refuzat licentierea pentru o activitate comerciala, o afacere ori o profesie, i-a fost revocata, retrasa sau radiata o asemenea inregistrare, autorizare, calitate de membru sau licenta ori a fost exclus de catre un organism de reglementare sau profesional;
c) actionarul a fost demis sau eliberat dintr-o pozitie de trust, dintr-o relatie fiduciara sau o situatie similara ori i s-a cerut demisia sau retragerea dintr-o asemenea pozitie;
d) actionarul are interdictie de a ocupa o functie de conducere intr-o entitate comerciala.
(3) Actionarul este prezumat a avea o buna reputatie pana la proba contrarie.
(4) La evaluarea actionarilor semnificativi situatiile prevazute la alin. (1) si (2) vor fi avute in vedere si in privinta persoanelor controlate sau conduse in trecut ori in prezent de actionarul semnificativ, persoana fizica, si, respectiv, in privinta persoanelor controlate de actionarul semnificativ, persoana juridica.
(5) Banca Nationala a Romaniei evalueaza relevanta situatiilor cum sunt cele prevazute la alin. (1) si (2), de la caz la caz, avand in vedere gravitatea circumstantelor caracteristice fiecarei situatii, precum si faptul ca asemenea situatii pot fi semnificative considerate impreuna, chiar daca luate separat pot sa nu prezinte relevanta.
Art. 184. - Daca actionarul semnificativ este o entitate comerciala sau o institutie, cerinta de integritate trebuie sa fie satisfacuta atat de persoana juridica, cat si de persoanele care asigura conducerea activitatii acesteia.
Art. 185. - In realizarea evaluarii integritatii actionarului semnificativ, Banca Nationala a Romaniei poate lua in considerare informatiile relevante din punctul de vedere al integritatii oricarei persoane aflate in legatura cu acesta, cum ar fi orice persoana care are sau pare sa aiba o relatie de familie ori de afaceri relevanta cu actionarul.
Art. 186. - Cerintele de integritate sunt evaluate potrivit prevederilor art. 183-185, indiferent de nivelul participatiei calificate pe care actionarul urmeaza sa o detina si de implicarea sa in administrarea bancii sau de influenta pe care isi propune sa o exercite asupra acesteia.
Art. 187. - In sensul art. 182 lit. b), competenta profesionala a actionarului semnificativ cuprinde competenta in administrare, denumita competenta manageriala, si competenta in sfera activitatilor financiare desfasurate de banca, denumita competenta tehnica.
Art. 188. - Competenta manageriala se evalueaza avand in vedere experienta anterioara a actionarului in achizitionarea si administrarea de participatii in entitati comerciale, care trebuie sa demonstreze abilitate, diligenta si conformarea la standardele relevante.
Art. 189. - Competenta tehnica se evalueaza avand in vedere experienta anterioara a actionarului, dobandita ca actionar care a exercitat controlul asupra unor institutii financiare si/sau ca persoana care a administrat si/sau a condus activitatea unor asemenea institutii. In acest caz, de asemenea, experienta trebuie sa demonstreze abilitate, diligenta si conformarea la standardele relevante.
Art. 1810. - (1) Daca actionarul semnificativ este o persoana juridica, evaluarea competentei profesionale trebuie sa vizeze atat persoana juridica insasi, cat si persoanele care asigura conducerea activitatii acesteia.
(2) Evaluarea competentei tehnice trebuie sa aiba in vedere in special activitatile financiare desfasurate in prezent de catre actionar si/sau de entitatile din grupul din care acesta face parte.
Art. 1811. - (1) La evaluarea cerintelor privind competenta se va tine cont de particularitatile fiecarui caz, in special de nivelul participatiei ce urmeaza a fi detinuta in banca si de gradul de implicare preconizat al actionarului in administrarea bancii respective.
(2) In sensul alin. (1), se vor avea in vedere situatii cum ar fi:
a) actionarul semnificativ nu este in pozitia de a exercita sau nu intentioneaza sa exercite o influenta asupra bancii. In acest caz, va putea fi dovedita doar indeplinirea cerintei privind competenta manageriala;
b) actionarul semnificativ urmeaza sa participe la capitalul bancii cu scopul de a-si diversifica portofoliul si/sau de a obtine dividende ori venituri din capital, si nu cu scopul de a se implica in administrarea bancii in cauza. In acest caz, se va dovedi indeplinirea cerintei privind competenta manageriala, iar cerintele de competenta profesionala pot sa fie reduse semnificativ;
c) actionarul semnificativ urmeaza sa detina controlul asupra bancii sau sa exercite o influenta puternica asupra acesteia, spre exemplu prin intermediul unei participatii care confera un drept de veto. In acest caz, se va dovedi indeplinirea cerintei privind competenta manageriala, iar nivelul competentei profesionale trebuie sa fie mai ridicat, cu luarea in considerare si a naturii si complexitatii activitatilor propuse.
Art. 1812. - Cerintele de reputatie se pot considera indeplinite daca:
a) actionarul semnificativ este o persoana fizica sau juridica deja considerata a fi de buna reputatie in calitatea sa de actionar semnificativ la o entitate reglementata si supravegheata de o autoritate competenta din Romania sau dintr-un alt stat membru;
b) actionarul semnificativ este o persoana fizica ce asigura conducerea si/sau administrarea activitatii unei entitati reglementate si supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sau de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private ori de o autoritate de supraveghere similara dintr-un alt stat membru;
c) actionarul semnificativ este entitate reglementata si supravegheata de Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sau de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private ori de o autoritate de supraveghere similara dintr-un alt stat membru.
Art. 1813. - Evaluarea cerintelor de reputatie poate fi facilitata de cooperarea cu autoritatea de supraveghere competenta din statul tert ale carui reglementari privind cerintele de reputatie sunt considerate echivalente, daca:
a) actionarul semnificativ este o persoana fizica sau juridica deja considerata a avea o buna reputatie in calitate de actionar semnificativ al unei entitati reglementate si supravegheate de o autoritate de supraveghere dintr-un stat tert;
b) actionarul semnificativ este o persoana fizica ce asigura conducerea si/sau administrarea activitatii unei entitati reglementate si supravegheate de o autoritate de supraveghere dintr-un stat tert;
c) actionarul semnificativ este o entitate reglementata si supravegheata de o autoritate de supraveghere dintr-un stat tert.
11.2. Soliditatea financiara a actionarului semnificativ
Art. 1814. - (1) Soliditatea financiara a actionarului semnificativ se evalueaza din perspectiva capacitatii acestuia de a finanta participatia sa si de a mentine o structura financiara solida, precum si de a asigura administrarea prudenta si sanatoasa a bancii in viitorul anticipat. Aceasta capacitate trebuie sa fie reflectata in obiectivul general al participarii sale la capitalul bancii si in politica sa privind aceasta participare si, de asemenea, in cazul actionarului ce urmeaza sa detina controlul asupra bancii, in obiectivele financiare prognozate, compatibile cu strategia cuprinsa in planul de activitate.
(2) In cazul actionarului ce urmeaza sa detina controlul asupra bancii, soliditatea financiara a acestuia se analizeaza in corelatie cu criteriul mentionat la art. 12 alin. (2) lit. c), referitor la capacitatea bancii de a respecta cerintele prudentiale.
Art. 1815. - Banca Nationala a Romaniei analizeaza daca mecanismele de finantare utilizate de actionarul semnificativ pentru a finanta participatia la capitalul bancii sau daca relatiile financiare existente intre actionarul semnificativ si banca pot genera conflicte de interese care pot destabiliza structura financiara a bancii.
Art. 1816. - Analiza soliditatii financiare a actionarului semnificativ trebuie sa fie raportata la natura actionarului si sa fie proportionala cu participatia sa la capitalul bancii, distingandu-se, din perspectiva profunzimii si metodelor de realizare a analizei, intre situatia in care actionarul urmeaza sa exercite controlul asupra bancii si cea in care acesta urmeaza sa exercite doar o influenta semnificativa; chiar si in situatia din urma trebuie sa se ia in considerare implicarea pe care actionarul o va avea in administrarea bancii.
Art. 1817. - Informatiile cerute pentru evaluarea soliditatii financiare a actionarului semnificativ depind de statutul juridic al actionarului (de exemplu: institutie financiara supusa supravegherii prudentiale; persoana juridica, alta decat o institutie financiara; persoana fizica).
Art. 1818. - Daca actionarul semnificativ este o entitate reglementata si supravegheata prudential de catre o alta autoritate de supraveghere din Romania, dintr-un alt stat membru sau dintr-un stat tert ale carui reglementari in domeniul prudential sunt considerate echivalente, Banca Nationala a Romaniei va lua in considerare evaluarea situatiei financiare a actionarului realizata de autoritatea sa de supraveghere, coroborat cu documentele transmise direct de catre autoritatea de supraveghere a actionarului semnificativ Bancii Nationale a Romaniei.
11.3. Conformarea bancii la cerintele prudentiale
Art. 1819. - (1) Evaluarea adecvarii calitatii actionarului semnificativ are in vedere si daca banca va fi in masura sa se conformeze cerintelor prudentiale prevazute de O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si de reglementarile date in aplicarea acesteia si, in special, daca grupul din care va face parte are o structura care sa permita exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea unui schimb eficient de informatii cu autoritatile competente si determinarea distribuirii responsabilitatilor intre autoritatile competente.
(2) Structura grupului se refera la membrii grupului, inclusiv la societatile-mama si filiale, precum si la regulile de administrare si conducere intragrup (mecanismele de luare a deciziilor, nivelul de independenta, administrarea capitalului).
(3) Evaluarea aspectelor referitoare la exercitarea unei supravegheri eficiente are in vedere ca Banca Nationala a Romaniei sa nu fie impiedicata sa isi indeplineasca obligatiile de supraveghere de legaturile stranse ale bancii cu alte persoane fizice sau juridice ori de legile, reglementarile sau masurile administrative din alt stat, care guverneaza persoana fizica sau juridica aflata in legaturi stranse cu banca, ori de dificultati in punerea in aplicare a acestor legi, reglementari sau masuri administrative.
Art. 1820. - Evaluarea prudentiala a actionarului semnificativ trebuie sa vizeze capacitatea sa de a sustine o organizare adecvata a bancii in cadrul grupului. Atat banca, cat si grupul trebuie sa aiba un cadru de administrare si conducere clar si transparent si o organizare adecvata, inclusiv un sistem de control intern eficient si functii de control independente (administrarea riscurilor, conformitate si audit intern).
Art. 1821. - Banca Nationala a Romaniei va lua in considerare si daca actionarul semnificativ va fi in masura:
a) sa furnizeze bancii sustinerea financiara de care aceasta ar putea avea nevoie pentru activitatea preconizata;
b) sa furnizeze capitalul de care banca ar putea avea nevoie pentru dezvoltarea viitoare a activitatii;
c) sa implementeze orice solutie adecvata pentru a ajusta viitoarele necesitati de fonduri proprii ale bancii.
11.4. Suspiciuni privind spalarea banilor sau finantarea terorismului
Art. 1822. - Calitatea unui actionar semnificativ nu va fi considerata adecvata daca:
a) actionarul este suspectat sau cunoscut, pe plan intern ori international, ca fiind implicat in operatiuni de spalare a banilor sau in tentative de acest fel, indiferent daca acestea sunt legate ori nu de achizitia propusa;
b) actionarul este suspectat sau cunoscut, pe plan intern ori international, ca fiind terorist sau ca finanteaza acte de terorism;
c) actionarul este stabilit intr-un stat sau teritoriu considerat de catre FATF - GAFI - Grupul de Actiune Financiara Internationala ca fiind «necooperant» ori intr-un stat sau teritoriu care nu a intreprins suficiente masuri pentru a se conforma cu recomandarile FATF - GAFI.
Art. 1823. - Evaluarea criteriului privind spalarea banilor si finantarea terorismului se realizeaza in corelatie cu evaluarea integritatii si indiferent de valoarea sau de alte caracteristici ale participatiei ce se intentioneaza a fi detinuta in banca.
Art. 1824. - Fondurile utilizate pentru participarea la capital trebuie sa provina din surse licite, iar mecanismul de finantare trebuie sa fie transparent. In acest sens, se va demonstra cel putin ca fondurile respective sunt virate prin intermediul unor institutii financiare care fac obiectul supravegherii de catre autoritati competente din state membre sau din state terte, considerate echivalente."
16. La articolul 20, partea introductiva si litera e) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 20. - In vederea obtinerii aprobarii de constituire, solicitantii trebuie sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei o cerere de autorizare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1, insotita de urmatoarele informatii si documente:
.....................................................................................................................
e) planul de activitate, semnat de actionarii semnificativi directi si indirecti ai bancii si insusit de persoanele desemnate sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere in calitate de administrator, director, respectiv de membru al consiliului de supraveghere sau al directoratului, intocmit in conformitate cu prevederile art. 23;".
17. La articolul 21 alineatul (1), litera b) se abroga.
18. La articolul 21 alineatul (1), literele d), e) si f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"d) copii de pe ultimele 3 situatii financiare anuale individuale auditate si, dupa caz, si cele la nivelul perimetrului de consolidare contabila din care face parte actionarul, intocmite conform Standardelor internationale de raportare financiara sau unor reglementari conforme cu directivele contabile europene si depuse la organele competente. Cu acordul Bancii Nationale a Romaniei pot fi acceptate si situatii financiare anuale individuale si/sau consolidate care sunt intocmite in conformitate cu alte standarde contabile recunoscute la nivel international;
e) estimari ale bilantului si ale contului de profit si pierdere pentru urmatorii 3 ani, semnate de actionar;
f) curriculum vitae, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor alin. (6) lit. b), pentru persoanele care exercita responsabilitati de conducere a actionarului; informatiile furnizate trebuie sa sustina indeplinirea cerintelor de competenta profesionala, potrivit art. 1810 alin. (1);".
19. La articolul 21 alineatul (1), dupa litera f) se introduce o noua litera, litera g), cu urmatorul cuprins:
"g) certificat de cazier judiciar, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor art. 22 alin. (2) si (21), pentru persoanele care exercita responsabilitati de conducere a actionarului."
20. La articolul 21, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru fiecare dintre actionarii directi, altii decat cei mentionati la alin. (1) si decat institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in registrul special, persoane juridice romane, vor fi transmise documentele prevazute la alin. (1) lit. a), c) si g) si cea mai recenta situatie financiara anuala auditata."
21. La articolul 21, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu urmatorul cuprins:
"(51) Actionarii semnificativi mentionati la alin. (4) si (5) vor remite si documentele prevazute la alin. (1) lit. e)."
22. La articolul 21, partea introductiva a alineatului (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Pentru fiecare dintre actionarii, persoane fizice, se vor prezenta urmatoarele documente:"
.
23. La articolul 21 alineatul (6), literele b) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) curriculum vitae, din care sa rezulte activitatea anterioara si cea desfasurata in prezent, inclusiv denumirea angajatorului, natura activitatii desfasurate, functia detinuta si alte informatii relevante legate de activitatea acestuia, si in care sa se indice entitatile in care persoana fizica a detinut sau detine responsabilitati de administrare si/sau de conducere, precum si, in cazul actionarului semnificativ, orice alte informatii relevante care sa sustina indeplinirea cerintelor privind competenta profesionala;
.....................................................................................................................
d) certificatul de cazier judiciar, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor art. 22 alin. (2) si (21)."
23. La articolul 21 alineatul (6), literele b) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) curriculum vitae, din care sa rezulte activitatea anterioara si cea desfasurata in prezent, inclusiv denumirea angajatorului, natura activitatii desfasurate, functia detinuta si alte informatii relevante legate de activitatea acestuia, si in care sa se indice entitatile in care persoana fizica a detinut sau detine responsabilitati de administrare si/sau de conducere, precum si, in cazul actionarului semnificativ, orice alte informatii relevante care sa sustina indeplinirea cerintelor privind competenta profesionala;
.....................................................................................................................
d) certificatul de cazier judiciar, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor art. 22 alin. (2) si (21)."
24. La articolul 21 alineatul (6), literele e) si f) se abroga.
25. La articolul 21, alineatul (7) se abroga.
26. La articolul 22 alineatul (1), partea introductiva si litera d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Pentru fiecare dintre persoanele nominalizate sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere in calitate de administrator, director, respectiv de membru al consiliului de supraveghere sau al directoratului, vor fi transmise urmatoarele informatii si documente:
.....................................................................................................................
d) declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca persoana in cauza respecta dispozitiile art. 107 alin. (3) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu se afla in vreuna dintre situatiile prevazute la art. 110 din O.U.G nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in alta situatie de incompatibilitate prevazuta de legislatia in vigoare ori ca intelege sa renunte la orice situatie de incompatibilitate inaintea inceperii exercitarii functiei pentru care a fost aprobata de Banca Nationala a Romaniei;".
27. La articolul 22, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) Daca certificatul de cazier judiciar sau documentul echivalent nu poate fi obtinut, se va prezenta o declaratie pe propria raspundere in care se va motiva corespunzator imposibilitatea obtinerii documentului oficial, insotita, dupa caz, de dovezi care sa ateste diligentele depuse pentru obtinerea acestui document."
28. La articolul 23 alineatul (1), literele a) si c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) descrierea obiectivelor, politicilor si strategiilor bancii;
.....................................................................................................................
c) prezentarea proceselor de identificare, administrare, monitorizare si raportare a riscurilor;".
29. La articolul 23 alineatul (2), literele c) si i) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"c) descrierea categoriilor de activitati ce urmeaza a fi efectuate in primii 3 ani de activitate si, in mod corespunzator, a produselor si serviciilor oferite si a politicii de pret/tarifare aferente acestora. Pentru fiecare dintre aceste categorii de activitati se va indica si data probabila la care vor fi introduse in oferta bancii. In cazul emisiunilor de moneda electronica, se vor prezenta cel putin informatiile prevazute la art. 46 alin. (1);
.....................................................................................................................
i) valoarea investitiilor aferente crearii suportului tehnic necesar desfasurarii activitatilor propuse si realizarii structurii organizatorice si graficul de realizare a acestora;".
30. La articolul 23, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Cadrul formal de administrare a activitatii bancii, prevazut la alin. (1) lit. b), va cuprinde: proiectul structurii organizatorice a bancii, definirea liniilor de responsabilitate, atributiile fiecarui compartiment/centru de responsabilitate al bancii si relatiile dintre acestea (fluxurile informationale), atributiile sucursalelor si ale altor sedii secundare ale bancii, atributiile comitetelor specializate ale bancii, competentele organelor de administrare si/sau de conducere ale bancii (consiliu de administratie, directori, respectiv consiliu de supraveghere si directorat), ale persoanelor care asigura conducerea compartimentelor din cadrul bancii sau a sucursalelor si a altor sedii secundare si ale altor salariati care efectueaza operatiuni in numele si pe contul bancii. Dupa caz, va fi prezentata si pozitia institutiei de credit in cadrul grupului din care va face parte, din perspectiva structurilor si liniilor de administrare in cadrul acestuia."
31. La articolul 23 alineatul (4), partea introductiva si literele a) si b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Prezentarea proceselor de identificare, administrare, monitorizare si raportare a riscurilor, prevazuta la alin. (1) lit. c), va include cel putin:
a) descrierea profilului de risc, cu mentionarea nivelurilor de la care riscurile sunt considerate semnificative;
b) politicile pentru fiecare dintre urmatoarele riscuri: riscul de credit, riscul de diminuare a valorii creantei, riscul de credit al contrapartidei, riscul de pozitie, riscul de decontare, riscul valutar, riscul de marfa si riscul operational, precum si pentru orice alte riscuri aferente activitatii desfasurate considerate semnificative;".
32. La articolul 23 alineatul (4), litera e) se abroga.
33. La articolul 23 alineatul (4), litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"f) estimari privind nivelul expunerilor mari pe primii 3 ani de functionare, cu luarea in considerare a Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 16/21/2006 privind expunerile mari ale institutiilor de credit si ale firmelor de investitii, aprobat prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 13/110/2006, si a Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/2008 privind raportarea expunerilor mari de catre institutiile de credit."
34. La articolul 23, alineatele (5) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(5) Descrierea mecanismelor de control intern prevazute la alin. (1) lit. d) se va referi la modul de organizare a functiilor de control al riscurilor, de asigurare a conformitatii si de audit intern, in conformitate cu reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
(6) Estimarile situatiilor financiare, prevazute la alin. (1) lit. e), vor fi insotite de calcule de fundamentare a principalelor posturi si elemente ale situatiilor financiare, precum si de raportul unui auditor financiar asupra examinarii informatiilor financiare prognozate, intocmit in conformitate cu Standardele internationale privind angajamentele de asigurare relevante si cu contractul incheiat intre parti."
35. La articolul 23, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu urmatorul cuprins:
"(8) Daca institutia de credit ar urma sa faca obiectul supravegherii pe baza consolidata sau pe baza subconsolidata de catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 17/22/2006 privind supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit si a firmelor de investitii, aprobat prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/112/2006, informatiile solicitate la alin. (4) lit. d) si f) vor fi prezentate si la nivel consolidat sau subconsolidat, dupa caz, cu luarea in considerare a Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 12/2007 privind raportarea cerintelor minime de capital pentru institutiile de credit, cu modificarile ulterioare, si, respectiv, a Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 16/21/2006 si a Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/2008."
36. La articolul 25, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25. - (1) In vederea obtinerii autorizatiei de functionare, in termenul prevazut la art. 33 alin. (5) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, vor fi prezentate Bancii Nationale a Romaniei documentele care atesta constituirea bancii, conform dispozitiilor aplicabile."
37. La articolul 49, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 49. - (1) Prevederile art. 16, 17 si 18 sunt aplicabile in mod corespunzator si organizatiilor cooperatiste de credit.
.....................................................................................................................
(4) Prevederile art. 11, 12 si ale art. 182-1824 sunt aplicabile in mod corespunzator si membrilor cooperatori cu participatii reprezentand cel putin 10% din capitalul social al cooperativei de credit."
38. La articolul 53 alineatul (1), litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"e) comunicare privind identitatea persoanelor nominalizate sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere a cooperativei de credit, insotita pentru fiecare dintre acestea de chestionarul prevazut in anexa nr. 4, certificatul de cazier judiciar, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor art. 22 alin. (2) si (21), curriculum vitae si declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca persoana in cauza respecta dispozitiile art. 107 alin. (3) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu se afla in vreuna dintre situatiile prevazute la art. 110 si la art. 373 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in alta situatie de incompatibilitate prevazuta de legislatia in vigoare ori ca intelege sa renunte la orice situatie de incompatibilitate inaintea inceperii exercitarii functiei pentru care a fost aprobata de Banca Nationala a Romaniei;".
39. La articolul 53 alineatul (1), litera f) se abroga.
40. La articolul 53 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) certificat de cazier judiciar, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor art. 22 alin. (2) si (21);".
41. La articolul 55, partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 55. - In vederea obtinerii autorizatiei de functionare a cooperativei de credit, in termenul prevazut la art. 33 alin. (5) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, casa centrala va prezenta Bancii Nationale a Romaniei urmatoarele documente:".
42. La articolul 58, alineatul (2) se abroga.
43. La articolul 59 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"c) comunicare privind persoanele nominalizate sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere a casei centrale. Pentru fiecare dintre acestea se va remite copie de pe actul de identitate, a carei conformitate cu originalul va fi certificata de posesorul actului de identitate, curriculum vitae completat in conformitate cu art. 22 alin. (1) lit. b), certificatul de cazier judiciar, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor art. 22 alin. (2) si (21), chestionarul prevazut in anexa nr. 4, semnat si datat de persoana chestionata, si declaratia pe propria raspundere prevazuta la art. 53 alin. (1) lit. e)."
44. La articolul 61 alineatul (1), partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61. - (1) In vederea obtinerii autorizatiilor de functionare a casei centrale si a cooperativelor de credit afiliate care s-au constituit pe baza aprobarii colective de constituire a retelei, in termenul prevazut la art. 33 alin. (5) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, vor fi prezentate Bancii Nationale a Romaniei, pentru fiecare organizatie cooperatista de credit din retea, urmatoarele documente:".
45. Articolul 65 se abroga.
46. La articolul 68, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68. - (1) In vederea obtinerii autorizatiei de functionare, in termenul prevazut la art. 33 alin. (5) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, vor fi prezentate Bancii Nationale a Romaniei documentele care atesta indeplinirea tuturor formalitatilor pentru infiintarea sucursalei."
47. La articolul 70, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) De asemenea, aprobarea constituirii va fi revocata in cazul nerespectarii termenului prevazut la art. 33 alin. (5) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru depunerea documentatiei in vederea obtinerii autorizatiei de functionare."
48. Articolul 71 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 71. - Pentru evitarea unor intarzieri in furnizarea informatiilor necesare in cadrul procesului de autorizare, inclusiv a unor solicitari suplimentare de informatii, in anticiparea unei cereri de autorizare formale, se poate solicita Bancii Nationale a Romaniei organizarea unor intalniri preliminare in vederea prezentarii si clarificarii elementelor legate de proiectul propus, in special daca acesta prezinta o complexitate deosebita."
49. Articolele 72 si 73 se abroga.
50. La articolul 74 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) si (3), cu urmatorul cuprins:
"(2) Solicitantii trebuie sa sustina cu documente adecvate informatiile furnizate si sa ateste Bancii Nationale a Romaniei ca toate informatiile comunicate sunt complete si conforme cu realitatea.
(3) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dreptului Bancii Nationale a Romaniei de a verifica afirmatiile facute de solicitanti in cadrul procesului de autorizare, prin solicitarea de documente care sa probeze ca cele declarate corespund adevarului si/sau prin obtinerea unei confirmari din partea altor autoritati nationale sau straine, dupa caz."
51. La articolul 77, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 77. - (1) Documentele transmise in sustinerea cererii de autorizare vor fi mentionate intr-un opis. Documentatia va fi prezentata Bancii Nationale a Romaniei in limba romana. Actele cu caracter oficial si cele sub semnatura privata, pentru care nu este prevazuta in prezentul regulament forma in care acestea se remit Bancii Nationale a Romaniei, vor fi prezentate in original sau in copie legalizata, dupa caz. Pentru documentele redactate intr-o limba straina se va prezenta si traducerea legalizata a acestora. Pentru documentele redactate intr-o limba de circulatie internationala, Banca Nationala a Romaniei poate excepta, de la caz la caz, aplicarea cerintei privind traducerea legalizata."
52. Anexa nr. 2 se modifica si se inlocuieste cu anexa la prezentul regulament.
53. Anexele nr. 3 si 6 se abroga.
54. La anexa nr. 5, punctul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"7. Persoanele fizice mentionate la pct. 1-3 sau asociatii/actionarii ori persoanele care asigura administrarea si/sau conducerea societatii mentionate la pct. 1 au fost condamnate pentru infractiunile prevazute la art. 183 alin. (1) lit. a) din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2007 privind autorizarea institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte? In caz afirmativ, dati detalii."
Art. II. - Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2007 privind autorizarea institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 837 din 6 decembrie 2007, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezentul regulament, se va republica, dandu-se textelor o noua numerotare.
*
Prezentul regulament transpune dispozitiile art. 5 paragraful 1 din Directiva 2007/44/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CE si a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE si 2006/48/CE in ceea ce priveste normele de procedura si criteriile de evaluare aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si a majorarilor de participatii in sectorul financiar, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 247 din 21 septembrie 2007.
Presedintele Consiliului de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu
Bucuresti, 23 martie 2009.
Nr. 4.
ANEXA
Confidential
CHESTIONAR*
pentru participantii la capitalul social al institutiei de credit
___________
*)Acest chestionar va fi completat de fiecare participant la capitalul social al institutiei de credit si de fiecare participant care urmeaza sa detina indirect o participatie calificata.
In cazul in care se solicita autorizarea unei sucursale in Romania a unei institutii de credit dintr-un stat tert, chestionarul va fi completat de catre aceasta din urma, toate intrebarile care vizeaza participantul la capitalul institutiei de credit fiind considerate a se referi la institutia de credit din statul tert.
Chestionarul se intocmeste in forma redactata, potrivit prezentului model; este obligatoriu a se raspunde detaliat la toate intrebarile, cu toate precizarile necesare, astfel incat sa poata fi efectuata evaluarea calitatii si soliditatii financiare a participantului la capitalul social al institutiei de credit, in raport cu nivelul participatiei ce urmeaza sa fie detinuta de acesta, si a respectarii cerintelor legale aplicabile. In cadrul chestionarului, sintagma institutie de credit va fi inlocuita in mod corespunzator cu categoria institutiei de credit pentru care se comunica informatiile.
In cazul institutiilor de credit, persoane juridice romane, nu este necesara furnizarea informatiilor solicitate la pct. 2.4 si 18.
Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.
I. Identitatea participantului la capital
1. Persoana fizica
Precizati numele si prenumele, data si locul nasterii, cetatenia, domiciliul si resedinta. Pentru persoanele cu alta cetatenie decat cea romana, precizati, daca este cazul, si data de la care participantul si-a stabilit resedinta in Romania:
.....................................................................................................................
2. Persoana juridica
2.1. Precizati denumirea inregistrata si cea de afaceri, forma juridica si adresa sediului social:
.....................................................................................................................
2.2. Prezentati o descriere a activitatilor desfasurate pana in prezent, cu detalierea aspectelor de natura sa sustina indeplinirea criteriului de competenta profesionala.
.....................................................................................................................
2.3. Precizati identitatea persoanelor care asigura conducerea activitatii persoanei juridice (se vor indica numele si prenumele, functia acestora si daca detin dreptul de a reprezenta entitatea).
.....................................................................................................................
2. 4 Comunicati identitatea tuturor persoanelor care sunt beneficiarii reali1 ai persoanei juridice:
.....................................................................................................................
3. Entitate organizata ca trust:
3.1. Precizati identitatea tuturor persoanelor care vor administra activele (administratori) in conformitate cu termenii documentelor de instituire a trustului si participarea acestora la distribuirea veniturilor rezultate:
.....................................................................................................................
3.2. Precizati identitatea tuturor persoanelor care sunt beneficiarii reali ai proprietatii trustului:
.....................................................................................................................
II. Alte informatii cu privire la participant
a) Persoana fizica
4. Pentru participant si pentru orice entitate condusa sau controlata vreodata de catre acesta, precizati daca se afla in vreuna dintre urmatoarele situatii:
a) a facut sau face in prezent obiectul unor anchete ori proceduri penale, al unor actiuni administrative sau civile relevante ori actiuni de natura disciplinara (inclusiv interzicerea de a ocupa functia de director al unei entitati, proceduri de faliment, insolventa sau proceduri similare)? Aceste anchete, proceduri ori actiuni s-au incheiat cu vreo sanctiune sau interdictie? Daca da, dati detalii, indiferent daca intre timp a intervenit o reabilitare.
.....................................................................................................................
b) a facut sau face in prezent obiectul unor investigatii, masuri, proceduri speciale de supraveghere ori sanctiuni din partea unei autoritati de supraveghere? Daca da, dati detalii.
.....................................................................................................................
c) i s-a respins solicitarea unei inregistrari, autorizari, dobandirii calitatii de membru ori a unei licente pentru a desfasura o activitate comerciala, afacere sau profesie; a facut obiectul unei retrageri, revocari ori radieri a unei inregistrari, autorizatii, a calitatii de membru sau a unei licente; a facut obiectul unei excluderi dintr-o activitate ori profesie, dispusa de o autoritate de reglementare sau guvernamentala? Daca da, dati detalii.
.....................................................................................................................
d) a fost demis dintr-o functie sau dintr-o pozitie de trust, relatie fiduciara ori o situatie similara sau i s-a solicitat demisia din functie ori renuntarea la o astfel de pozitie? Daca da, dati detalii.
.....................................................................................................................
5. Furnizati informatii privind existenta unei evaluari anterioare a reputatiei participantului in calitate de actionar sau de persoana care asigura conducerea activitatii unei institutii financiare, realizata deja de catre o alta autoritate de supraveghere. Specificati identitatea autoritatii respective si prezentati o dovada a rezultatului acelei evaluari.
.....................................................................................................................
6. Furnizati informatii privind existenta unei evaluari anterioare a participantului realizate de catre o autoritate din afara sectorului financiar. Specificati identitatea autoritatii respective si prezentati o dovada a rezultatului acelei evaluari.
.....................................................................................................................
7. Furnizati informatii cu privire la situatia si puterea dumneavoastra financiara: detalii referitoare la sursele de venit, la bunurile aflate in proprietate si obligatiile asumate, inclusiv gajuri si alte garantii acordate etc.:
.....................................................................................................................
Enumerati documentele anexate in sustinerea informatiilor furnizate:
.....................................................................................................................
8. Furnizati informatii financiare ale entitatilor controlate sau conduse de participant, inclusiv rapoarte de rating si rapoarte publice ale entitatilor respective si, daca sunt disponibile, ale participantului insusi.
.....................................................................................................................
9. Descrieti interesele si relatiile financiare2 si nefinanciare3 ale participantului cu:
a) orice alt actionar al institutiei de credit
....................................................................................................................;
b) orice persoana imputernicita sa exercite drepturile de vot in institutia de credit
....................................................................................................................;
c) orice persoana avand responsabilitati de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit vizate
....................................................................................................................;
d) institutia de credit insasi si cu grupul acesteia
....................................................................................................................;
e) orice alte interese sau activitati ale participantului care ar fi in conflict cu institutia de credit si solutiile posibile pentru aceste conflicte de interese
................................................................................................................... .
b) Persoana juridica
10. Pentru participant si pentru orice entitate aflata sub controlul sau, precizati daca se afla in vreuna dintre urmatoarele situatii:
a) a facut sau face in prezent obiectul unor anchete ori proceduri penale, al unor actiuni administrative sau civile relevante ori actiuni de natura disciplinara (inclusiv interzicerea de a ocupa functia de director al unei entitati, proceduri de faliment, insolventa sau proceduri similare)? Aceste anchete, proceduri ori actiuni s-au incheiat cu vreo sanctiune sau interdictie? Daca da, dati detalii, indiferent daca intre timp a intervenit o reabilitare.
.....................................................................................................................
b) a facut sau face in prezent obiectul unor investigatii, masuri, proceduri speciale de supraveghere ori sanctiuni din partea unei autoritati de supraveghere? Daca da, dati detalii.
.....................................................................................................................
c) i s-a respins solicitarea unei inregistrari, autorizari, dobandirii calitatii de membru ori a unei licente pentru a desfasura o activitate comerciala, afacere sau profesie; a facut obiectul unei retrageri, revocari ori radieri a unei inregistrari, autorizatii, a calitatii de membru sau a unei licente; a facut obiectul unei excluderi dintr-o activitate ori profesie, dispusa de o autoritate de reglementare sau guvernamentala? Daca da, dati detalii.
.....................................................................................................................
11. Pentru persoanele care asigura conducerea participantului, persoana juridica, furnizati informatiile prevazute la intrebarea 10 prin anexarea lor la prezentul chestionar, sub semnatura persoanelor in cauza.
12. Furnizati informatii privind existenta unei evaluari anterioare a reputatiei participantului in calitate de actionar sau de persoana care asigura conducerea activitatii unei institutii financiare, realizata deja de catre o alta autoritate de supraveghere. Specificati identitatea autoritatii respective si prezentati o dovada a rezultatului acelei evaluari.
.....................................................................................................................
13. Furnizati informatii privind existenta unei evaluari anterioare a participantului realizate de catre o autoritate din afara sectorului financiar. Specificati identitatea autoritatii respective si prezentati o dovada a rezultatului acelei evaluari.
.....................................................................................................................
14. Descrieti interesele si relatiile financiare si nefinanciare ale actionarului cu:
a) orice alt actionar al institutiei de credit
....................................................................................................................;
b) orice persoana imputernicita sa exercite drepturile de vot in institutia de credit
....................................................................................................................;
c) orice persoana avand responsabilitati de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit vizate
....................................................................................................................;
d) institutia de credit insasi si cu grupul acesteia
....................................................................................................................;
e) orice alte interese sau activitati ale participantului care ar fi in conflict cu institutia de credit si solutiile posibile pentru aceste conflicte de interese
................................................................................................................... .
15. Prezentati structura actionariatului participantului, cu precizarea identitatii tuturor actionarilor semnificativi si a procentului detinut de acestia din capitalul social si din drepturile de vot, si informatii privind acordurile dintre actionari.
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
16. Daca participantul face parte dintr-un grup (ca filiala sau ca societate-mama), prezentati o schema organizatorica detaliata a intregii structuri corporatiste, inclusiv regulile de administrare si conducere intragrup si informatii privind proportia din capital si din drepturile de vot a actionarilor relevanti si activitatile desfasurate in prezent de catre grup.
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
17. Daca participantul face parte dintr-un grup, indicati institutiile supravegheate din cadrul grupului si denumirea autoritatii de supraveghere in cauza.
.....................................................................................................................
18. Daca participantul sau grupul din care face parte beneficiaza de ratinguri, furnizati informatii si documente relevante privind ratingul de credit al participantului si ratingul global al grupului:
.....................................................................................................................
19. Precizati daca aveti cunostinta despre existenta unor dispozitii legale sau masuri de natura administrativa in statul de origine (de exemplu, permisiunea pastrarii anonimatului in ceea ce priveste identitatea actionarilor/asociatilor, persoanelor cu responsabilitati de administrare si/sau de conducere a participantului, lipsa obligativitatii organizarii si tinerii contabilitatii ori intocmirii sau publicarii situatiilor financiare), de natura sa impiedice exercitarea supravegherii eficiente a institutiei de credit la care intentionati sa dobanditi participatii.
III. Informatii referitoare la participatia la capitalul institutiei de credit
20. Denumirea si adresa sediului social al institutiei de credit/sucursalei din Romania a unei institutii de credit dintr-un stat tert pentru care se comunica informatiile:
.....................................................................................................................
21. Precizati care este obiectivul general urmarit prin participarea la capitalul social al institutiei de credit (de exemplu, investitie strategica, investitie de portofoliu).
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
22. Precizati care sunt orientarile pe care le are in vedere participantul in legatura cu natura, volumul si profitabilitatea activitatii institutiei de credit in urmatorii ani si, daca este cazul, in ceea ce priveste componenta organelor de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit.
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
23. Precizati numarul si tipul actiunilor, valoarea acestora si procentul participatiei la capitalul social al institutiei de credit si drepturile de vot (la calculul drepturilor de vot vor fi avute in vedere prevederile art. 21 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2007):
a) ce urmeaza a fi detinute de catre participant: b) detinute in prezent:
......... nr. si tipul actiunilor ............. nr. si tipul actiunilor
............ lei ............ lei
............ valuta .......... valuta
............ % din total capital social ............ % din total capital social
......... % din total drepturi de vot ......... % din total drepturi de vot
24. Participantul face parte dintr-un grup de persoane care actioneaza concertat pentru dobandirea unei participatii calificate la capitalul institutiei de credit? In caz afirmativ, precizati componenta grupului, natura relatiilor existente intre membrii acestuia, precum si informatii legate de contributia altor persoane la finantare, mijloace de participare in aranjamente financiare, viitoare aranjamente organizationale etc.
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
25. Specificati prevederile acordurilor existente sau preconizate ale participantului cu alti actionari referitoare la institutia de credit.
.....................................................................................................................
26. Precizati perioada pentru care intentionati sa detineti actiunile dupa dobandirea lor, precum si orice intentie de majorare, diminuare sau mentinere a nivelului participatiei in urmatorii 3 ani.
.....................................................................................................................
IV. Informatii privind finantarea participatiei la capitalul institutiei de credit
27. Precizati care este provenienta fondurilor utilizate pentru obtinerea participatiei la capitalul social al institutiei de credit, respectiv:
a) detalii privind utilizarea resurselor financiare proprii si originea acestora, sustinute de acte doveditoare sau declaratie pe propria raspundere, in cazul in care nu este posibila furnizarea unor acte doveditoare:
.....................................................................................................................
b) informatii cu privire la mijloacele si reteaua utilizata pentru transferul fondurilor (disponibilitatea resurselor care vor fi folosite pentru achizitie, aranjamente financiare etc.):
.....................................................................................................................
c) detalii referitoare la accesul la resurse de capital si la pietele financiare si asupra finantarii pentru cumpararea actiunilor:
.....................................................................................................................
d) informatii referitoare la utilizarea de fonduri imprumutate contractate din sistemul bancar (instrumente financiare ce vor fi emise) sau la orice alt tip de relatie financiara cu alti actionari ai institutiei de credit (scadente, termeni, gajuri si alte garantii):
.....................................................................................................................
e) informatii asupra bunurilor participantului sau ale institutiei de credit care urmeaza sa fie vandute intr-un termen scurt in scopul finantarii participatiei (conditii de vanzare, evaluarea pretului si detalii privind caracteristicile acesteia):
.....................................................................................................................
28. Precizati care sunt efectele/consecintele asteptate ale participatiei la capitalul social al institutiei de credit? Furnizati informatii privind impactul acestei operatiunii asupra indicatorilor financiari si, dupa caz, prudentiali ai participantului (de exemplu, nivelul fondurilor proprii, indicatorul de lichiditate etc.).
.....................................................................................................................
29. Furnizati informatii cu privire la capacitatea financiara si disponibilitatea participantului de a sustine institutia de credit cu fonduri proprii suplimentare, daca este necesar pentru dezvoltarea activitatilor acesteia sau in cazul unor dificultati financiare.
.....................................................................................................................
Subsemnatul, declar pe propria raspundere, sub sanctiunea legii, ca toate informatiile cuprinse in acest chestionar sunt complete si conforme cu realitatea.
Data ........................
Numele si prenumele
.........................................
Functia (daca este cazul)
.........................................
Semnatura si stampila (daca este cazul)
..........................................................................
(pentru persoanele juridice vor semna reprezentantii lor legali/statutari)
___________
1Beneficiari reali sunt persoanele fizice care detin sau controleaza in cele din urma participantul, precum si persoanele in contul carora se dobandeste participatia. Notiunea include, de asemenea, persoanele care exercita in cele din urma controlul efectiv asupra participantului, care este o persoana juridica sau un aranjament legal (cum ar fi un trust).
2Interesele financiare includ, de exemplu, operatiuni de creditare, garantii, gajuri.
3Interesele nefinanciare includ, de exemplu, relatii de familie.
NOTA:
Banca Nationala a Romaniei va pastra confidentialitatea informatiilor cuprinse in raspunsurile la acest chestionar, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
Publicat în Monitorul Oficial nr. 180 din 23-03-2009