| Abonare la RSS

Browse > Home / / Blog Article: Regulament 2/2009

Regulament 2/2009

| Categoria:

Regulament nr. 2 din 19-03-2009
privind regulile de procedură şi criteriile aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la o societate de servicii de investiţii financiare


  Art. 1.
  (1) Prezentul regulament stabileste regulile de procedura si criteriile aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si majorarilor participatiilor la o societate de servicii de investitii financiare. 
  (2) Prezentul regulament se aplica in mod corespunzator si societatilor de administrare a investitiilor. In acest sens, orice referire la o societate de servicii de investitii financiare se considera a fi facuta, dupa caz, la o societate de administrare a investitiilor. 

  Art. 2.
  (1) Termenii, abrevierile si expresiile utilizate in prezentul regulament au semnificatia prevazuta in Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 297/2004. 
  (2) In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: 
  a) actionar semnificativ - actionar care detine o participatie calificata; 
  b) control - relatia dintre o societate-mama si filiala sa, asa cum este definita la art. 3 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare aprobate prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 74/2005, sau o relatie similara dintre o persoana fizica ori juridica si o entitate; 
  c) depasirea involuntara a unui prag - depasirea de catre actionarii unei societati de servicii de investitii financiare (S.S.I.F.) a unui prag ca urmare a rascumpararii de catre S.S.I.F. a actiunilor detinute de alti actionari sau in cazul unei majorari de capital la care actionarii existenti nu participa; 
  d) beneficiar real - persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma achizitorul si/sau persoana in numele careia se realizeaza achizitia; persoane care exercita efectiv controlul final asupra unui achizitor care este constituit sub forma unei persoane juridice sau in baza unui acord juridic; 
  e) exercitarea unei supravegheri eficiente - situatia in care Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.) nu este impiedicata sa isi indeplineasca atributiile de supraveghere de catre persoanele fizice si juridice care au legaturi stranse cu S.S.I.F. ori de legile, reglementarile si procedurile administrative din alt stat care guverneaza persoanele fizice si juridice care au legaturi stranse cu S.S.I.F. sau de dificultatile de aplicare a acestor legi, reglementari si proceduri administrative; 
  f) influenta semnificativa - se considera ca un achizitor potential exercita o influenta semnificativa atunci cand detinerile sale, desi sub pragul de 10%, ii permit sa exercite o influenta semnificativa asupra administrarii S.S.I.F., cum ar fi faptul de a avea un reprezentant in consiliul de administratie. Detinerile sub 10% se supun cerintelor de notificare completa daca C.N.V.M. demonstreaza, de la caz la caz, ca structura actionariatului S.S.I.F. si implicarea concreta a achizitorului in administrarea S.S.I.F. creeaza o influenta semnificativa; 
  g) informatie esentiala - orice informatie care poate influenta semnificativ evaluarea efectuata in conformitate cu prevederile art. 8, cum ar fi structura grupului, cele mai recente evaluari ale soliditatii financiare a achizitorului etc.; 
  h) participatie calificata -detinerea, directa sau indirecta, intr-o S.S.I.F. a unei participatii care reprezinta cel putin 10% din capitalul social sau din drepturile de vot ori care permite exercitarea unei influente semnificative asupra administrarii S.S.I.F. in care este detinuta participatia respectiva. Determinarea detinerilor si a drepturilor de vot se efectueaza in conformitate cu prevederile reglementarilor C.N.V.M. care transpun prevederile art. 9 si 10 din Directiva 2004/109/CE cu privire la armonizarea cerintelor de transparenta, avand in vedere conditiile de cumulare prevazute la art. 12 alin. (4) si (5) din aceeasi directiva; 
  i) persoane care actioneaza in mod concertat - situatia in care fiecare dintre persoane decide sa isi exercite drepturile sale legate de actiunile pe care le-a achizitionat in conformitate cu un acord implicit sau explicit incheiat intre persoanele respective; 
  j) persoana fizica - include pe langa persoane fizice, in sensul strict al termenului, si entitati cu personalitate juridica avand un grad ridicat de transparenta, ai caror asociati poarta raspunderea pentru entitatea cu personalitate juridica; 
  k) soliditatea financiara a achizitorului potential - capacitatea achizitorului potential de a finanta achizitia propusa si de a mentine o structura financiara solida in viitorul previzibil; capacitatea trebuie sa se reflecte in scopul achizitiei si in politica achizitorului potential in ceea ce priveste achizitia, iar in cazul schimbarii controlului, si in previziunea obiectivelor financiare, consecvent cu strategia descrisa in planul de afaceri; 
  l) supraveghetorul achizitorului - autoritatea competenta responsabila cu supravegherea institutiei financiare care are calitatea de achizitor; 
  m) supraveghetorul vizat - autoritatea competenta responsabila cu supravegherea institutiei financiare vizate; 
  n) structura grupului - include membrii grupului, inclusiv societatile-mama si filialele, precum si regulile de guvernanta corporativa intragrup (mecanismele de adoptare a deciziilor, nivelul de independenta, administrarea capitalului); 
  o) tari terte considerate echivalente: 
  (i) pentru aspecte referitoare la lupta impotriva finantarii terorismului si spalarii banilor - acele tari considerate de Comitetul pentru prevenirea spalarii banilor si a finantarii terorismului a avea standarde pentru prevenirea spalarii banilor si finantarii terorismului comparabile cu standardele din Uniunea Europeana; 
  (ii) pentru aspecte vizand cerintele prudentiale [criteriile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a)-d)] - tari din afara Spatiului Economic European in care institutiile financiare reglementate sunt subiect al unui regim de supraveghere considerat de C.N.V.M. echivalent supravegherii cerute prin directivele sectoriale din Uniunea Europeana. 
  Chiar in situatia in care supravegherea desfasurata de autoritatea dintr-o tara terta este considerata "echivalenta", acordurile pentru schimbul de informatii in vederea supravegherii cu o autoritate vor fi considerate adecvate numai daca s-a agreat sa se incheie un memorandum de intelegere pentru cooperare reciproca cu C.N.V.M. si daca nicio lege, niciun regulament sau prevederile administrative din tara terta nu impiedica schimbul de informatii. 

  Art. 3.
  (1) Orice persoana fizica sau juridica ori grup de persoane care actioneaza concertat, denumit in continuare achizitor potential, care a decis sa achizitioneze, direct sau indirect, o participatie calificata intr-o S.S.I.F. sau sa isi majoreze, direct sau indirect, participatia calificata intr-o S.S.I.F., astfel incat proportia drepturilor de vot sau a capitalului detinut sa fie egala ori mai mare de 20%, 33% sau 50% ori astfel incat S.S.I.F. sa devina o filiala a sa, operatiune denumita in continuare achizitie propusa, trebuie sa notifice in prealabil, in scris, C.N.V.M., indicand marimea participatiei vizate si furnizand informatiile relevante la care se face referire la art. 8 alin. (4). 
  (2) Orice persoana fizica ori juridica care a decis sa instraineze, direct sau indirect, o participatie calificata intr-o S.S.I.F. trebuie sa notifice in prealabil, in scris, C.N.V.M., indicand marimea participatiei vizate. O astfel de persoana trebuie, de asemenea, sa notifice C.N.V.M. in cazul in care a decis sa isi reduca participatia calificata, astfel incat proportia drepturilor de vot sau a capitalului detinut ar sadea sub 20%, 33% ori 50% sau astfel incat S.S.I.F. ar inceta sa mai fie filiala acesteia. 
  (3) Notificarile prevazute la alin. (1) si (2) se vor transmite C.N.V.M. de catre achizitorul potential/actionarul care instraineaza, cat mai curand posibil de la data adoptarii deciziei, si vor mentiona expres procentul din capitalul social sau din totalul drepturilor de vot avut in vedere. 
  (4) Notificarea se transmite si in cazul depasirii sau diminuarii involuntare a unui prag de catre achizitor ori de catre persoanele cu care actioneaza in mod concertat. In aceste cazuri actionarii trebuie sa notifice autoritatile competente imediat ce au luat cunostinta de depasirea unui prag, chiar daca ei intentioneaza sa isi reduca nivelul detinerilor lor astfel incat acesta sa scada din nou sub prag sau ulterior sa redobandeasca pozitia detinuta initial. 
  (5) Notificarea drepturilor de vot detinute sau exercitate in mod colectiv de persoanele care actioneaza in mod concertat se transmite catre C.N.V.M. de catre fiecare parte implicata ori de catre una dintre aceste parti, in numele grupului persoanelor care actioneaza concertat, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere obligatiei de furnizare a informatiilor si documentelor prevazute in anexele nr. 1 si 2 de catre fiecare dintre persoanele in cauza. In notificare se va mentiona expres daca este facuta in nume personal sau in numele persoanelor care actioneaza in mod concertat, indicand numele/denumirea acestora si procentul avut in vedere. 
  (6) In cazul persoanelor care actioneaza in mod concertat, C.N.V.M. se pronunta atat cu privire la detinerile individuale semnificative, cat si cu privire la cele concertate. 
  (7) Daca S.S.I.F. vizata controleaza direct sau indirect filiale care sunt institutii financiare subiect al supravegherii altor autoritati competente din Spatiul Economic European, achizitorul potential are obligatia de a notifica fiecareia dintre aceste autoritati. 
  (8) Pentru a stabili daca au fost indeplinite criteriile privind participatia calificata nu se vor lua in calcul drepturile de vot sau actiunile detinute de firme de investitii ori de institutii de credit ca urmare a subscrierii de instrumente financiare si/sau a plasarii instrumentelor financiare in baza unui angajament ferm, in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) pct. 6 lit. A.f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca drepturile respective sa nu fie exercitate sau utilizate in vreun alt mod pentru a interveni in administrarea emitentului, pe de o parte, si sa fie instrainate in termen de un an de la data achizitiei, pe de alta parte. 

  Art. 4. - La evaluarea persoanelor prevazute la art. 8 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 297/2004 se au in vedere, in mod corespunzator, prevederile art. 8 alin. (1), (2) si (4) din prezentul regulament. 

  Art. 5.
  (1) In realizarea evaluarii prevazute la art. 8 alin. (1), C.N.V.M. colaboreaza prin consultare reciproca in toate privintele cu alte autoritati de supraveghere nationale sau din alte state membre, denumite in continuare autoritati competente relevante, in cazul in care achizitorul potential este: 
  a) o institutie de credit, o societate de asigurare, o societate de reasigurare, o firma de investitii sau o societate de administrare a investitiilor, autorizata in Romania, intr-un alt stat membru ori intr-un alt sector decat cel vizat de achizitie; 
  b) societatea-mama a unei institutii de credit, a unei societati de asigurare, a unei societati de reasigurare, a unei firme de investitii sau a unei societati de administrare a investitiilor, autorizata in Romania, intr-un alt stat membru ori intr-un alt sector decat cel vizat de achizitie; sau 
  c) o persoana fizica sau juridica ce controleaza o institutie de credit, o societate de asigurare, o societate de reasigurare, o firma de investitii sau o societate de administrare a investitiilor, autorizata in Romania, intr-un alt stat membru ori intr-un alt sector decat cel vizat de achizitie. 
  (2) C.N.V.M. si autoritatile competente relevante prevazute la alin. (1) isi furnizeaza reciproc, fara intarzieri nejustificate, orice informatie care este esentiala sau relevanta pentru realizarea evaluarii. 
  (3) In aplicarea alin. (2), la solicitarea C.N.V.M., in calitate de autoritate competenta a S.S.I.F. vizata de achizitia propusa, acesteia ii vor fi furnizate toate informatiile relevante si, din oficiu, toate informatiile esentiale. Decizia emisa de C.N.V.M. cu privire la achizitia propusa va indica orice eventuala opinie sau rezerva exprimata de autoritatea competenta a achizitorului potential. 
  (4) C.N.V.M. va furniza la solicitarea altor autoritati competente orice informatii relevante si, din oficiu, orice informatii esentiale referitoare la entitatile aflate in supravegherea sa. 
  (5) In situatia prevazuta la alin. (1), C.N.V.M. va lua in considerare opinia autoritatii competente a achizitorului, in special in ceea ce priveste criteriile de evaluare referitoare la achizitorul potential. 

  Art. 6.
  (1) C.N.V.M. transmite achizitorului potential, in termen de cel mult doua zile lucratoare de la primirea notificarii prevazute la art. 3 alin. (1), (2), (4) si (5), precum si la eventuala primire ulterioara a informatiilor mentionate la alin. (4), confirmarea de primire in scris. 
  (2) C.N.V.M. are la dispozitie o perioada de cel mult 60 de zile lucratoare (denumita in continuare perioada de evaluare) de la data confirmarii scrise de primire a notificarii si a tuturor documentelor prevazute in reglementarile emise de C.N.V.M., ce trebuie sa fie anexate la notificare in baza listei mentionate la art. 8 alin. (4), pentru a finaliza evaluarea. 
  (3) Perioada de evaluare va incepe sa se deruleze numai dupa transmiterea completa a tuturor informatiilor si documentelor solicitate. 
  (4) In functie de circumstantele concrete ale achizitiei propuse, C.N.V.M. poate sa excepteze in mod explicit achizitorul potential de la furnizarea anumitor informatii, in situatii cum ar fi: 
  a) C.N.V.M. este deja in posesia informatiilor necesare sau le poate obtine de la alta autoritate de supraveghere; 
  b) achizitia propusa urmeaza sa se realizeze printr-o tranzactie intragrup in cadrul grupului unui actionar existent fara sa aiba loc o modificare reala sau substantiala a detinatorului direct ori indirect al S.S.I.F. sau a influentei pe care grupul o exercita in S.S.I.F.; in acest caz, vor fi furnizate informatii adecvate care sa permita evaluarea achizitiei propuse, fara a fi necesara o reevaluare a intregului grup; 
  c) achizitia propusa se realizeaza prin oferta publica si achizitorul potential nu se afla in posesia tuturor informatiilor necesare pentru a-si stabili un plan de activitate complet; in acest caz, achizitorul potential va indica C.N.V.M. dificultatile intampinate in obtinerea informatiilor necesare, precizand care sunt aspectele din planul de activitate care ar putea suferi modificari in perioada urmatoare, absenta informatiilor cerute neconstituind in sine un motiv de respingere a achizitiei propuse, daca informatiile partiale furnizate sunt suficiente pentru evaluarea consecintelor probabile ale achizitiei propuse pentru institutia de credit vizata si daca achizitorul potential se angajeaza ca va furniza informatiile lipsa imediat ce va fi posibil dupa finalizarea achizitiei; 
  d) participatia calificata care face obiectul notificarii urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane; in acest caz, evaluarea achizitiei propuse poate fi realizata prin evaluarea doar a persoanei care are calitatea de ultim detinator indirect al participatiei si a persoanelor care urmeaza sa detina in mod direct participatii la S.S.I.F. vizata, cu exceptia cazului in care C.N.V.M. suspecteaza ca ceilalti detinatori intermediari din lantul de participatii nu indeplinesc cerintele prevazute; 
  e) daca achizitorul potential a facut obiectul unei evaluari anterioare de catre C.N.V.M.; in acest caz, informatiile furnizate referitoare la achizitorul potential trebuie sa fie actualizate in mod adecvat, cu luarea in considerare insa a influentei pe care acesta o va exercita asupra institutiei de credit vizate ca urmare a achizitiei propuse. 

  Art. 7.
  (1) Odata cu transmiterea confirmarii de primire prevazuta la art. 6 alin. (1) C.N.V.M. comunica achizitorului potential data de expirare a perioadei de evaluare. 
  (2) In cursul perioadei de evaluare, dar nu mai tarziu de a 50-a zi lucratoare a acestei perioade, C.N.V.M. poate, daca este necesar, sa solicite in scris orice informatii suplimentare necesare pentru finalizarea evaluarii. 
  (3) Documentele si informatiile suplimentare solicitate de C.N.V.M. in baza prevederilor alin. (2) nu fac parte dintre cele mentionate in lista prevazuta la art. 8 alin. (4) si au rolul de a clarifica si completa informatiile transmise in conformitate cu aceasta lista. 
  (4) Perioada de evaluare se intrerupe intre data solicitarii de informatii de catre C.N.V.M. si data primirii raspunsului achizitorului potential la aceasta solicitare. Intreruperea nu poate depasi 20 de zile lucratoare. C.N.V.M. poate formula ulterior orice alte solicitari privind completarea sau clarificarea informatiilor si documentelor transmise, dar acestea nu pot conduce la intreruperea perioadei de evaluare. 
  (5) C.N.V.M. poate prelungi perioada de intrerupere mentionata la alin. (4) pana la cel mult 30 de zile lucratoare in cazul in care achizitorul potential este: 
  a) situat sau face obiectul unor reglementari din afara Comunitatii Europene; sau 
  b) o persoana fizica sau juridica care nu face obiectul supravegherii in temeiul legislatiei nationale ori din alte state membre in domeniul pietei de capital, asigurarilor si reasigurarilor sau privind institutiile de credit. 
  (6) In cazul in care la finalizarea evaluarii C.N.V.M. hotaraste sa se opuna achizitiei propuse, decizia de respingere va fi comunicata in scris in termen de doua zile lucratoare de la data hotararii si fara a depasi termenul de evaluare prevazut la art. 6 alin. (2), indicand motivele care au stat la baza acesteia. C.N.V.M. poate pune la dispozitia publicului, din oficiu sau la cererea potentialului achizitor, motivatia deciziei de respingere a achizitiei propuse. 
  (7) Daca in cursul perioadei de evaluare prevazute la art. 6 alin. (2) C.N.V.M. nu emite o decizie de respingere, achizitia se considera aprobata. 
  (8) In cazul aprobarii achizitiei propuse, perioada maxima pentru finalizarea achizitiei este de 60 de zile si se poate prelungi la cererea motivata a potentialului achizitor. 

  Art. 8.
  (1) In vederea asigurarii unei administrari sanatoase si prudente a S.S.I.F. vizate de achizitia propusa si luand in considerare posibila influenta a achizitorului potential asupra S.S.I.F., la examinarea notificarii prevazute la art. 3 alin. (1), (2), (4) si (5) si a informatiilor mentionate la art. 7 alin. (2) si (4), C.N.V.M. evalueaza adecvarea achizitorului potential, precum si soliditatea financiara a acestuia in raport cu achizitia propusa, pe baza urmatoarelor criterii cumulative: 
  a) reputatia achizitorului potential; 
  b) reputatia si experienta conducatorilor S.S.I.F., ca rezultat al achizitiei propuse; 
  c) soliditatea financiara a achizitorului potential, in special in ceea ce priveste tipul de activitate desfasurata in prezent si cea preconizata a fi desfasurata de S.S.I.F. vizata de achizitia propusa; 
  d) capacitatea S.S.I.F. de a respecta cerintele prudentiale prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si de reglementarile emise in aplicarea acesteia si, dupa caz, in temeiul altor acte normative, in special al prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2006 privind supravegherea suplimentara a institutiilor de credit, a societatilor de asigurare si/sau de reasigurare, a societatilor de servicii de investitii financiare si a societatilor de administrare a investitiilor dintr-un conglomerat financiar, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 152/2007, si de a se conforma in permanenta acestor cerinte, in special cerintei ca grupul din care va face parte sa aiba o structura care sa permita exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de informatii intre autoritatile competente si impartirea responsabilitatilor intre aceste autoritati; 
  e) existenta unor motive rezonabile de a suspecta ca, in legatura cu achizitia propusa, o operatiune de spalare de bani sau de finantare a unor acte de terorism, in sensul prevederilor art. 2 lit. a), respectiv lit. a1) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost, este savarsita sau s-a incercat savarsirea ei ori ca achizitia propusa ar putea creste un astfel de risc. 
  (2) Detalierea criteriilor de evaluare prevazute la alin. (1) si documentatia ce trebuie sa fie transmisa C.N.V.M. de catre achizitorul potential pentru realizarea evaluarii, in baza informatiilor prevazute la alin. (4), respectiv de catre S.S.I.F. la momentul autorizarii sunt cuprinse in anexele nr. 1 si 2. 
  (3) C.N.V.M. nu va stabili cerinte mai stricte decat cele prevazute in prezentul regulament pentru efectuarea notificarii si pentru aprobarea achizitiilor directe sau indirecte de participatii calificate la o S.S.I.F. 
  (4) Lista cu informatiile, respectiv lista cu documentele necesare pentru a efectua evaluarea se publica pe site-ul C.N.V.M. Informatiile si documentele solicitate sunt proportionale si adaptate naturii achizitorului potential si achizitiei propuse si au relevanta din perspectiva unei evaluari prudentiale. 
  (5) Daca achizitorul potential nominalizeaza persoane care urmeaza sa exercite responsabilitati de conducere a S.S.I.F. vizate, la evaluarea achizitorului potential se va avea in vedere si modul in care sunt indeplinite de catre aceste persoane cerintele prevazute la art. 14 si 15 din Legea nr. 297/2004, precum si cele prevazute la art. 6 alin. (3) lit. a) si b) din Regulamentul nr. 32/2006 privind serviciile de investitii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 121/2006. 
  (6) Evaluarea reputatiei si experientei oricarei persoane care va exercita responsabilitati de conducere a S.S.I.F., ca rezultat al achizitiei propuse, se realizeaza concomitent cu evaluarea calitatii achizitorului potential, daca acesta se afla in pozitia de a desemna noi persoane pentru exercitarea responsabilitatilor in cauza, intentioneaza sa propuna noi persoane in acest sens si acestea au fost deja identificate. 
  (7) Notificarea prevazuta la art. 3 alin. (1), (2), (4) si (5) trebuie sa fie insotita de documentele si informatiile prevazute in anexele nr. 1 si 2, in functie de natura achizitorului potential si a achizitiei propuse, si, daca este cazul, de documentatia specifica prevazuta in Regulamentul nr. 32/2006, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 121/2006, pentru persoanele propuse sa exercite responsabilitati de conducere a S.S.I.F. vizate. 

  Art. 9.
  (1) C.N.V.M. se poate opune unei achizitii propuse, notificata conform prezentului regulament, pe baza oricaruia dintre criteriile prevazute la art. 8 alin. (1), daca exista motive rezonabile de a considera ca nu sunt indeplinite cerintele privind asigurarea unui management prudent si sanatos al S.S.I.F. vizate de achizitia propusa. 
  (2) In sensul prevederilor alin. (1), C.N.V.M. se va opune achizitiei propuse daca, pe baza analizei informatiilor primite: 
  a) are motive sa considere ca exista elemente care pot pune la indoiala credibilitatea achizitorului potential si/sau competenta sa profesionala ori concluzioneaza ca este putin probabil ca achizitorul potential sa aiba capacitatea de a face fata dificultatilor aparute in procesul de achizitie sau in viitorul anticipat; 
  b) persoanele propuse de achizitorul potential in conditiile prevazute la pct. II din anexa nr. 1 nu indeplinesc cerintele de reputatie si experienta; 
  c) se poate aprecia ca S.S.I.F. vizata de achizitia propusa nu va fi in masura sa se conformeze cerintelor prudentiale sau ca achizitia propusa nu va permite exercitarea unei supravegheri eficiente; 
  d) sunt motive de a suspecta savarsirea unei infractiuni ori a unei tentative de spalare de bani sau de finantare a terorismului in legatura cu achizitia propusa ori cresterea riscului in acest sens. 
  (3) In orice situatie, C.N.V.M. se va opune achizitiei propuse daca se dovedeste ca anumite informatii transmise de achizitorul potential sunt false, contrafacute sau incomplete, putand duce la concluzii eronate in procesul de evaluare. 
  (4) C.N.V.M. nu impune nicio conditie prealabila privind nivelul participatiei care trebuie sa fie achizitionata si nici nu evalueaza achizitia propusa pe criteriul necesitatilor economice ale pietei. 
  (5) Fara a aduce atingere prevederilor art. 6 alin. (1) si (2) si ale art. 7 alin. (1), (2), (4) si (5), in cazul in care este notificata in legatura cu doua sau mai multe intentii de achizitie sau de majorare a unor participatii calificate pentru aceeasi S.S.I.F., C.N.V.M. va asigura un tratament nediscriminatoriu tuturor achizitorilor potentiali. 

  Art. 10.
  (1) Diminuarea participatiei nu impune evaluarea actionarului a carui participare se diminueaza, dar poate implica evaluarea achizitorului potential al actiunilor vandute. 
  (2) Daca pozitiile semnificative sunt detinute indirect prin una sau mai multe terte parti, toate persoanele din lant vor fi evaluate potrivit criteriilor mentionate la art. 8 alin. (1) in cazul depasirii unui prag. Aceste cerinte sunt respectate prin evaluarea beneficiarului real si a celor care detin direct actiuni ale S.S.I.F., cu exceptia situatiilor in care C.N.V.M. are dubii cu privire la detinatorii intermediari, caz in care se realizeaza si evaluarea acestora. 
  (3) Tranzactiile realizate in cadrul grupului unui actionar existent care nu implica nicio modificare reala sau substantiala in structura directa ori indirecta a actionariatului S.S.I.F. sau a influentei pe care grupul o exercita in S.S.I.F. nu determina reevaluarea grupului. 

  Art. 11.
  (1) In toate cazurile, achizitorul potential trebuie sa ateste pe propria raspundere ca toate informatiile furnizate sunt exacte, complete si conforme cu realitatea. 
  (2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere obligatiei achizitorului potential de a sustine cu documente adecvate informatiile furnizate si nici dreptului C.N.V.M. de a verifica afirmatiile facute de achizitorul potential prin solicitarea de documente care sa probeze ca cele declarate sunt adevarate si/sau prin obtinerea unei confirmari din partea altor autoritati nationale ori straine, dupa caz. 

  Art. 12. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament. 

  Art. 13. - Regulamentul nr. 32/2006 privind serviciile de investitii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 121/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103 si 103 bis din 12 februarie 2007, se modifica dupa cum urmeaza: 
  1. La articolul 6 alineatul (3), literele d) si f) se abroga. 
  2. La articolul 7 alineatul (1), literele e) si f) vor avea urmatorul cuprins: 
  "e) pentru actionarii semnificativi, persoane juridice, documentele corespunzatoare prevazute in anexa nr. 2 la Regulamentul nr. 2/2009 privind regulile de procedura si criteriile aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si majorarilor participatiilor la o societate de servicii de investitii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2009; 
  f) pentru actionarii semnificativi, persoane fizice, documentele corespunzatoare prevazute in anexa nr. 2 la Regulamentul nr. 2/2009, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2009;". 
  3. La articolul 7 alineatul (1), literele g) si h) se abroga. 
  4. Articolul 12 se abroga. 
  5. La articolul 13 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins: 
  "c) modificarea structurii actionariatului ca urmare a dobandirii sau diminuarii pozitiilor calificate aprobate de C.N.V.M. conform Regulamentului nr. 2/2009, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2009, si art. 18 alin. (4) si (5) din Legea nr. 297/2004, cu modificarile ulterioare;". 
  6. La articolul 15 alineatul (1), litera d) va avea urmatorul cuprins: 
  "d) documentele prevazute in anexa nr. 2 la Regulamentul nr. 2/2009, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2009, pentru fiecare dintre actionarii semnificativi ai S.S.I.F. care participa la majorarea capitalului social, pentru modificarea prevazuta la art. 13 alin. (1) lit. a);". 
  7. La anexa nr. 1B, punctele 6 si 7 se modifica in sensul inlocuirii documentelor mentionate in cuprinsul acestora cu cele corespunzatoare prevazute in anexa nr. 2 la Regulamentul nr. 2/2009, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2009. 
  8. La anexa nr. 1B, punctele 8 si 9 se abroga. 
  9. Anexele nr. 1E, 1F si 1G se abroga. 
  10. La anexa nr. 1J punctul 9, a treia liniuta va avea urmatorul cuprins: 
  "- structura actionariatului ca urmare a dobandirii sau diminuarii pozitiilor calificate aprobate de C.N.V.M. conform Regulamentului nr. 2/2009 privind regulile de procedura si criteriile aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si majorarilor participatiilor la o societate de servicii de investitii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2009, si art. 18 alin. (4) si (5) din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile ulterioare;". 
  11. La anexa nr. 1K, pozitia referitoare la modificarea structurii actionariatului va avea urmatorul cuprins: 
  "Modificarea structurii actionariatului ca urmare a dobandirii sau diminuarii pozitiilor semnificative aprobate de C.N.V.M. conform Regulamentului nr. 2/2009 privind regulile de procedura si criteriile aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si majorarilor participatiilor la o societate de servicii de investitii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2009, si art. 18 alin. (4) si (5) din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile ulterioare". 

  Art. 14. - La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga orice alte dispozitii contrare. 

  Art. 15. - Prezentul regulament transpune dispozitiile art. 3 din Directiva 2007/44/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CEE si a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE si 2006/48/CE in ceea ce priveste normele de procedura si criteriile de evaluare aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si majorarilor de participatii in sectorul financiar, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 247 din 21 septembrie 2007. 

  Art. 16. - Evaluarea achizitiilor propuse pentru care au fost transmise C.N.V.M. notificari anterior intrarii in vigoare a prezentului regulament va fi efectuata in conformitate cu reglementarile in vigoare la data notificarii. 

  Art. 17. - Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. 

  ANEXA Nr. 1

  CRITERII DE EVALUARE
[conform prevederilor art. 8 alin. (1) din regulament]
 

  I. Reputatia achizitorului potential 
  1. Reputatia achizitorului potential se refera la: 
  a) integritatea achizitorului potential (pentru evaluarea integritatii achizitorului potential se vor lua in considerare elementele prevazute la pct. 2-8); 
  b) competenta profesionala a achizitorului potential (pentru evaluarea competentei profesionale a achizitorului potential se vor lua in considerare elementele prevazute la pct. 9-15). 
  2. Daca achizitorul potential este o societate comerciala sau o institutie, cerintele de integritate trebuie indeplinite atat de persoana juridica, cat si de persoanele care conduc efectiv persoana juridica. 
  3. Indeplinirea cerintelor de integritate implica lipsa inscrierilor in certificatul de cazier judiciar si in certificatul de cazier fiscal de natura celor enumerate la pct. 4. 
  4. Condamnarea pentru o infractiune relevanta poate fi de natura sa afecteze integritatea potentialului achizitor. Se acorda o atentie sporita asupra: 
  a) oricarei infractiuni prevazute de legislatia privind sectorul financiar, bancar, al pietei de capital sau al asigurarilor ori al instrumentelor de plata, inclusiv de legislatia privind spalarea banilor, manipularea pietei, informatiile privilegiate si camata; 
  b) oricarei infractiuni privind inselaciunea, frauda sau infractiuni financiare; 
  c) oricarei altei infractiuni prevazute de legislatia privind societatile comerciale, falimentul, insolventa sau protectia consumatorilor. 
  5. Orice infractiune relevanta aflata in curs de judecata sau care a fost judecata poate fi relevanta intrucat poate determina aparitia dubiilor asupra integritatii potentialului achizitor si poate insemna ca cerintele de integritate nu sunt indeplinite. 
  6. Integritatea achizitorului potential nu este afectata numai de hotararile judecatoresti si de procedurile judiciare in curs, ci si de urmatoarele situatii care pot determina aparitia dubiilor asupra integritatii potentialului achizitor: 
  a) investigatiile curente ori trecute si/sau masurile de supraveghere/control legate de achizitorul potential ori aplicarea de sanctiuni administrative pentru nerespectarea prevederilor legale care reglementeaza activitatea din sectorul financiar, bancar, al pietei de capital sau al asigurarilor ori al instrumentelor de plata sau al oricarui serviciu financiar; sau 
  b) investigatiile curente ori trecute desfasurate si/sau masurile de executare luate de orice alt reglementator ori organisme profesionale pentru nerespectarea oricaror prevederi relevante. 
  7. La evaluarea integritatii achizitorului potential se ia in considerare corectitudinea in activitatile pe care le-a desfasurat in trecut. Lipsa corectitudinii poate submina integritatea si increderea potentialului achizitor la momentul achizitiei. Se acorda o atentie speciala asupra: 
  a) oricarei dovezi din care rezulta ca potentialul achizitor nu a demonstrat transparenta, deschidere si cooperare in relatia cu autoritatile de reglementare, incluzand orice dovada ca acesta a ignorat cu buna stiinta obligatiile sale de notificare prevazute de legislatia oricarui stat membru privind achizitiile in domeniul financiar sau ca acesta a incercat sa evite supunerea la procesul de evaluare prudentiala prin care trebuia sa treaca in calitate de potential actionar semnificativ; 
  b) refuzului unei inregistrari, unei autorizari, unei calitati de membru sau licente de a desfasura o activitate, o afacere sau o profesie ori revocarii, retragerii sau expirarii unei asemenea inregistrari, autorizari, calitati de membru sau licente ori excluderii de catre un reglementator sau organism guvernamental; 
  c) demiterii din functie sau dintr-o pozitie conditionata de incredere (trust), dintr-o relatie fiduciara ori situatii similare sau solicitarii de a demisiona dintr-o astfel de pozitie; si 
  d) descalificarii din functia de conducator sau din alte functii similare. 
  8. Daca achizitorul potential este supravegheat de: 
  a) C.N.V.M. sau de o alta autoritate competenta de supraveghere din Romania sau din alt stat membru, in general se presupune ca cerintele de integritate sunt indeplinite daca: 
  (i) achizitorul potential este o persoana fizica sau juridica deja considerata cu buna reputatie in calitate de actionar semnificativ al altei institutii financiare care este supravegheata de C.N.V.M. ori de o alta autoritate competenta de supraveghere din Romania sau din alt stat membru; 
  (ii) achizitorul potential este o persoana fizica care deja conduce efectiv activitatea S.S.I.F. sau a altei institutii financiare supravegheate de C.N.V.M. ori de o alta autoritate competenta de supraveghere din Romania sau din alt stat membru; sau 
  (iii) achizitorul potential este o persoana juridica reglementata si supravegheata ca institutie financiara de C.N.V.M. sau de o alta autoritate competenta de supraveghere din Romania ori din alt stat membru; 
  b) o autoritate competenta de supraveghere dintr-un stat nemembru, evaluarea integritatii poate fi bazata pe o evaluare a echivalentei substantiale a regulilor referitoare la cerintele de integritate din acel stat nemembru si poate fi facilitata de cooperarea cu autoritatea competenta de supraveghere din acel stat nemembru, daca: 
  (i) achizitorul potential este o persoana fizica sau juridica deja considerata cu buna reputatie in calitate de actionar semnificativ al altei institutii financiare care este supravegheata de autoritatea competenta de supraveghere din acel stat nemembru; 
  (ii) achizitorul potential este o persoana fizica care deja conduce efectiv activitatea S.S.I.F. sau a altei institutii financiare supravegheate de autoritatea competenta de supraveghere din acel stat nemembru; sau 
  (iii) achizitorul potential este o persoana juridica reglementata si supravegheata ca institutie financiara de autoritatea competenta de supraveghere din acel stat nemembru. 
  9. Evaluarea competentei profesionale a achizitorului potential acopera competenta in administrare (competenta administrativa) si competenta in domeniul activitatilor financiare desfasurate de S.S.I.F. (competenta tehnica). 
  10. Competenta administrativa se poate baza pe experienta anterioara a achizitorului potential in achizitionarea si administrarea detinerilor in societatile comerciale si ar trebui sa demonstreze competenta, impartialitate, diligenta profesionala si respectarea standardelor relevante. 
  11. Competenta tehnica se poate baza pe experienta anterioara a achizitorului potential in functionarea si administrarea societatilor comerciale din domeniul financiar in calitate de actionar aflat in pozitie de control sau ca persoana care a condus efectiv activitatea unei societati comerciale din domeniul financiar. In acest caz, experienta trebuie sa demonstreze competenta, impartialitate, diligenta profesionala si respectarea standardelor relevante. 
  12. Daca achizitorul potential este o societate comerciala sau o institutie, evaluarea competentei profesionale acopera atat persoana juridica, cat si persoanele care conduc efectiv persoana juridica. 
  13. La evaluarea competentei profesionale se ia in considerare influenta pe care achizitorul potential intentioneaza sa o exercite asupra S.S.I.F. 
  14. Daca achizitorul potential este supravegheat de: 
  a) C.N.V.M. sau de o alta autoritate competenta de supraveghere din Romania ori din alt stat membru, se presupune ca in general cerintele de competenta profesionala sunt indeplinite daca: 
  (i) achizitorul potential este o persoana fizica sau juridica deja considerata ca avand competenta profesionala in calitate de actionar semnificativ al altei institutii financiare care este supravegheata de C.N.V.M. ori de o alta autoritate competenta de supraveghere din Romania sau din alt stat membru; 
  (ii) achizitorul potential este o persoana fizica care deja conduce efectiv activitatea S.S.I.F. sau a altei institutii financiare supravegheate de C.N.V.M. ori de o alta autoritate competenta de supraveghere din Romania sau din alt stat membru; sau 
  (iii) achizitorul potential este o persoana juridica reglementata si supravegheata ca institutie financiara de C.N.V.M. sau de o alta autoritate competenta de supraveghere din Romania ori din alt stat membru; 
  b) o autoritate competenta de supraveghere dintr-un stat nemembru, evaluarea competentei profesionale poate fi bazata pe o evaluare a echivalentei substantiale a regulilor referitoare la cerintele de competenta profesionale din acel stat nemembru si poate fi facilitata de cooperarea cu autoritatea competenta de supraveghere din acel stat nemembru, daca: 
  (i) achizitorul potential este o persoana fizica sau juridica deja considerata cu buna reputatie in calitate de actionar semnificativ al altei institutii financiare care este supravegheata de autoritatea competenta de supraveghere din acel stat nemembru; 
  (ii) achizitorul potential este o persoana fizica care deja conduce efectiv activitatea S.S.I.F. sau a altei institutii financiare supravegheate de autoritatea competenta de supraveghere din acel stat nemembru; sau 
  (iii) achizitorul potential este o persoana juridica reglementata si supravegheata ca institutie financiara de autoritatea competenta de supraveghere din acel stat nemembru. 
  15. Recunoasterea de catre C.N.V.M. sau de catre o autoritate competenta de supraveghere a indeplinirii anterior a cerintelor de competenta profesionala de catre un achizitor potential pentru o institutie financiara cu o activitate restransa sau cu un obiect de activitate restrans nu inseamna in mod necesar ca acel achizitor poate dispune de competenta profesionala pentru a conduce o S.S.I.F. cu activitate mai dezvoltata sau cu un obiect de activitate extins. 
  16. In situatia unei majorari a unei pozitii calificate existente si, in masura in care integritatea si competenta profesionala a achizitorului potential au fost evaluate anterior de C.N.V.M., achizitorul potential va actualiza informatiile si documentele deja transmise. Noua evaluare a competentei profesionale a achizitorului va lua in considerare cresterea influentei si a responsabilitatilor legate de majorarea detinerii. 
  17. In cazul in care evaluarea achizitorului potential a avut loc cu mai mult de un an de la data noii achizitii propuse, procedura de evaluare se va relua integral. 
  II. Reputatia si experienta conducatorilor S.S.I.F., ca rezultat al achizitiei propuse 
  1. Evaluarea reputatiei si a experientei conducatorilor S.S.I.F., ca rezultat al achizitiei propuse, se efectueaza atunci cand: 
  a) achizitorul potential este in masura sa numeasca conducatorii S.S.I.F.; 
  b) achizitorul potential a identificat deja persoanele care vor fi numite conducatori ai S.S.I.F. 
  2. Daca persoanele pe care achizitorul potential intentioneaza sa le numeasca conducatori ai S.S.I.F. nu sunt corespunzatoare, intentia de achizitie este respinsa. 
  III. Soliditatea financiara a achizitorului potential, in special in ceea ce priveste tipul de activitate desfasurata in prezent si cea preconizata a fi desfasurata de S.S.I.F. vizata de achizitia propusa 
  1. Evaluarea soliditatii financiare a achizitorului potential urmareste sa stabileasca daca aceasta este suficient de puternica pentru a asigura o administrare sigura si prudenta a S.S.I.F., de regula, pentru urmatorii 3 ani, luand in considerare natura achizitorului potential si a achizitiei. 
  2. In situatia in care prin achizitia propusa se schimba controlul asupra S.S.I.F. vizate, analizarea soliditatii financiare din perspectiva tipului de activitate desfasurata in prezent si a celei preconizate a fi desfasurata de S.S.I.F. trebuie realizata cu luarea in considerare a criteriului prevazut la art. 8 alin. (1) lit. d) din regulament. 
  3. In situatia in care din analiza efectuata pe baza informatiilor primite rezulta ca este posibil ca achizitorul potential sa intampine dificultati financiare pe perioada procesului de achizitie sau in urmatorii 3 ani, achizitia propusa se respinge. 
  4. Daca achizitorul potential este o institutie financiara supusa supravegherii prudentiale a altei autoritati competente de supraveghere din Spatiul Economic European sau echivalent, la evaluarea situatiei financiare a achizitorului potential se ia in considerare si evaluarea situatiei financiare a potentialului achizitor efectuata de supraveghetorul achizitorului potential, alaturi de documentele transmise C.N.V.M. de catre supraveghetorul achizitorului. 
  5. Procesul de cooperare cu alte autoritati competente de supraveghere este influentat de natura si originea achizitorului potential: 
  a) daca achizitorul potential este o entitate supravegheata in alt stat membru, evaluarea soliditatii financiare se va baza pe evaluarea realizata de supraveghetorul achizitorului, care detine toate informatiile cu privire la profitabilitatea, lichiditatea si solventa achizitorului potential, precum si cu privire la disponibilitatea resurselor pentru achizitie; 
  b) daca achizitorul potential este o entitate financiara supravegheata de o autoritate competenta dintr-un stat tert considerat echivalent, evaluarea poate fi facilitata de cooperarea cu acea autoritate. 
  IV. Capacitatea S.S.I.F. de a respecta cerintele prudentiale 
  1. La evaluarea capacitatii S.S.I.F. de a respecta cerintele prudentiale care ii revin in temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si al reglementarilor emise in aplicarea acesteia si, dupa caz, in temeiul altor acte normative, in special al prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2006 privind supravegherea suplimentara a institutiilor de credit, a societatilor de asigurare si/sau de reasigurare, a societatilor de servicii de investitii financiare si a societatilor de administrare a investitiilor dintr-un conglomerat financiar, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 152/2007, si de a se conforma in mod continuu la aceste cerinte, in particular la cerinta ca grupul din care va face parte sa aiba o structura care sa permita exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de informatii intre autoritatile competente si impartirea responsabilitatilor intre aceste autoritati, se au in vedere inclusiv: 
  a) cerintele de capital, de lichiditate, limitele pentru expuneri mari, cerinte legate de guvernanta, de control intern, administrare a riscului etc.; 
  b) capacitatea achizitorului potential de a suporta integrarea S.S.I.F. in structura grupului. Atat S.S.I.F., cat si grupul trebuie sa aiba reguli clare si transparente cu privire la guvernanta corporativa, organizare adecvata, inclusiv sisteme efective de control intern si functii independente de control intern, administrarea riscului si audit intern; 
  c) capacitatea achizitorului potential de a furniza S.S.I.F. suportul financiar de care ar putea avea nevoie pentru tipul de activitate desfasurata in prezent si/sau preconizata a fi desfasurata, capitalul suplimentar necesar de care ar putea avea nevoie pentru dezvoltarea activitatilor sale sau de a gasi alte solutii pentru a raspunde cerintelor S.S.I.F. de suplimentare a fondurilor proprii. 
  2. Planul de afaceri furnizat de achizitorul potential trebuie sa contina elemente referitoare la activitatea viitoare si organizarea S.S.I.F. vizate, o descriere a grupului din care S.S.I.F. va face parte, o evaluare a implicatiilor financiare ale achizitiei propuse si o previziune pe termen mediu. 
  V. Suspiciunea de spalare de bani sau de finantare a terorismului 
  1. Daca achizitorul potential este: 
  a) suspectat sau cunoscut ca implicat in operatiuni de spalare a banilor sau in astfel de tentative, indiferent daca acestea sunt sau nu legate direct ori indirect de achizitia propusa, acest fapt conduce la respingerea achizitiei propuse; 
  b) inclus in lista cuprinzand persoanele fizice si juridice si/sau entitatile suspecte de savarsirea ori finantarea actelor de terorism, acest fapt conduce la respingerea achizitiei propuse. 
  2. Achizitia propusa poate fi refuzata chiar daca nu exista inregistrari in certificatele de cazier judiciar sau fiscal ori chiar daca nu exist  motive intemeiate care sa determine existenta dubiilor cu privire la integritatea achizitorului potential, daca prin achizitia propusa exista riscul de intensificare a operatiunilor de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, de exemplu in situatia in care achizitorul potential este stabilit intr-o tara ori intr-un teritoriu considerat de Grupul de Actiune Financiara a fi "necooperant" sau intr-o tara ori teritoriu care nu a adoptat inca suficiente masuri pentru a se conforma cu cele 40 de recomandari FATF-GAFI si cele 9 recomandari speciale FATF-GAFI. 
  3. In vederea evaluarii achizitorului potential, C.N.V.M. poate colecta si lua in considerare informatii provenind din toate sursele disponibile. 

  ANEXA Nr. 2

PARTEA I
Solicitarea de informatii generale si documente pentru autorizarea S. S.I.F., pentru notificarea/aprobarea intentiei de majorare a participatiei la capitalul social/drepturile de vot ale S.S.I.F. 


  A. Identitatea achizitorului potential 

  1. In cazul unei persoane fizice: 
  a) numele, prenumele, data si locul nasterii, adresa completa (strada, numar, bloc, scara, etaj, apartament, oras, judet/sector, cod postal, tara), codul numeric personal (CNP) sau echivalentul acestuia pentru persoanele straine; 
  b) un curriculum vitae complet, in care se vor detalia educatia si cursurile relevante, experienta profesionala anterioara si activitatile desfasurate sau functiile suplimentare detinute in prezent; 
  c) copie de pe actul de identitate (pentru persoanele fizice romane este obligatorie prezentarea unei copii de pe cartea/buletinul de identitate). 
  2. In cazul unei persoane juridice: 
  a) denumirea, obiectul de activitate si adresa sediului social, informatii sustinute prin prezentarea de documente justificative (copie de pe certificatul constatator eliberat de oficiul registrului comertului sau de pe un document similar eliberat de o autoritate similara din statul de origine ori, in cazul in care autoritatile similare din statul de origine nu elibereaza un astfel de document, declaratia pe propria raspundere a reprezentatului legal in acest sens, in original, insotita de orice document care sa ateste aceste informatii); 
  b) telefon, fax, e-mail, adresa paginii de internet, codul unic de inregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru persoanele juridice straine; 
  c) forma juridica, in conformitate cu legislatia nationala; 
  d) o prezentare a activitatilor desfasurate, actualizata la zi; 
  e) o lista completa a persoanelor care conduc efectiv activitatea, insotita de curriculum vitae, in care se vor detalia experienta profesionala anterioara si activitatile desfasurate in prezent, si de certificate de cazier judiciar si fiscal, in original, aflate in termenul legal de valabilitate, sau documente similare eliberate de autoritatile competente din statul de origine; in cazul in care in statul de origine nu se elibereaza astfel de documente, se va prezenta o declaratie pe propria raspundere in acest sens din care sa rezulte si faptul ca nu au savarsit fapte de natura celor care fac obiectul inregistrarilor in cazierul judiciar sau fiscal; 
  f) identitatea tuturor persoanelor care sunt beneficiarii reali ai persoanei juridice; 
  g) identitatea persoanelor care detin controlul asupra persoanei juridice si identitatea persoanelor care actioneaza in mod concertat in cadrul persoanei juridice, in cazul actionarilor indirecti. 
  3. In cazul unui trust deja existent sau care va rezulta ca urmare a achizitiei: 
  a) identitatea tuturor persoanelor care vor administra activele (trustees), in conformitate cu documentele de constituire a trustului si cu participatia acestora la distribuirea veniturilor; 
  b) identitatea tuturor persoanelor care sunt beneficiarii reali ai trustului; 
  c) identitatea persoanelor care detin controlul asupra trustului si identitatea persoanelor care actioneaza in mod concertat in cadrul trustului, in cazul actionarilor indirecti. 

  B. Informatii si documente suplimentare cu privire la achizitor 
  1. In cazul unei persoane fizice: 
  a) referitor la achizitor si la orice societate condusa sau controlata vreodata de achizitor: 
  (i) certificate de cazier judiciar si fiscal, in original, aflate in termenul legal de valabilitate, sau documente similare eliberate de autoritatile competente din statul de origine; in cazul in care in statul de origine nu se elibereaza astfel de documente, se va prezenta o declaratie pe propria raspundere in acest sens, din care sa rezulte si faptul ca nu a savarsit fapte de natura celor care fac obiectul inregistrarilor in cazierul judiciar sau fiscal; 
  (ii) informatii cu privire la descalificarea din functia de director de societate sau dintr-o calitate similara ori ocuparea unei astfel de functii la o societate aflata in faliment, insolventa sau proceduri similare; 
  (iii) informatii cu privire la investigatii, proceduri de supraveghere sau sanctiuni aplicate de o autoritate de supraveghere al carei subiect a fost aceasta persoana; 
  (iv) informatii cu privire la refuzarea inregistrarii, autorizarii, dobandirii calitatii de membru sau a licentei de a desfasura o activitate, afacere ori profesie; sau retragerea ori revocarea sau expirarea unei inregistrari, autorizatii, calitati de membru ori licente; sau excluderea de catre o autoritate guvernamentala ori de reglementare dintr-o calitate; 
  (v) informatii cu privire la demiterea din functie sau dintr-o pozitie conditionata de incredere (trust), dintr-o relatie fiduciara ori situatie similara sau solicitarea de a demisiona dintr-o astfel de pozitie; 
  (vi) informatii cu privire la existenta unor acuzatii, in curs de judecata, in legatura cu savarsirea unor infractiuni de natura celor prevazute la pct. I. 6 lit. a) din anexa nr. 1 la regulament; 
  b) informatii cu privire la existenta unei evaluari a reputatiei in calitate de achizitor sau ca persoana care a condus activitatea unei institutii financiare, care a fost efectuata deja de catre o alta autoritate de supraveghere (se va preciza denumirea acelei autoritati si se vor prezenta dovezi cu privire la rezultatul acestei evaluari); 
  c) informatii cu privire la existenta unei evaluari anterioare efectuate deja de catre o alta autoritate, din afara sectorului financiar (se va preciza denumirea acelei autoritati si se vor prezenta dovezi cu privire la rezultatul acestei evaluari); 
  d) informatii despre achizitor cu privire la situatia si forta sa financiara: detalii cu privire la sursa veniturilor sale, activelor si datoriilor, garantii si ipoteci etc; 
  e) descrierea activitatii profesionale a achizitorului; 
  f) informatii financiare, inclusiv ratinguri si rapoarte publice cu privire la companiile controlate sau conduse de achizitor si, daca sunt disponibile, ratinguri si rapoarte publice despre achizitorul insusi; 
  g) descrierea intereselor financiare1 si nefinanciare2 sau a relatiilor achizitorului cu: 
  (i) orice alt actionar existent al S.S.I.F. vizate; 
  (ii) orice persoana insarcinata cu exercitarea drepturilor de vot ale S.S.I.F. vizate3; 
  (iii) orice membru al consiliului de administratie ori al altui organ similar sau al conducerii S.S.I.F. vizate; 
  (iv) S.S.I.F. vizata si grupul din care aceasta face parte; 
  (v) orice alte interese sau activitati ale achizitorului care ar putea fi in conflict cu S.S.I.F. vizata si posibile solutii cu privire la acele conflicte de interese. 
  ___________ 
  1Interesele financiare includ, de exemplu, operatiuni de credit, garantii, ipoteci. 
  2Interesele nefinanciare includ, de exemplu, relatii familiale. 
  3Vezi situatiile mentionate in art. 10 din Directiva 2004/109/CE cu privire la armonizarea cerintelor de transparenta. 

  2. In cazul persoanelor juridice: 
  a) in ceea ce priveste achizitorul, orice persoana care conduce efectiv activitatea acestuia si orice companie aflata sub controlul sau, informatii cu privire la: 
  (i) certificate de cazier judiciar si fiscal, in original, aflate in termenul legal de valabilitate, sau documente similare eliberate de autoritatile competente din statul de origine; in cazul in care in statul de origine nu se elibereaza astfel de documente, se va prezenta o declaratie pe propria raspundere in acest sens, din care sa rezulte si faptul ca nu au savarsit fapte de natura celor care fac obiectul inregistrarilor in cazierul judiciar sau fiscal; 
  (ii) informatii cu privire la descalificarea din functia de director de societate sau dintr-o calitate similara ori ocuparea unei astfel de functii la o societate aflata in faliment, insolventa sau proceduri similare; 
  (iii) informatii cu privire la investigatii, proceduri de supraveghere sau sanctiuni aplicate de o autoritate de supraveghere al carei subiect a fost aceasta persoana; 
  (iv) informatii cu privire la refuzarea inregistrarii, autorizarii, dobandirii calitatii de membru sau a licentei de a desfasura o activitate, afacere ori profesie; sau retragerea ori revocarea sau expirarea unei inregistrari, autorizatii, calitati de membru ori licente; sau excluderea de catre o autoritate guvernamentala ori de reglementare dintr-o calitate; 
  (v) informatii cu privire la demiterea din functie sau dintr-o pozitie conditionata de incredere (trust), dintr-o relatie fiduciara ori situatie similara sau solicitarea de a demisiona dintr-o astfel de pozitie; 
  (vi) informatii cu privire la existenta unor acuzatii, in curs de judecata, in legatura cu savarsirea unor infractiuni de natura celor prevazute la pct. I. 6 lit. a) din anexa nr. 1 la regulament; 
  b) informatii cu privire la existenta unei evaluari a reputatiei in calitate de achizitor sau ca persoana care a condus activitatea unei institutii financiare, care a fost efectuata deja de catre o alta autoritate de supraveghere (se va preciza denumirea acelei autoritati si se vor prezenta dovezi cu privire la rezultatul acestei evaluari); 
  c) informatii cu privire la existenta unei evaluari anterioare efectuate deja de catre o alta autoritate, din afara sectorului financiar (se va preciza denumirea acelei autoritati si se vor prezenta dovezi cu privire la rezultatul acestei evaluari); 
  d) descrierea intereselor financiare4 si nefinanciare5 sau a relatiilor achizitorului cu: 
  (i) orice alt actionar existent al S.S.I.F. vizate; 
  (ii) orice persoana insarcinata cu exercitarea drepturilor de vot ale S.S.I.F. vizate6; 
  (iii) orice membru al consiliului de administratie ori al altui organ similar sau al conducerii S.S.I.F. vizate; 
  (iv) S.S.I.F. vizata si grupul din care aceasta face parte; 
  (v) orice alte interese sau activitati ale achizitorului care ar putea fi in conflict cu S.S.I.F. vizata si posibile solutii cu privire la acele conflicte de interese; 
  e) structura actionariatului achizitorului, cu prezentarea identitatii tuturor actionarilor care au o influenta semnificativa si a procentului detinut de acestia din capitalul social si din totalul drepturilor de vot si informatii cu privire la acordurile dintre actionari; 
  f) daca achizitorul este parte a unui grup (ca filiala sau ca societate-mama), se va prezenta o organigrama detaliata a intregii structuri corporative si informatii cu privire la procentele (capital detinut si drepturi de vot) actionarilor relevanti si la activitatile desfasurate in prezent de grup; 
  g) identificarea institutiei (institutiilor) supravegheate din grup si denumirea autoritatii de reglementare din tara de origine; 
  h) situatiile financiare, indiferent de marimea societatii, pentru ultimele 3 exercitii financiare, auditate, dupa caz, incluzand: 
  (i) bilantul; 
  (ii) contul de profit si pierdere/declaratia de venit; 
  (iii) anexele la bilant si orice alte documente inregistrate la camera de comert/organul competent; 
  (iv) raportul detaliat al auditorului sau, in cazul in care legislatia nationala nu impune auditarea situatiilor financiare ale potentialului achizitor, declaratie cu privire la lipsa obligatiei legale de a audita situatiile financiare; 
  i) informatii despre ratinguri acordate achizitorului si ratingul general al grupului din care face parte. 
  ___________ 
  4Interesele financiare includ, de exemplu, operatiuni de credit, garantii, ipoteci. 
  5De exemplu, aceeasi actionari, aceeasi conducere etc. 
  6Vezi situatiile mentionate in art. 10 din Directiva 2004/109/CE cu privire la armonizarea cerintelor de transparenta. 

  C. Informatii si documente cu privire la achizitie 
  1. Identificarea S.S.I.F. vizata 
  2. Obiectivul general al achizitiei (de exemplu, investitie strategica, investitie de portofoliu etc.) 
  3. Numarul si tipul actiunilor (actiuni ordinare si de orice alt tip) S.S.I.F. vizate, detinute de achizitor inainte si dupa achizitie; valoarea actiunilor in totalul capitalului, in procente, in euro si lei; si proportia din drepturile de vot, daca difera de cea din capitalul social 
  4. Orice actiune in mod concertat cu alte parti (contributia altor parti la finantare, scopul participarii in cadrul acordului financiar, acorduri organizatorice viitoare etc.) 
  5. Prevederi ale proiectelor acordurilor actionarilor cu alti actionari cu privire la S.S.I.F. vizata 
  6. Copie de pe hotararea organului statutar de aprobare a achizitiei propuse in cadrul SSIF vizate 
  7. In cazul tranzactiilor realizate in cadrul grupului unui actionar existent care nu implica nicio modificare reala sau substantiala in structura directa sau indirecta a SSIF vizata, declaratie din care sa rezulte acest lucru 

  D. Informatii si documente cu privire la finantarea achizitiei 
  1. Detalii cu privire la utilizarea resurselor financiare private si la originea lor: documente justificative sau o declaratie sub semnatura olografa 
  2. Informatii cu privire la modalitatile (means) si reteaua utilizata pentru transferul fondurilor (disponibilitatea resurselor ce vor fi utilizate pentru achizitie, acorduri financiare etc.) 
  3. Detalii cu privire la accesul la sursele de capital si pietele financiare si la finantarea cumpararii actiunilor 
  4. Informatii cu privire la utilizarea fondurilor imprumutate contractate prin sistemul bancar (instrumente financiare ce vor fi emise) sau orice fel de relatie financiara cu alti actionari ai institutiei (scadente, termeni, ipoteci si garantii) 
  5. Informatii cu privire la activele achizitorului sau ale S.S.I.F. vizate care vor fi vandute in termen scurt (conditii de vanzare, pretul estimat si detalii privind caracteristicile acestora) 

  E. Informatii si documente solicitate persoanei evaluate anterior de C.N.V.M. 

  In situatia in care nu au intervenit modificari ale documentelor si informatiilor transmise C.N.V.M. cu ocazia precedentei evaluari realizate in ultimele 12 luni, un achizitor potential va remite C.N.V.M. o declaratie pe propria raspundere in acest sens. 

PARTEA a II-a
Solicitare de informatii si documente suplimentare in functie de nivelul detinerii ce va fi achizitionata 


  A. Schimbarea controlului 

  Daca prin achizitia propusa se inregistreaza schimbarea controlului S.S.I.F. vizate, achizitorul potential va transmite C.N.V.M. un plan de afaceri7, care va contine informatii cu privire la planul strategic de dezvoltare in ceea ce priveste achizitia, date de perspectiva (prognoze) si detalii cu privire la principalele modificari sau schimbari in S.S.I.F. vizata preconizate de achizitorul potential: 
  1. un plan de dezvoltare strategica ce va indica, in termeni generali, principalele scopuri ale achizitiei si principalele modalitati de atingere a acestora, care sa includa: 
  a) motivele ce au stat la baza achizitiei; 
  b) obiectivele financiare pe termen mediu (rentabilitatea capitalurilor proprii, indicele de profitabilitate, profit pe actiune etc.); 
  c) principale directii de actiune (sinergii) ce trebuie urmarite in cadrul S.S.I.F. vizate; 
  d) posibilele schimbari de activitati/produse financiare/clienti-tinta si posibilele realocari de fonduri/resurse anticipate in cadrul S.S.I.F. vizate; 
  e) modalitatile generale pentru includerea si integrarea S.S.I.F. vizate in structura grupului8 achizitorului, inclusiv o descriere a principalelor directii de actiune (sinergii) ce trebuie urmarite cu celelalte societati din grup, precum si o descriere a politicilor care guverneaza relatiile intragrup; 
  2. situatiile financiare previzionate ale S.S.I.F. vizate, atat cele individuale, cat si cele consolidate, pe urmatorii 3 ani, care sa includa: 
  a) bilant si cont de profit si pierdere previzionate; 
  b) indicatori de prudenta previzionati; 
  c) informatii cu privire la nivelul de expunere la risc (de credit, de piata, operational etc.); si 
  d) operatiuni intragrup previzionate; 
  3. impactul achizitiei asupra guvernantei corporative si a structurii organizatorice generale a S.S.I.F. vizate, inclusiv impactul asupra: 
  a) structurii si responsabilitatilor consiliului de administratie si a principalelor comitete create de catre organele de decizie (comitetul de administrare, comitetul de risc, comitetul de audit si orice alte comitete); 
  b) procedurilor administrative si de contabilitate si a controlului intern: principalele modificari ale procedurilor si sistemelor legate de contabilitate, audit, control intern si administrare a riscurilor, inclusiv impotriva spalarii banilor, precum si numirea unor persoane in functii-cheie (auditor intern, control intern si administrator de risc); 
  c) arhitecturii sistemelor IT: aceasta include, de exemplu, orice modificari in ceea ce priveste politica de subcontractare, diagrama circulatiei datelor, programele utilizate produse in interior si cele achizitionate, datele esentiale, procedurile vizand sistemele de securitate si echipamentele (de exemplu, sistemele de siguranta, planul de continuitate, evidenta rapoartelor de audit etc.); si 
  d) politicilor privind subcontractarea si externalizarea (domeniile vizate, selectarea furnizorilor de servicii etc.) si drepturilor si obligatiilor principalelor parti asa cum sunt prevazute in contracte (de exemplu, procedurile de audit, calitatea asteptata a serviciilor prestate de furnizor etc.); 
  4. informatii cu privire la existenta la nivelul grupului din care face parte achizitorul potential a unor reguli clare si transparente cu privire la guvernanta corporativa, organizarea adecvata, inclusiv sisteme efective de control intern si functii independente de control intern, administrarea riscului si audit intern. 

  B. Pozitii calificate fara schimbarea controlului 
  Daca prin achizitia propusa nu se inregistreaza schimbarea controlului in S.S.I.F. vizata, achizitorul potential va transmite C.N.V.M. un document privind strategia, care va contine informatii dupa cum urmeaza: 
  1. in cazul pozitiilor calificate sub 20%: 
  a) politica achizitorului referitoare la achizitie. In plus fata de informatiile solicitate conform partii I lit. C, achizitorul potential va transmite C.N.V.M. informatii cu privire la: 
  (i) perioada pentru care intentioneaza sa pastreze detinerile sale in S.S.I.F. dupa achizitie; 
  (ii) orice intentie de majorare, diminuare sau mentinere a nivelului detinerilor achizitorului potential in S.S.I.F. in perioada viitoare; 
  b) informatii privind intentiile achizitorului referitoare la S.S.I.F. vizata si, in special, daca intentioneaza sau nu sa actioneze ca actionar minoritar si argumentele care au stat la baza unei astfel de intentii; 
  c) informatii privind capacitatea (situatia financiara) si disponibilitatea achizitorului potential de a sustine S.S.I.F. vizata cu fonduri proprii suplimentare, daca este nevoie, pentru dezvoltarea activitatilor sau in cazul dificultatilor financiare; 
  2. in cazul pozitiilor calificate intre 20% si 50%, informatii de natura celor mentionate la pct. 1, dar mai detaliate, inclusiv: 
  a) detalii cu privire la influenta pe care achizitorul intentioneaza sa o exercite asupra situatiei financiare (inclusiv asupra politicii de dividende), dezvoltarii strategice si alocarii resurselor S.S.I.F. vizate; 
  b) o descriere a intentiilor achizitorului si a asteptarilor pe termen mediu fata de S.S.I.F. vizata, care sa acopere toate elementele mentionate in planul de dezvoltare strategica prevazut la lit. A pct. 1. 
  In functie de structura actionariatului S.S.I.F. vizate, C.N.V.M. poate solicita informatiile prevazute la pct. 2 chiar in cazul pozitiilor calificate sub 20%, daca influenta exercitata de acestea este considerata echivalenta influentei exercitate de pozitiile calificate intre 20% si 50%. 
  ___________ 
  7In situatia in care achizitia se desfasoara prin oferta publica si daca achizitorul potential intampina dificultati in obtinerea informatiilor necesare pentru intocmirea unui plan de afaceri complet, achizitorul potential informeaza C.N.V.M. cu privire la aceste dificultati si mentioneaza elementele din planul de afaceri pe care este posibil sa le modifice in scurt timp. 
  8Pentru institutiile supravegheate in Spatiul Economic European, informatiile despre structura grupului achizitorului pot fi reduse la informatiile privind partile de grup care sunt afectate de tranzactie (de exemplu, departamentul de retail al achizitorului pentru achizitionarea unei entitati ale carei activitati sunt doar cele de retail).

Publicat în Monitorul Oficial nr. 183 din 24-03-2009