Metodologie din 24-02-2009 Metodologie a cercetării statistice privind activitatea agenţiilor de turism
1. Cadrul general
1.1. Obiectivele cercetarii statistice
Informatiile referitoare la activitatea agentiilor de turism sunt utilizate pentru lucrari de analiza si prognoza privind activitatea de turism, de catre Ministerul Turismului, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Turism, societati cu activitate de turism si alte institutii.
Cercetarea statistica privind activitatea agentiilor de turism are urmatoarele obiective:
▪ compilarea contului-satelit de turism;
▪ culegerea de date anuale privind activitatea agentiilor de turism;
▪ obtinerea unor statistici de calitate referitoare la activitatea agentiilor de turism;
▪ valorificarea rezulta
telor cercetarii statistice prin publicatii in acest domeniu.
1.2. Cadrul legal
Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 153/2009 pentru stabilirea Metodologiei cercetarii statistice privind activitatea agentiilor de turism
1.3. Concepte si definitii
Turismul cuprinde activitatile desfasurate de persoane in cursul calatoriilor si sederilor lor in afara mediului lor obisnuit (resedintei obisnuite), pentru o perioada neintrerupta care sa nu depaseasca un an, in scopuri de odihna, pentru afaceri, vizitarea prietenilor si a rudelor, tratament medical, in scopuri religioase, ori in scopul realizarii unor pelerinaje.
Formele de turism:
a) turismul intern: rezidentii unei tari date care calatoresc numai in interiorul acestei tari;
b) turismul receptor: nerezidentii care calatoresc in tara data;
c) turismul emitor: rezidentii unei tari date care calatoresc in alte tari.
Cele 3 forme de baza ale turismului enuntate anterior pot fi asociate si se obtin urmatoarele categorii de turism:
-turismul interior, care regrupeaza turismul intern si turismul receptor;
-turismul national, care reprezinta turismul intern si turismul emitor;
-turismul international, care reprezinta turismul receptor si turismul emitor.
Pentru scopuri ale statisticilor de turism si in acord cu modalitatile de baza ale turismului, vizitatorii pot fi clasificati astfel:
a) vizitatori internationali:
-turisti;
-excursionisti - vizitatori de o zi;
b) vizitatori interni:
-turisti;
-excursionisti - vizitatori de o zi.
Termenul vizitator international desemneaza orice persoana care se deplaseaza intr-o tara, alta decat cea in care ea isi are rezidenta obisnuita, pentru o perioada mai mica de 12 luni, si al carei motiv principal al vizitei este altul decat acela de a exercita o activitate remunerata in tara vizitata.
Vizitatorii internationali includ:
-turistii, care reprezinta vizitatorii care petrec cel putin o noapte intr-o structura turistica de gazduire colectiva sau privata in tara vizitata;
-excursionistii - vizitatorii de o zi, care reprezinta vizitatorii care nu petrec cel putin o noapte intr-o structura turistica de gazduire colectiva sau privata in tara vizitata.
Termenul vizitator intern desemneaza orice persoana care se deplaseaza, pentru o perioada mai mica de 12 luni, intr-un loc situat in tara sa de resedinta, dar altul decat acela care corespunde mediului obisnuit al sau, si al carei motiv principal al vizitei este altul decat acela de a exercita o activitate remunerata in locul vizitat.
In scopuri statistice, sintagma vizitator intern de o zi - excursionist intern - desemneaza un vizitator intern care nu petrece cel putin o noapte intr-o structura turistica colectiva sau privata, in locul vizitat.
Pentru scopuri ale statisticilor de turism international, o persoana este rezidenta intr-o tara, daca:
a) persoana a locuit in tara respectiva cea mai mare parte a anului scurs - 12 luni; sau
b) persoana a locuit in acea tara o perioada de timp mai mica de 12 luni, dar are intentia sa se reintoarca in cele 12 luni care urmeaza pentru a trai acolo.
1.3.1. Concepte si definitii specifice
Agentiile de turism tour operatoare sunt acele agentii de turism specializate in organizarea de programe si actiuni turistice, pe care le comercializeaza direct sau prin intermediul altor agentii de turism, pe baza de contracte sau conventii.
Agentiile de turism cu activitate de vanzare sunt acele agentii de turism care vand programele si actiunile turistice ale tour operatorilor.
Actiunea turistica reprezinta modalitatea specifica de desfasurare si conditiile asigurate de operatorul economic organizator, pe parcursul calatoriei turistului.
Turistii participanti la o actiune turistica reprezinta numarul persoanelor inscrise la actiunea respectiva, excluzandu-se turistii care renunta la actiune inainte de desfasurarea ei.
Pachetele turistice reprezinta doua sau mai multe servicii oferite la un pret forfetar.
Sejurul turistic reprezinta intervalul de timp in care un turist consuma pachetul de servicii turistice in aceeasi destinatie turistica.
Turismul cultural reprezinta forma de turism practicata in scopul satisfacerii necesitatilor spirituale, al desavarsirii formarii culturale a turistului. Aceasta forma de turism include vizitarea de locuri istorice, muzee, galerii de arta etc.
Incasarile din incoming reprezinta contravaloarea serviciilor turistice prestate cetatenilor din afara Romaniei, pe teritoriul Romaniei. Se includ si turismul de business si turismul de tip MICE - meeting, incentives, conferences, events.
Incasarile din turismul intern reprezinta contravaloarea serviciilor turistice prestate cetatenilor romani pe teritoriul Romaniei. Se includ si turismul de business si turismul de tip MICE - meeting, incentives, conferences, events.
Incasarile din outgoing reprezinta contravaloarea serviciilor turistice prestate cetatenilor romani in afara teritoriului Romaniei. Se includ si turismul de business si turismul de tip MICE - meeting, incentives, conferences, events.
In cadrul activitatilor de incoming, turism intern si outgoing se includ urmatoarele: servicii de transport, cazare, masa, tratament balnear, agrement, servicii anexe: excursii optionale, bilete de spectacole, intrari la muzee; dotari pentru organizarea turismului de tip MICE - sali, traducere simultana, videoproiector etc. - si alte servicii turistice.
2. Descrierea cercetarii statistice
2.1. Sfera de cuprindere
Este cercetata activitatea turistica a agentiilor de turism tour operatoare si a celor cu activitate de vanzare, dintr-un esantion de tip cut off.
2.2. Clasificari si nomenclatoare utilizate
Sunt utilizate pentru realizarea cercetarii statistice urmatoarele clasificari si nomenclatoare:
-clasificarea agentiilor de turism pe forme de proprietate;
-clasificarea dupa tipul societatii: tour operatoare, cu activitate de vanzare;
-clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN Rev 2;
-registrul REGIS pentru codul unic de identificare - CUI.
2.3. Principalele variabile studiate si chestionarul cercetarii statistice
2.3.1. Principalele variabile studiate
Numarul de turisti participanti la activitatea de incoming - pentru turisti straini care vin in Romania, numarul de turisti participanti la activitatea interna - numai pentru turistii romani - si numarul de turisti participanti la activitatea de outgoing - turisti romani care pleaca in strainatate, ponderea incasarilor din incoming in circuitele turistice, sejururi turistice si turism balnear/tratament medical si similar pentru activitatea de turism intern si outgoing, structura pachetelor turistice pe cele 3 tipuri de activitati organizate de agentiile de turism, ponderea vanzarilor in total cifra de afaceri, ponderea tipurilor de turism in vanzarile de pachete turistice.
2.3.2. Chestionarul cercetarii statistice
Chestionarul cercetarii statistice "Activitatea agentiilor de turism" - Turism 2 este structurat in 6 capitole, inclusiv un capitol cu date de identificare.
Capitolul "Date de identificare" contine informatii referitoare la: denumirea agentiei de turism; identificatorul statistic; codul unic de identificare - CUI/cod fiscal; codul SIRUTA al judetului; codul SIRUTA al localitatii; adresa agentiei: strada, numarul, sectorul; forma juridica; forma de proprietate; activitatea principala - CAEN Rev 2; tipul societatii: tour operatoare, cu activitate de vanzare.
Capitolul 1 "Activitatea de incoming" - pentru turistii straini care vin in Romania, prin care se obtin informatii separat pentru agentii tour operatoare si cu activitate de vanzare, pentru:
1.1. Numar total de turisti
1.2. Procente din total incasari
1.3. Care este ponderea din totalul incasarilor din incoming a:
1.3.1. Circuite turistice
1.3.2. Sejururi turistice
1.3.3. Turism balnear/tratament medical
Capitolul 2 "Activitatea de turism intern" - pentru turistii romani, prin care se obtin informatii separat pentru agentii tour operatoare si cu activitate de vanzare, pentru:
2.1. Numar total de turisti
2.2. Procente din total incasari
2.3. Care este ponderea din totalul incasarilor din incoming a:
2.3.1. Circuite turistice
2.3.2. Sejururi turistice
2.3.3. Turism balnear/tratament medical
2.4. Numarul de turisti participanti la actiunile turistice interne in:
2.4.1. Zona litorala
2.4.2. Croaziere fluviale
2.4.3. Croaziere maritime
2.4.4. Delta Dunarii
2.4.5. Turism cultural
2.4.6. Pelerinaj religios
2.4.7. Zona montana
Capitolul 3 "Activitatea de outgoing" - pentru turistii romani care pleaca in strainatate, prin care se obtin informatii separat pentru agentii tour operatoare si cu activitate de vanzare, pentru:
3.1. Numar total de turisti
3.2. Procente din total incasari
3.3. Care este ponderea din totalul incasarilor din incoming a:
3.3.1. Circuite turistice
3.3.2. Sejururi turistice
3.3.3. Turism balnear/tratament medical
3.4. Primele 10 destinatii turistice externe - numarul de turisti plecati - in ordine descrescatoare, dupa total incasari
Capitolul 4 "Structura pachetelor turistice" - in procente
4.1. INCOMING
4.1.1. Cazare
4.1.2. Alimentatie - restaurant, cafenea, bar etc.
4.1.3. Transport
4.1.4. Servicii culturale recreative si agrement
4.1.5. Comisionul agentiei dumneavoastra
4.1.6. Alte servicii
4.2. TURISM INTERN
4.2.1. Cazare
4.2.2. Alimentatie - restaurant, cafenea, bar etc.
4.2.3. Transport
4.2.4. Servicii culturale recreative si agrement
4.2.5. Comisionul agentiei dumneavoastra
4.2.6. Alte servicii
4.3. TURISM EXTERN - OUTGOING
4.3.1. Cazare
4.3.2. Alimentatie - restaurant, cafenea, bar etc.
4.3.3. Transport
4.3.4. Servicii culturale recreative si agrement
4.3.5. Comisionul agentiei dumneavoastra
4.3.6. Alte servicii
Capitolul 5 "Estimati ponderea vanzarilor de pachete turistice in total cifra de afaceri a agentiei dumneavoastra"
Capitolul 6 "Estimati ponderea tipurilor de turism detinuta in vanzarile de pachete turistice: incoming, intern, outgoing"
3. Esantionul cercetarii statistice
Esantionul cercetarii statistice stabilit este de tip cut-off, cu cercetarea exhaustiva a agentiilor de turism care au avut peste 85% din cifra de afaceri inregistrata in Registrul statistic.
Esantionul rezultat cuprinde 297 de agentii de turism, cu reprezentativitate la nivel national.
4. Organizarea culegerii si prelucrarea datelor
4.1. Metoda de inregistrare
Chestionarul cercetarii statistice "Activitatea agentiilor de turism" - Turism 2 se va realiza prin autoinregistrare. Agentia de turism va completa chestionarul statistic si il va transmite directiilor teritoriale de statistica.
4.2. Perioada de referinta si de inregistrare
Perioada de referinta pentru care se inregistreaza datele statistice este anul.
Perioada de inregistrare: chestionarul cercetarii statistice. "Activitatea agentiilor de turism" - Turism 2 va fi transmis directiilor teritoriale de statistica pe data de 10 februarie a anului care urmeaza celui cercetat.
4.3. Prelucrarea datelor
La directiile teritoriale de statistica se va proceda la introducerea in calculator a datelor din chestionarele primite de la agentiile de turism, realizarea controlului logic, utilizand programele informatice primite de la Institutul National de Statistica - INS.
Datele validate la nivel de unitate observata se transmit la INS, prin teletransmisie, conform termenului din Programul statistic anual.
La nivel de INS se realizeaza validarea datelor, tabelele publicatiei, analiza datelor si diseminarea acestora.
5. Prezentarea si utilizarea rezultatelor cercetarii statistice
5.1. Principalii indicatori utilizati
Indicatori privind activitatea de incoming, turism intern si outgoing a agentiilor de turism tour operatoare si a celor cu activitate de vanzare
5.2. Forme de prezentare a rezultatelor
Datele statistice referitoare la activitatea agentiilor de turism se disemineaza in publicatiile si la termenele stabilite anual prin Programul statistic anual.
Informatiile statistice referitoare la activitatea agentiilor de turism se disemineaza in urmatoarele publicatii: breviarul statistic "Turismul Romaniei", capitolul "Turism", din Anuarul statistic al Romaniei.
Publicat în Monitorul Oficial nr. 208 din 01-04-2009