Decizie 195/2009
Decizie nr. 195 din 12-02-2009
referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România
referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Lazaroiu - judecator
Puskas Valentin Zoltan - judecator
Ion Predescu - judecator
Tudorel Toader - judecator
Augustin Zegrean - judecator
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Seulean Comtrans" - S.R.L. din Tarnaveni in Dosarul nr. 633/323/2008 al Judecatoriei Tarnaveni.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila, intrucat textul legal criticat nu mai este in vigoare.
C U R T E A,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 noiembrie 2008, pronuntata in Dosarul nr. 633/323/2008, Judecatoria Tarnaveni a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Seulean Comtrans" - S.R.L. din Tarnaveni intr-o cauza avand ca obiect emiterea unei somatii de plata.
In motivarea exceptiei se sustine ca instituirea unei taxe pentru utilizarea retelei de drumuri nationale pentru o perioada de timp minima si obligatorie de 12 luni, fara posibilitatea de a o achita proportional cu perioada in care reteaua de drumuri este utilizata, incalca libera circulatie garantata prin Constitutie.
Judecatoria Tarnaveni sustine exceptia de neconstitutionalitate ca fiind intemeiata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, textul criticat nemaifiind in vigoare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
C U R T E A,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost precizat, il constituie dispozitiile art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Curtea retine ca, in realitate, critica de neconstitutionalitate vizeaza numai alin. (1) al art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002, text asupra caruia urmeaza sa se pronunte si care are urmatorul cuprins:
"(1) Utilizatorii romani vor achita distribuitorilor tariful de utilizare, obligatoriu pentru perioade de parcurs si stationare de cate 12 luni, cu posibilitatea achitarii in 4 rate trimestriale."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca textele constitutionale ale art. 25 alin. (1) privind libera circulatie, ale art. 45 privind libertatea economica si ale art. 53 alin. (1) privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
Textul art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania a fost abrogat prin articolul unic pct. 3 din Legea nr. 101/2007 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 275 din 25 aprilie 2007, fara a fi preluata solutia legislativa criticata de autorul exceptiei de neconstitutionalitate. Rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate nu indeplineste exigentele prevazute de art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, si anume ca textul de lege vizat sa fie in vigoare. In aceste conditii, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1-3, al art.11 alin. (1) lit. A. d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
D E C I D E:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Seulean Comtrans" - S.R.L. din Tarnaveni in Dosarul nr. 633/323/2008 al Judecatoriei Tarnaveni.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Lazaroiu - judecator
Puskas Valentin Zoltan - judecator
Ion Predescu - judecator
Tudorel Toader - judecator
Augustin Zegrean - judecator
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Seulean Comtrans" - S.R.L. din Tarnaveni in Dosarul nr. 633/323/2008 al Judecatoriei Tarnaveni.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila, intrucat textul legal criticat nu mai este in vigoare.
C U R T E A,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 noiembrie 2008, pronuntata in Dosarul nr. 633/323/2008, Judecatoria Tarnaveni a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Seulean Comtrans" - S.R.L. din Tarnaveni intr-o cauza avand ca obiect emiterea unei somatii de plata.
In motivarea exceptiei se sustine ca instituirea unei taxe pentru utilizarea retelei de drumuri nationale pentru o perioada de timp minima si obligatorie de 12 luni, fara posibilitatea de a o achita proportional cu perioada in care reteaua de drumuri este utilizata, incalca libera circulatie garantata prin Constitutie.
Judecatoria Tarnaveni sustine exceptia de neconstitutionalitate ca fiind intemeiata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, textul criticat nemaifiind in vigoare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
C U R T E A,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost precizat, il constituie dispozitiile art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Curtea retine ca, in realitate, critica de neconstitutionalitate vizeaza numai alin. (1) al art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002, text asupra caruia urmeaza sa se pronunte si care are urmatorul cuprins:
"(1) Utilizatorii romani vor achita distribuitorilor tariful de utilizare, obligatoriu pentru perioade de parcurs si stationare de cate 12 luni, cu posibilitatea achitarii in 4 rate trimestriale."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca textele constitutionale ale art. 25 alin. (1) privind libera circulatie, ale art. 45 privind libertatea economica si ale art. 53 alin. (1) privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
Textul art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania a fost abrogat prin articolul unic pct. 3 din Legea nr. 101/2007 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 275 din 25 aprilie 2007, fara a fi preluata solutia legislativa criticata de autorul exceptiei de neconstitutionalitate. Rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate nu indeplineste exigentele prevazute de art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, si anume ca textul de lege vizat sa fie in vigoare. In aceste conditii, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1-3, al art.11 alin. (1) lit. A. d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
D E C I D E:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Seulean Comtrans" - S.R.L. din Tarnaveni in Dosarul nr. 633/323/2008 al Judecatoriei Tarnaveni.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly
Publicat în Monitorul Oficial nr. 176 din 20-03-2009