Decizie nr. 293 din 17-04-2009 privind desemnarea furnizorului de serviciu universal in domeniul serviciilor postale
Avand in vedere prevederile Ordinului ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei nr. 225/2003 pentru aprobarea Documentului de politica si strategie privind implementarea serviciului universal in sectorul serviciilor postale si propunerile Comisiei de evaluare a cererilor de desemnare ca furnizor de serviciu universal,
in temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) pct. 30, art. 11 alin. (1) si art. 12 alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, ale art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, 8, art. 9 alin. (1), art. 11, 12, 22, 23, art. 24 alin. (1), art. 27, 30 si ale art. 32 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 10 lit. c), art. 11 alin. (1) si art. 12 din Decizia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei nr. 3.442/2007 privind conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii emite prezenta decizie.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1.
(1) Prin prezenta decizie, Compania Nationala "Posta Romana" - S.A., cu sediul in municipiul Bucuresti, bd. Dacia nr. 140, sectorul 2, inregistrata in Registrul Comertului al Municipiului Bucuresti, cod unic de inregistrare 427410, denumita in continuare CNPR, este desemnata, de la data de 26 aprilie 2009 pana la data de 31 decembrie 2012, ca furnizor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale, astfel cum acesta este definit la art. 2 lit. q) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Ordonanta privind serviciile postale, pentru serviciile din sfera serviciului universal prevazute la alin. (2).
(2) CNPR are obligatia sa furnizeze, pe intregul teritoriu al Romaniei, in conditiile stabilite de legislatia din domeniul serviciilor postale si de prezenta decizie, urmatoarele servicii postale din sfera serviciului universal:
a) colectarea, sortarea, transportul si livrarea urmatoarelor categorii de trimiteri postale, in greutate de pana la 2 kg inclusiv:
1. trimiteri de corespondenta, interne si internationale;
2. imprimate, interne si internationale;
3. trimiteri interne de publicitate prin posta;
b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea coletelor postale, interne si internationale, in greutate de pana la 10 kg inclusiv;
c) distribuirea coletelor postale cu limite de greutate intre 10 si 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
d) serviciul de trimitere recomandata avand ca obiect:
1. trimiterile postale prevazute la lit. a), in greutate de pana la 2 kg inclusiv;
2. colete postale interne si internationale, in greutate de pana la 10 kg inclusiv;
3. colete postale cu limite de greutate intre 10 si 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
e) serviciul de trimitere cu valoare declarata avand ca obiect:
1. trimiterile postale prevazute la lit. a), in greutate de pana la 2 kg inclusiv;
2. colete postale interne si internationale, in greutate de pana la 10 kg inclusiv;
3. colete postale cu limite de greutate intre 10 si 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia.
in temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) pct. 30, art. 11 alin. (1) si art. 12 alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, ale art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, 8, art. 9 alin. (1), art. 11, 12, 22, 23, art. 24 alin. (1), art. 27, 30 si ale art. 32 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 10 lit. c), art. 11 alin. (1) si art. 12 din Decizia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei nr. 3.442/2007 privind conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii emite prezenta decizie.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1.
(1) Prin prezenta decizie, Compania Nationala "Posta Romana" - S.A., cu sediul in municipiul Bucuresti, bd. Dacia nr. 140, sectorul 2, inregistrata in Registrul Comertului al Municipiului Bucuresti, cod unic de inregistrare 427410, denumita in continuare CNPR, este desemnata, de la data de 26 aprilie 2009 pana la data de 31 decembrie 2012, ca furnizor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale, astfel cum acesta este definit la art. 2 lit. q) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Ordonanta privind serviciile postale, pentru serviciile din sfera serviciului universal prevazute la alin. (2).
(2) CNPR are obligatia sa furnizeze, pe intregul teritoriu al Romaniei, in conditiile stabilite de legislatia din domeniul serviciilor postale si de prezenta decizie, urmatoarele servicii postale din sfera serviciului universal:
a) colectarea, sortarea, transportul si livrarea urmatoarelor categorii de trimiteri postale, in greutate de pana la 2 kg inclusiv:
1. trimiteri de corespondenta, interne si internationale;
2. imprimate, interne si internationale;
3. trimiteri interne de publicitate prin posta;
b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea coletelor postale, interne si internationale, in greutate de pana la 10 kg inclusiv;
c) distribuirea coletelor postale cu limite de greutate intre 10 si 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
d) serviciul de trimitere recomandata avand ca obiect:
1. trimiterile postale prevazute la lit. a), in greutate de pana la 2 kg inclusiv;
2. colete postale interne si internationale, in greutate de pana la 10 kg inclusiv;
3. colete postale cu limite de greutate intre 10 si 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
e) serviciul de trimitere cu valoare declarata avand ca obiect:
1. trimiterile postale prevazute la lit. a), in greutate de pana la 2 kg inclusiv;
2. colete postale interne si internationale, in greutate de pana la 10 kg inclusiv;
3. colete postale cu limite de greutate intre 10 si 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia.
Art. 2. - In cuprinsul prezentei decizii sunt aplicabile definitiile prevazute la art. 2 din Ordonanta privind serviciile postale si la pct. 1.1 din anexa nr. 1 la Decizia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei nr. 2.858/2007 privind regimul de autorizare generala pentru furnizarea serviciilor postale.
Art. 3. - In vederea furnizarii serviciului universal pe intregul teritoriu al Romaniei, CNPR beneficiaza de drepturile si are obligatiile specifice prevazute de prezenta decizie, suplimentare fata de cele stabilite prin regimul de autorizare generala.
CAPITOLUL II
Drepturile CNPR
Art. 4. - In vederea asigurarii dreptului utilizatorilor de acces la serviciul universal, CNPR beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) dreptul de acces cu prioritate la punctele de frontiera si la organele vamale;
b) dreptul de a instala, a intretine, a inlocui si a muta, cu titlu gratuit, cutii postale pe imobilele, inclusiv caile de comunicatie, aflate in proprietatea publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
c) dreptul de a actiona in relatiile internationale in calitate de furnizor de serviciu universal si de a incheia acorduri operationale in aceasta calitate;
d) dreptul de a utiliza formularele internationale specifice, prevazute in acordurile internationale la care Romania este parte;
e) dreptul de a beneficia de sumele sau de avantajele de orice alta natura care i se cuvin in temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal, in conditiile stabilite de lege si de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare ANCOM;
f) dreptul exclusiv de a presta serviciile rezervate stabilite de ANCOM.
Art. 5.
(1) CNPR beneficiaza, pana in data de 31 decembrie 2012, de dreptul exclusiv de a presta servicii postale avand ca obiect trimiteri de corespondenta, indiferent daca livrarea acestora este accelerata sau nu, a caror greutate este mai mica de 50 g si al caror tarif este mai mic de 2 lei, constand in:
a) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor de corespondenta interne;
b) distribuirea trimiterilor de corespondenta expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia.
(2) In cazul modificarii tarifelor practicate de CNPR, in conditiile art. 17 alin. (3), ANCOM poate actualiza limita de tarif prevazuta la alin. (1), insa valoarea actualizata nu va depasi de 2,5 ori tariful public corespunzator unei trimiteri de corespondenta din prima treapta de greutate a celei mai rapide categorii standard din oferta de servicii postale a CNPR.
(3) Serviciul de publicitate prin posta nu face obiectul drepturilor rezervate stabilite de prezentul articol.
(4) Furnizorii de servicii postale pot presta serviciile prevazute la alin. (1), in limitele de greutate stabilite potrivit alin. (1), cu conditia practicarii unui tarif cel putin egal cu cel stabilit de ANCOM in conformitate cu dispozitiile alin. (1) sau (2), dupa caz.
(5) Actualizarea prevazuta la alin. (2) se realizeaza in cazul in care, in lipsa acesteia, obligatiile de asigurare a serviciului universal prevazute la cap. III nu ar mai putea fi indeplinite in mod corespunzator. Decizia presedintelui ANCOM privind actualizarea limitei de tarif care determina intinderea dreptului exclusiv al CNPR va stabili si data de la care furnizorii de servicii postale sunt obligati sa practice tarife cel putin egale cu aceasta limita.
CAPITOLUL III
Obligatiile CNPR
Art. 6.
(1) CNPR are obligatia de a asigura, in fiecare localitate de pe teritoriul Romaniei, cel putin o colectare de la fiecare punct de acces si cel putin o livrare la locuinta fiecarei persoane fizice si la sediul fiecarei persoane juridice, in fiecare zi lucratoare, dar nu mai putin de 5 zile pe saptamana.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), CNPR are obligatia de a asigura cel putin doua colectari de la fiecare punct de acces si cel putin doua livrari la locuinta fiecarei persoane fizice si la sediul fiecarei persoane juridice, situate in intravilanul localitatii, in fiecare saptamana, in cazuri sau in conditii geografice exceptionale.
(3) In cazul locuintelor sau al sediilor situate in extravilanul localitatilor, CNPR face livrarea la punctele sale de contact situate in localitatile respective sau poate stabili metode speciale de livrare a trimiterilor postale, cu acordul ANCOM.
(4) ANCOM va stabili, pe baza propunerilor CNPR, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei decizii, localitatile considerate ca aflate in cazuri exceptionale sau situate in conditii geografice exceptionale, prevazute la alin. (2).
(5) Lista localitatilor prevazute la alin. (4) poate fi revizuita de ANCOM la propunerea CNPR sau din oficiu.
Art. 7.
(1) CNPR are obligatia de a respecta in mod cumulativ urmatoarele conditii generale in indeplinirea obligatiilor de furnizare a serviciilor prevazute la art. 1 alin. (2):
a) sa garanteze respectarea cerintelor esentiale, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. v) din Ordonanta privind serviciile postale;
b) sa ofere serviciile in conditii identice utilizatorilor care se afla in conditii comparabile;
c) serviciile sa fie disponibile in mod nediscriminatoriu tuturor utilizatorilor;
d) sa ofere serviciile in mod neintrerupt, cu exceptia cazurilor de forta majora;
e) sa asigure evolutia continua a serviciilor, in functie de cerintele tehnice, economice si sociale, precum si adaptarea acestora la cerintele utilizatorilor.
(2) CNPR are obligatia de a lua toate masurile pentru asigurarea securitatii postale, in special in ceea ce priveste:
a) securitatea retelei postale publice;
b) securitatea instalatiilor postale;
c) securitatea personalului;
d) securitatea si integritatea trimiterilor postale.
Art. 8. - CNPR are obligatia de a accepta si de a livra la destinatari trimiterile postale generate de catre expeditori cu respectarea prevederilor legale, chiar daca acestea nu poarta inscriptionat codul postal.
Art. 9.
(1) In vederea indeplinirii obligatiilor prevazute la art. 6 alin. (1)-(3), CNPR va livra la locuinta sau la sediul destinatarului ori, dupa caz, la punctele sale de contact toate trimiterile postale care au o greutate cel mult egala cu 500 g, in unul dintre urmatoarele moduri:
a) la orice recipient in care destinatarul este de acord sa ii fie depuse trimiterile postale care ii sunt adresate;
b) catre persoana considerata autorizata sa primeasca trimiterea postala.
(2) Trimiterile postale cu o greutate mai mare de 500 g, precum si trimiterile postale inregistrate care nu au putut fi livrate catre persoana considerata autorizata sa le primeasca vor fi livrate la punctele de contact ale CNPR, dar numai dupa ce destinatarul a fost avizat, in conditiile alin. (1), cu privire la sosirea acestor trimiteri postale.
Art. 10. - CNPR are obligatia de a lua toate masurile pentru a asigura confidentialitatea operatiunilor desfasurate la punctele de acces deservite de personal.
Art. 11.
(1) CNPR stabileste si supune spre aprobare ANCOM regulile aplicabile serviciilor postale prevazute la art. 1 alin. (2), cu respectarea regulilor minime obligatorii prevazute la art. 8-10.
(2) In cazul in care apreciaza ca regulile propuse sunt nesatisfacatoare din punct de vedere tehnic ori al protectiei utilizatorilor sau contravin prevederilor legale, acordurilor internationale la care Romania este parte ori regulilor minime obligatorii prevazute la art. 8-10, ANCOM poate solicita modificarea corespunzatoare a acestor reguli, CNPR fiind obligata sa opereze modificarile cerute.
(3) CNPR transmite ANCOM, in vederea avizarii, contractulcadru de furnizare a serviciilor din sfera serviciului universal pentru care a fost desemnata.
(4) Orice modificare a regulilor aplicabile serviciilor postale prevazute la art. 1 alin. (2) sau a clauzelor contractului-cadru de furnizare a acestor servicii se transmite ANCOM, dispozitiile alin. (2) sau (3) fiind aplicabile in mod corespunzator.
Art. 12.
(1) CNPR are obligatia de a asigura livrarea la destinatari a trimiterilor de corespondenta interne in greutate de pana la 2 kg din cea mai rapida categorie standard, cu respectarea urmatoarelor obiective de calitate:
a) 85% din numarul total al acestor trimiteri postale vor fi livrate in cel mult o zi lucratoare de la data depunerii la punctele de acces;
b) 97% din numarul total al acestor trimiteri postale vor fi livrate in cel mult doua zile lucratoare de la data depunerii la punctele de acces.
(2) CNPR are obligatia de a asigura livrarea la destinatari a trimiterilor de corespondenta intracomunitare in greutate de pana la 2 kg din cea mai rapida categorie standard, cu respectarea urmatoarelor obiective de calitate:
a) 85% din numarul total al acestor trimiteri postale vor fi livrate in cel mult 3 zile lucratoare de la data depunerii acestora la punctele de acces;
b) 97% din numarul total al acestor trimiteri postale vor fi livrate in cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii acestora la punctele de acces.
(3) Obiectivele de calitate prevazute la alin. (2) trebuie indeplinite cu fiecare stat membru al Uniunii Europene.
(4) In vederea evaluarii gradului de indeplinire a obiectivelor de calitate prevazute la alin. (1), CNPR are obligatia de a respecta conditiile si procedura stabilite de autoritatea de reglementare.
(5) Standardele de calitate prevazute la alin. (1) si (2) se publica pe paginile de internet ale furnizorului de serviciu universal si autoritatii de reglementare.
(6) In sensul prezentului articol, se considera data a depunerii trimiterii postale data la care trimiterea postala a fost depusa la punctul de acces in reteaua postala publica, daca aceasta a fost depusa inainte de ultima colectare stabilita pentru respectivul punct de acces. Daca depunerea are loc dupa acest moment-limita, se considera data a depunerii trimiterii postale data urmatoarei date la care trimiterea postala este depusa la punctul de acces in reteaua postala publica.
(7) CNPR are obligatia de a indica la fiecare punct de acces, inclusiv pe fiecare cutie postala, zilele si orele la care se realizeaza colectarea.
Art. 13.
(1) Respectarea de catre CNPR a standardelor de calitate impuse va face anual obiectul unei evaluari de catre un organism independent, in conditiile si conform procedurii stabilite prin decizie a presedintelui ANCOM.
(2) Raportul rezultat in urma evaluarii prevazute la alin. (1) se publica anual pe pagina de internet a CNPR, precum si pe pagina de internet a ANCOM, in termen de 10 zile de la aprobarea sa.
(3) Odata cu publicarea raportului prevazut la alin. (2), CNPR va publica pe pagina sa de internet informatii privind statistica reclamatiilor primite, detaliata in functie de serviciul postal la care se refera, de obiectul reclamatiilor, de modul in care acestea au fost solutionate, precum si in functie de acordarea unor despagubiri.
Art. 14.
(1) CNPR are obligatia de a asigura un program cu publicul de 8 ore zilnic la fiecare punct de acces deservit de personal.
(2) Prin derogare de la dispozitiile alin. (1), CNPR poate sa asigure un program de lucru cu publicul zilnic redus la unele puncte de acces deservite de personal, in cazurile in care traficul postal nu justifica un program de lucru cu publicul de 8 ore zilnic.
Art. 15.
(1) CNPR are obligatia de a pune la dispozitia utilizatorilor cel putin o cutie postala sau un alt punct de acces permanent, precum si cel putin un punct de contact propriu in fiecare localitate de pe teritoriul Romaniei.
(2) CNPR are obligatia de a mentine un numar minim de cutii postale amplasate astfel incat sa existe:
a) minimum o cutie postala la 1.500 de locuitori in mediul rural;
b) minimum o cutie postala la 3.000 de locuitori in mediul urban; si
c) minimum o cutie postala la 20.000 de locuitori in municipiul Bucuresti.
(3) CNPR are obligatia de a asigura puncte de acces deservite de personal in care se pot prezenta colete postale, imprimate si trimiteri de corespondenta cu dimensiuni nestandardizate, precum si trimiteri postale inregistrate, in toate unitatile administrativ-teritoriale de baza (comune sau orase) avand minimum 1.500 de locuitori.
Art. 16.
(1) CNPR are obligatia de a asigura accesul utilizatorilor la reteaua postala publica pe care o opereaza, in conditii de transparenta, obiectivitate si nediscriminare.
(2) CNPR are obligatia sa ia toate masurile de amenajare a cladirilor in care desfasoara activitati care au program cu publicul, astfel incat sa permita accesul neingradit al persoanelor cu handicap.
Art. 17.
(1) Tarifele practicate de CNPR pentru prestarea serviciilor postale prevazute la art. 1 alin. (2) trebuie sa fie accesibile, transparente, nediscriminatorii si fundamentate pe costuri.
(2) Tarifele practicate de CNPR pentru prestarea fiecaruia dintre serviciile postale prevazute la art. 1 alin. (2) vor fi uniforme pe intreg teritoriul Romaniei.
(3) Modificarea tarifelor prevazute la alin. (1) poate fi realizata la propunerea CNPR, cu aprobarea ANCOM.
(4) Tarifele stabilite conform prevederilor alin. (3) vor fi aduse la cunostinta publicului prin afisare la toate punctele de acces deservite de personal ale CNPR, prin publicarea pe pagina de internet a CNPR, precum si in doua cotidiane nationale de mare tiraj.
(5) Tarifele stabilite conform prevederilor alin. (3) pot fi percepute de CNPR numai dupa 30 de zile de la aducerea acestora la cunostinta publicului, in conditiile alin. (4).
Art. 18.
(1) CNPR poate acorda tarife speciale fundamentate pe costuri in cazul unui volum mare de trimiteri care fac obiectul serviciilor postale prevazute la art. 1 alin. (2).
(2) Stabilirea si practicarea tarifelor speciale prevazute la alin. (1) trebuie sa respecte urmatoarele conditii cumulative:
a) stabilirea tarifelor speciale va tine seama de costurile ce sunt evitate, datorita volumului mare de trimiteri postale, fata de situatia in care serviciul, incluzand intreaga gama de prestatii aferente colectarii, sortarii, transportului si livrarii, s-ar referi la o singura trimitere postala;
b) tarifele speciale si conditiile asociate acestora se aplica in acelasi mod atat in raport cu furnizori de servicii postale diferiti, cat si in raport cu serviciile echivalente prestate de furnizorii de serviciu universal;
c) tarifele speciale sunt practicate in mod nediscriminatoriu fata de toti utilizatorii care folosesc serviciile postale in conditii similare.
(3) CNPR are obligatia de a transmite ANCOM, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei decizii, in vederea aprobarii, criteriile si conditiile pe baza carora acorda tarife speciale, astfel incat sa se asigure respectarea dispozitiilor alin. (2).
(4) Orice modificare a criteriilor si conditiilor prevazute la alin. (3) se transmite ANCOM, in vederea aprobarii, in mod corespunzator.
(5) CNPR va publica pe pagina sa de internet si va afisa la punctele de acces deservite de personal informatii referitoare la tarifele speciale, serviciul postal pentru care se acorda, numarul si categoria de trimiteri postale pentru care se acorda, modul de prezentare a trimiterilor si aria in care urmeaza sa fie efectuata livrarea la destinatari, precum si orice alte aspecte relevante pentru acordarea tarifelor speciale.
(6) Orice modificare a informatiilor prevazute la alin. (5) va fi adusa la cunostinta publicului, in modalitatile prevazute la alin. (5), si va fi notificata in scris tuturor persoanelor cu care CNPR a incheiat contracte in vederea acordarii de tarife speciale, cu cel putin 30 de zile inainte de data aplicarii modificarii.
(7) CNPR are obligatia de a aplica principiile transparentei si nediscriminarii atat cu privire la tarife, cat si cu privire la conditiile asociate acestora.
Art. 19.
(1) CNPR are obligatia de a respecta la incheierea acordurilor privind cheltuielile terminale pentru trimiterile postale intracomunitare expediate de pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene catre o adresa aflata pe teritoriul Romaniei urmatoarele principii:
a) cheltuielile terminale sa fie fixate in functie de costurile prelucrarii si livrarii trimiterilor postale internationale;
b) nivelul tarifelor sa fie corespunzator calitatii serviciului;
c) cheltuielile terminale sa fie transparente si nediscriminatorii.
(2) In cazul in care nu are incheiate asemenea acorduri, CNPR are obligatia de a aplica prevederile acordurilor internationale in domeniu, la care Romania este parte.
Art. 20.
(1) CNPR are obligatia sa implementeze si sa dezvolte un sistem de evidenta interna a costurilor suficient de detaliat, astfel incat sa fie capabil sa identifice costul furnizarii individuale a serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal.
(2) Pe baza sistemului prevazut la alin. (1), CNPR are obligatia de a realiza, in cadrul contabilitatii interne de gestiune, separarea activitatilor din afara sferei serviciului universal de cele aflate in sfera serviciului universal, precum si separarea serviciilor rezervate de cele nerezervate.
(3) La implementarea sistemului de evidenta contabila separata si la elaborarea evidentelor contabile separate pe baza acestui sistem vor fi respectate urmatoarele principii:
a) principiul cauzalitatii, conform caruia veniturile si costurile, activele si datoriile vor fi alocate pe componente de cost, servicii si segmente de afaceri (categorii de servicii), in functie de activitatile sau serviciile care genereaza respectivele venituri ori costuri, achizitia activelor sau aparitia datoriilor;
b) principiul obiectivitatii, conform caruia alocarea costurilor pe servicii si segmente de afaceri (categorii de servicii) va fi obiectiva si nu va urmari obtinerea de beneficii pentru CNPR sau pentru un tert, pentru un produs ori serviciu sau pentru o categorie de produse ori servicii;
c) principiul consistentei tratamentului contabil, conform caruia, in masura in care apar modificari ale principiilor contabile, ale metodologiei de alocare a costurilor sau ale politicilor contabile, de natura sa genereze un efect semnificativ asupra informatiilor raportate in evidentele contabile curente elaborate pe baza sistemului de evidenta contabila separata, evidentele contabile separate ale anului precedent vor fi retratate in conformitate cu modificarile respective. Efectul modificarilor mentionate asupra informatiilor raportate in evidentele contabile separate este considerat a fi semnificativ, daca omisiunea prezentarii sau prezentarea eronata a acestor modificari ar putea sa influenteze deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza evidentelor contabile elaborate pe baza sistemului de evidenta contabila separata;
d) principiul transparentei, conform caruia principiile, politicile contabile si metodologia de alocare a costurilor vor permite o intelegere clara a acestora si a efectelor acestor principii, politici si metodologii asupra evidentelor contabile separate.
Art. 21.
(1) In scopul implementarii sistemului de evidenta contabila separata prevazut la art. 20 alin. (1), CNPR are obligatia de a utiliza o metodologie care sa descrie in detaliu principiile, ipotezele si metodele folosite in dezvoltarea sistemului de evidenta contabila separata si elaborarea evidentelor contabile pe baza acestui sistem, metodologie ce va respecta principiile mai sus mentionate.
(2) Metodologia prevazuta la alin. (1) va fi intocmita anual si va fi transmisa ANCOM cu cel putin 3 luni inainte de data transmiterii evidentelor contabile separate.
(3) In cazul in care constata ca metodologia prevazuta la alin. (1) incalca prevederile legale sau principiile enuntate la art. 20 alin. (3), ANCOM poate impune modificarea acesteia.
(4) CNPR are obligatia de a furniza evidentele contabile pe baza sistemului de evidenta contabila separata prevazut la art. 20 alin. (1) pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an pentru anul anterior, cu respectarea conditiilor de auditare si intocmire a evidentelor contabile separate stabilite de autoritatea de reglementare.
(5) Intocmirea evidentelor contabile separate de catre CNPR, in conformitate cu prevederile legale si metodologia prevazuta la alin. (1), va face anual obiectul evaluarii de catre un organism independent, in conditiile si conform procedurii stabilite prin decizie a presedintelui ANCOM.
Art. 22.
(1) CNPR are obligatia sa puna la dispozitia utilizatorilor, in mod regulat, informatii precise, detaliate si actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor postale prevazute la art. 1 alin. (2), in special informatii referitoare la conditiile generale de acces la aceste servicii, precum si la tarifele si nivelul standardelor de calitate ale acestor servicii.
(2) CNPR are obligatia de a aduce la cunostinta publicului numarul de colectari, respectiv de livrari determinat in conditiile art. 6, pe care are obligatia sa il efectueze de la fiecare punct de acces, respectiv la fiecare punct de contact.
(3) CNPR va publica informatiile prevazute la alin. (1) si (2), precum si clauzele contractului-cadru prevazut la art. 11 alin. (3) pe pagina sa de internet si le va pune la dispozitia publicului la toate punctele de acces deservite de personal, prin afisare sau prin alte mijloace.
(4) Orice modificare a informatiilor prevazute la alin. (1) si (2) ori a clauzelor contractului-cadru va fi adusa la cunostinta publicului, in modalitatile prevazute la alin. (3), anterior aplicarii acesteia.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 23. - Calitatea de furnizor de serviciu universal a CNPR inceteaza in cazurile prevazute la art. 14 din Decizia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei nr. 3.442/2007 privind conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale.
Art. 24. - Pe langa drepturile si obligatiile prevazute de prezenta decizie, CNPR are drepturile si obligatiile rezultate din calitatea sa de furnizor de serviciu universal prevazute de Conventia Uniunii Postale Universale, de regulamentele sale de aplicare, precum si de alte acorduri internationale la care Romania este parte.
Art. 25. - Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii,
Marius Catalin Marinescu
Bucuresti, 17 aprilie 2009.
Nr. 293.
Publicat în Monitorul Oficial nr. 268 din 24-04-2009