| Abonare la RSS

Browse > Home / , / Blog Article: Instructiuni din 26-03-2009

Instructiuni din 26-03-2009

Instructiuni din 26-03-2009
privind utilizarea şi modul de completare a biletelor de trimitere pentru servicii medicale clinice/biletelor de internare utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate


 A. Principii generale: 

  1. Recomandarea pentru servicii medicale clinice/in vederea internarii in unitati sanitare cu paturi, atunci cand este cazul, se face pe formularul cu regim special descris in anexa nr. 1 la ordin. Utilizarea altor formulare pentru recomandarea de servicii medicale clinice/in vederea internarii in unitati sanitare cu paturi, in sistemul de asigurari sociale de sanatate, atrage raspunderea persoanelor vinovate, in conformitate cu dispozitiile legale. 

  2. Biletul de trimitere pentru servicii medicale clinice/biletul de internare in unitati sanitare cu paturi, denumit in continuare bilet de trimitere/de internare, se completeaza de catre medicii aflati in relatie contractuala cu casa de asigurari de sanatate, potrivit specialitatii si competentelor, respectiv atestatelor pe care le-au obtinut, precum si de catre medicii carora le sunt recunoscute biletele de trimitere/de internare eliberate, in baza conventiilor incheiate cu casele de asigurari de sanatate, in conditiile contractului-cadru si ale normelor metodologice de aplicare a acestuia. 
  Biletul de trimitere/de internare se completeaza si de catre medicii din unitatile sanitare cu paturi pentru pacientii spitalizati care necesita, la externare, recomandare pentru servicii medicale de recuperare-reabilitare in ambulatoriu, respectiv servicii medicale de recuperare-reabilitare a sanatatii in spitale de recuperare, sectii/compartimente din spitale, sanatorii pentru adulti si copii, preventorii, cu sau fara personalitate juridica, inclusiv furnizori constituiti conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt avizate de Ministerul Sanatatii ca sanatorii balneare sau au in structura avizata de Ministerul Sanatatii sectii sanatoriale balneare. 

  3. Se interzic: 
  -emiterea biletelor de trimitere/de internare de catre medicii care nu au incheiat contracte de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurari de sanatate, respectiv conventii in baza carora le sunt recunoscute biletele de trimitere/de internare, direct sau prin reprezentantul legal al furnizorului; 
  -emiterea de catre unitatile sanitare cu paturi a biletelor de trimitere pentru pacientii spitalizati, in decursul internarii acestora, precum si a celor pentru servicii medicale contra cost, deoarece tratamentul pacientilor internati se asigura integral de catre respectiva unitate sanitara cu paturi, indiferent de afectiunile asociate. 

  4. Serviciile medicale clinice/spitalicesti se pot efectua de catre orice furnizor de servicii medicale clinice/spitalicesti aflat in relatie contractuala cu casa de asigurari de sanatate, in conditiile prevazute in contractul-cadru si in normele metodologice de aplicare a acestuia. 

  B. Instructiuni privind utilizarea formularelor biletelor de trimitere/de internare, in sistemul de asigurari sociale de sanatate 

  1. Biletul de trimitere/de internare este tiparit pe hartie autocopianta in 3 culori. Exemplarul 3 (verde) ramane in carnet, la medicul care a facut trimiterea, iar exemplarele 1 (alb) si 2 (roz) se predau pacientului, care le depune la furnizorul de servicii medicale care va stabili conduita de urmat. Furnizorul de servicii medicale va pastra exemplarul roz, iar exemplarul alb (originalul) va fi inaintat casei de asigurari de sanatate impreuna cu factura si desfasuratorul activitatii prestate (in format electronic si pe suport hartie). 

  2. In situatia in care in interiorul carnetului cu bilete de trimitere/de internare exista formulare gresit tiparite, incomplete sau completate gresit de catre medic, se va scrie cuvantul "ANULAT" pe formular si acesta nu va fi decupat din carnet. Aceste file vor fi pliate, ramanand in carnet. Pe versoul cotorului ultimului bilet de trimitere/de internare se va preciza: "Acest carnet contine ... file (in cifre si in litere), de la numarul ... la numarul ..., si ... file anulate." 

  3. Gestionarea, distribuirea si achizitionarea carnetelor cu bilete de trimitere/de internare se vor face dupa cum urmeaza: 
  a) carnetele inseriate si numerotate vor fi distribuite de catre fiecare casa de asigurari de sanatate, in functie de necesitati, pentru o perioada de cel mult 3 luni, fiecarui furnizor de servicii medicale care are dreptul de a trimite pacientul catre alte specialitati sau catre o unitate sanitara cu paturi, in vederea internarii, pe baza biletului de trimitere/de internare, si care a incheiat in prealabil contract/conventie cu aceasta, asigurand evidenta biletelor de trimitere/de internare distribuite furnizorilor de servicii medicale; 
  b) gestionarea carnetelor cu bilete de trimitere/de internare la nivelul caselor de asigurari de sanatate se va face potrivit reglementarilor legale in vigoare; 
  c) furnizorii de servicii medicale isi vor asigura la cerere, contra cost, carnetele respective de la casele de asigurari de sanatate cu care se afla in relatii contractuale sau cu care au incheiat conventie; 
  d) achizitia formularelor de bilete de trimitere/de internare se va face de catre reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale sau de catre delegatul acestuia, pe baza facturii. 

  4. Furnizorul de servicii medicale isi va organiza modul de gestionare si evidenta a carnetelor cu bilete de trimitere/de internare, precum si modul de pastrare a carnetelor epuizate. 
  Pentru furnizorii de servicii medicale cu mai multi medici angajati care au dreptul de a trimite pacientul catre alte specialitati clinice sau catre o unitate sanitara cu paturi, in vederea internarii, pe baza biletului de trimitere/de internare, distribuirea si arhivarea carnetelor cu bilete de trimitere/de internare la nivelul furnizorului se vor face pe baza unui tabel centralizator care va contine urmatoarele rubrici obligatorii: numele si prenumele medicului, data repartizarii carnetului/carnetelor, seria (cu numerele) carnetului/carnetelor repartizat/repartizate, semnatura de primire si parafa, data returnarii in arhiva a exemplarului 3, seria biletelor de trimitere/de internare returnate (exemplarul 3), semnatura de returnare si parafa. 
  Inregistrarea biletelor de trimitere/de internare emise pacientilor se va face in registrul de consultatii, la rubrica "Recomandari", unde se vor nota seria si numarul biletului de trimitere/de internare emis. 

  C. Instructiuni de completare a formularelor biletelor de trimitere/de internare utilizate in sistemul de asigurari sociale de sanatate 

  Formularele biletelor de trimitere/de internare se completeaza in succesiunea numerelor si in ordinea cronologica a consultatiilor, astfel: 
  Campul 1 - "Catre specialitatea clinica": 
  -se va mentiona specialitatea clinica catre care este indrumat pacientul pentru servicii medicale clinice sau in vederea internarii, atunci cand este cazul. 
  Campul 2 - "Unitate medicala": 
  a) se completeaza cu denumirea unitatii medicale, codul unic de inregistrare (CUI) al cabinetului medical sau al unitatii sanitare, adresa completa, casa de asigurari de sanatate cu care furnizorul are incheiat contract/conventie, numarul contractului de furnizare de servicii medicale/conventiei in baza caruia/careia medicul care efectueaza trimiterea presteaza serviciul; 
  b) "L.S."- loc stampila furnizor de servicii medicale; 
  c) se alege prin bifare cu "x" categoria de furnizor de servicii medicale, dupa cum urmeaza: 
  -"MF" pentru furnizorii de servicii de asistenta medicala primara; 
  -"Amb. Spec." pentru furnizorii de servicii ambulatorii de specialitate. 
  Medicii angajati ai unui spital care presteaza servicii in baza contractului incheiat intre spital si casele de asigurari de sanatate pentru servicii ambulatorii de specialitate vor bifa casuta "Amb. Spec." atunci cand emit un bilet de trimitere/de internare pacientilor consultati in ambulatoriul de specialitate al spitalului; 
  -"Unitate sanitara cu paturi" pentru furnizorii de servicii medicale spitalicesti; 
  -"Altele" pentru situatia in care se elibereaza bilete de trimitere/de internare in baza conventiilor incheiate cu casele de asigurari de sanatate pentru recunoasterea acestora; 
  d) "Nivel de prioritate" - se va bifa cu "x" casuta corespunzatoare nivelului de prioritate al serviciilor medicale clinice recomandate sau al recomandarii de internare. 
  Campul 3 - "Date identificare pacient": 
  a) "Asigurat la CAS/Neasigurat" 
  -daca pacientul este asigurat, se va taia cu o linie "Neasigurat" si se va inscrie casa de asigurari de sanatate in evidenta careia se afla asiguratul; 
  -daca pacientul este neasigurat, se va taia cu o linie "Asigurat la CAS"; 
  b) "RC" - se completeaza numarul din registrul de consultatii (RC); 
  c) se alege prin bifare cu "x" categoria in care se incadreaza asiguratul. Medicul va bifa o singura categorie de asigurat, astfel: 
  -se bifeaza categoria "Salariat" pentru toate persoanele angajate in sectorul public/privat care fac dovada platii contributiei la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS); 
  -se bifeaza categoria "Co-asigurat" pentru sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate; 
  -se bifeaza casuta "Liber profesionist" pentru persoanele care exercita profesii liberale sau independente; 
  -se bifeaza categoria "Copil (<18 ani)" pentru toate persoanele care fac dovada calitatii lor de asigurat printr-un document cu valabilitate legala (certificat de nastere, carte de identitate); 
  -se bifeaza categoria "Elev/Ucenic/Student (18-26 ani)" pentru toate persoanele de la 18 la 26 ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventi de liceu pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenti care fac dovada calitatii lor de asigurat si nu realizeaza venituri din munca; 
  -se bifeaza casuta "Gravida/Lehuza" numai pentru femeile gravide si lehuze care nu au niciun venit sau au venituri sub salariul minim brut pe tara (conform prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare). Pentru femeile gravide/lehuze care nu se incadreaza in aceasta categorie se bifeaza exclusiv categoria de asigurat din care fac parte; 
  -se bifeaza casuta "Pensionar" pentru toate persoanele care isi dovedesc aceasta calitate printr-un cupon de pensie; 
  -se bifeaza casuta "Veteran", "Revolutionar" sau "Handicap" pentru toate persoanele care fac dovada ca sunt beneficiari ai legilor speciale; 
  -se bifeaza casuta "PNS" si se noteaza numarul programului/subprogramului de sanatate pentru bolnavii cu afectiuni incluse in Programul national de sanatate cu scop curativ, stabilit de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, daca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau alte resurse, pe perioada in care sunt inclusi in program; 
  -se bifeaza casuta "Ajutor social" pentru persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare; 
  -se bifeaza casuta "Somaj" pentru persoanele care beneficiaza de indemnizatia de somaj; 
  -se bifeaza casuta "Personal contractual" pentru persoanele care se constituie in categoria de personal contractual conform Ordinului ministrului sanatatii publice si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 886/218/2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art. 24 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului contractual din unitatile sanitare publice din sectorul sanitar, cu modificarile si completarile ulterioare; 
  -se bifeaza casuta "Card european (CE)" pentru persoanele care prezinta un card european de asigurari de sanatate emis de un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European (cu exceptia Romaniei). In baza acestui card, persoana respectiva beneficiaza de acele servicii medicale care devin necesare in perioada sederii sale in Romania. 
  -se bifeaza casuta "Acorduri internationale" pentru persoanele care se incadreaza in una dintre categoriile beneficiare ale acordurilor internationale cu prevederi in domeniul sanatatii, la care Romania este parte; 
  -se bifeaza casuta "Alte categorii" pentru persoanele care nu se incadreaza in categoriile de asigurat prevazute in biletul de trimitere/de internare, mentionandu-se categoria de asigurat numai pentru persoanele beneficiare ale unei legi speciale (Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1952-1989, cu modificarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950-1961, cu modificarile si completarile ulterioare); 
  d) se vor nota datele de identificare ale pacientului (numele, prenumele si adresa completa); 
  e) "CNP, CE, PASS"- se completeaza codul numeric personal al pacientului/numarul cardului european/numarul pasaportului, astfel: 
  -pentru cetatenii romani se completeaza codul numeric personal al pacientului, format din 13 cifre, lasand libere restul de 7 casute; 
  -pentru cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European se vor completa toate cele 20 de casute corespunzatoare numarului de identificare al cardului european de asigurari de sanatate; 
  -pentru cetatenii straini din statele cu care Romania a incheiat acorduri internationale cu prevederi in domeniul sanatatii se va completa numarul pasaportului. 
  Pentru cetatenii straini mentionati mai sus se va preciza cetatenia; 
  f) se va bifa cu "x" casuta "Pachet de baza", "Pachet facultativ" sau "Pachet minimal", in functie de tipul de asigurare a beneficiarului. 
  Campul 4 - "Diagnostic prezumtiv": 
  -se vor completa denumirea in clar a diagnosticului prezumtiv, precum si casutele destinate codului de diagnostic corespunzator diagnosticului prezumtiv pentru care se recomanda trimiterea pentru servicii medicale clinice/internare. 
  Campul 5 - "Alte diagnostice cunoscute": 
  -se vor completa denumirile acestor diagnostice in clar, precum si casutele destinate codurilor de diagnostice corespunzatoare diagnosticelor cunoscute. 
  Campul 6 - "Motivul trimiterii catre alte specialitati/in vederea internarii": 
  -medicul care trimite pacientul va completa motivele trimiterii pentru servicii medicale clinice sau in vederea internarii - scurt istoric al bolii prezumate, antecedente; 
  -recomandarile pentru tratament de recuperare in statiunile balneoclimatice se fac de catre medicii de familie, de catre medicii de specialitate din ambulatoriu si medicii din spital aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate, pentru perioade si potrivit unui ritm stabilite de medicul de recuperare-reabilitare; 
  -trimiterea asiguratului de catre un medic de specialitate aflat in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate catre un alt medic de specialitate din ambulatoriu aflat in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate se face pe baza biletului de trimitere numai in situatia in care asiguratul a beneficiat de serviciile medicale de specialitate din partea medicului respectiv; 
  -pentru pacientii din statele membre ale Uniunii Europene/din Spatiul Economic European, titulari ai cardului european de asigurari sociale de sanatate, furnizorii de servicii medicale in asistenta ambulatorie de specialitate nu solicita bilet de trimitere pentru acordarea de servicii medicale clinice in ambulatoriu, cu exceptia serviciilor medicale de recuperare-reabilitare. 
  Campul 7 - "Investigatii si tratamente efectuate": 
  -se va completa de catre medicul care trimite pacientul; 
  -rezultatul investigatiilor efectuate vor fi scrise lizibil si/sau vor fi atasate biletului de trimitere/de internare; 
  -se completeaza tratamentele efectuate sau in curs de efectuare, pentru afectiunea pentru care a fost trimis si/sau pentru altele concomitente; 
  -"Data trimiterii" - se va specifica data trimiterii pacientului pentru efectuarea serviciilor medicale clinice/in vederea internarii; 
  -"Semnatura medicului/Cod parafa/L.S." - se executa specimenul de semnatura a medicului care a emis biletul de trimitere/de internare si se aplica parafa, codul corespunzator acestuia, precum si stampila furnizorului de servicii medicale. 
  Campul 8 - "Se interneaza in unitatea sanitara cu paturi ....... sectia .......": 
  -se va completa de catre medicul de garda al sectiei/unitatii sanitare cu paturi unde a fost internat pacientul, cu specificarea in totalitate si in clar a denumirii unitatii sanitare cu paturi si a sectiei/compartimentului. 
  Campul 9 - "Motivul pentru care nu a fost necesara internarea si recomandari la domiciliu": 
  -se va completa de catre medicul de garda al sectiei/unitatii sanitare cu paturi unde a fost examinat pacientul, cu specificarea motivului/motivelor pentru care nu a fost internat pacientul; 
  -se vor completa de catre medicul de garda recomandarile cu care se trimite pacientul la domiciliu; 
  Campul 10 - "Data prezentarii si semnatura pacientului": 
  -se va completa de catre medicul din ambulatoriu/medicul de garda data la care pacientul s-a prezentat la furnizorul de servicii medicale; 
  -se executa semnatura beneficiarului biletului de trimitere/de internare. 
  -"Semnatura medicului care furnizeaza servicii medicale clinice/medicului de garda al sectiei/unitatii sanitare cu paturi/Cod parafa/L.S." - se executa specimenul de semnatura a medicului care furnizeaza servicii medicale clinice/medicului de garda care examineaza pacientul si decide internarea sau recomanda tratament la domiciliu si se aplica parafa, codul corespunzator acestuia, precum si stampila furnizorului de servicii medicale.

Publicat în Monitorul Oficial nr. 214 din 02-04-2009