Normă metodologică din 2009
Normă metodologică din 14-04-2009
privind conditiile de acordare a sprijinului financiar in vederea promovarii vinurilor pe pietele tarilor terte in campaniile viticole 2008/2009-2012/2013, cheltuielile eligibile, modalitatile de plata, de verificare si control
privind conditiile de acordare a sprijinului financiar in vederea promovarii vinurilor pe pietele tarilor terte in campaniile viticole 2008/2009-2012/2013, cheltuielile eligibile, modalitatile de plata, de verificare si control
Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc, la nivel national, conditiile de acordare a sprijinului financiar in vederea promovarii vinurilor pe pietele tarilor terte in campaniile viticole 2008/2009-2012/2013, cheltuielile eligibile, modalitatile de plata, de verificare si control.
Art. 2. - In conditiile prezentelor norme metodologice, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) program de promovare - un ansamblu de actiuni coerente de o amploare suficienta pentru a contribui la cresterea volumului informatiilor cu privire la vinurile cu denumire de origine controlata si/sau indicatie geografica si a exportului acestora pe pietele tarilor terte;
b) masura - activitatea de informare ori promovare care se refera la vinurile cu denumire de origine controlata si/sau indicatie geografica;
c) tari terte - tari - altele decat statele membre ale Uniunii Europene - unde pot fi realizate actiuni de informare sau de promovare;
d) solicitanti - societati romanesti producatoare de vinuri cu denumire de origine controlata si/sau indicatie geografica ori organizatii de producatori, organizatii profesionale si organizatii interprofesionale ce propun programe de promovare a acestor vinuri in tarile terte;
e) beneficiarii sprijinului financiar - solicitantii mentionati mai sus ale caror programe au fost selectate si care au incheiat cu Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura contractul-tip de punere in aplicare a programului propus;
f) organism de punere in aplicare - persoane juridice carora li se incredinteaza printr-o procedura concurentiala de catre solicitanti executia integrala sau partiala a actiunilor cuprinse in programul de promovare. Organismul (organismele) de punere in aplicare trebuie sa fie independent(e) de solicitanti.
Art. 3. - Masurile eligibile pentru acordarea sprijinului financiar in cadrul programului de promovare a vinurilor pe pietele tarilor terte sunt:
a) actiuni de relatii publice, masuri de promovare sau de publicitate, inclusiv la locul de desfacere catre consumatorul final, care subliniaza in mod special avantajele vinurilor comunitare, in principal in ceea ce priveste calitatea, siguranta alimentara ori respectarea mediului;
b) participarea la evenimente, concursuri, targuri sau expozitii de importanta internationala;
c) campanii de informare, in special privind regimurile comunitare referitoare la denumirile de origine, indicatiile geografice si productia ecologica, insotite si de degustari;
d) studii ale noilor piete, necesare pentru extinderea pietelor de desfacere;
e) studii de evaluare a rezultatelor masurilor de promovare si informare.
Art. 4. - La finantarea masurilor de promovare a vinurilor pe pietele tarilor terte, din valoarea cheltuielilor eligibile contributia Comunitatii Europene nu depaseste 50%, cea de la bugetul de stat este de 30%, iar contributia beneficiarului este de minimum 20%.
Art. 5. - Conditii de eligibilitate:
a) vinurile sa fie destinate consumului direct ori sa faca parte din categoria celor care se exporta sau pentru care exista posibilitatea de a fi exportate ori posibilitatea deschiderii de noi piete de desfacere in tarile terte vizate si care prezinta o valoare adaugata ridicata;
b) originea vinurilor sa fie precizata in cadrul operatiunii de informare ori de promovare pentru vinul cu denumire de origine controlata si/sau indicatie geografica;
c) masura eligibila care beneficiaza de sprijin trebuie sa fie clar definita, precizandu-se inclusiv vinurile care pot fi luate in considerare, actiunea de marketing si costul estimativ;
d) durata sprijinului pentru promovare si informare nu poate sa depaseasca 3 ani pentru acelasi beneficiar si aceeasi tara terta;
e) mesajele de informare si/sau de promovare se bazeaza pe calitatile vinului, cu respectarea legislatiei in vigoare in tarile terte pentru care sunt concepute;
f) beneficiarii trebuie sa fie capabili sa faca fata constrangerilor specifice ale comertului cu tari terte si sa dispuna de suficiente resurse pentru a asigura punerea in aplicare a masurii in cel mai eficient mod cu putinta;
g) disponibilitatea vinurilor propuse pentru promovare din punct de vedere calitativ si cantitativ, astfel incat sa fie acoperita cererea de pe piata pe termen lung dupa finalizarea operatiunii de promovare.
Art. 6.
(1) Propunerile de programe de promovare a vinurilor pe pietele tarilor terte se vor intocmi cu respectarea cerintelor si formatului din caietul de sarcini si se depun la Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, denumit in continuare M.A.P.D.R., insotite de urmatoarele documente:
a) cerere pentru aprobarea programului de promovare a vinurilor europene pe pietele tarilor terte;
b) fisa de identificare a programului;
c) fisa de informatii privind solicitantul;
d) fisa de informatii privind organismul de executie, numai in cazul in care organismul de executie a fost selectat;
e) un buget estimativ exprimat in euro, suficient de detaliat, care sa permita identificarea, monitorizarea si controlul programului de promovare, precizand in special tipurile de cheltuieli prevazute in anexa la contractul-tip, semnat de persoana responsabila de program;
f) angajamentul financiar semnat al solicitantului de a-si onora partea care ii revine din finantare pe toata durata programului;
g) declaratia semnata a solicitantului prin care se atesta faptul ca programul nu beneficiaza de niciun alt sprijin financiar din partea Uniunii Europene sau national;
h) certificat constatator de la registrul comertului/act de inregistrare in Registrul asociatilor si fundatiilor, copii ale bilantului contabil din ultimii 3 ani, raport de activitate al solicitantului, orice alt document care sa permita evaluarea capacitatii financiare, tehnice si profesionale a solicitantului, respectiv a organismului de executie;
i) descriere a actiunilor similare realizate pe parcursul ultimilor 2 ani, daca au existat.
(2) M.A.P.D.R. asigura intocmirea si publicarea pe propriul site a anuntului privind selectia de oferte si a caietului de sarcini in termen de 7 zile lucratoare de la publicarea prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Data-limita de depunere la M.A.P.D.R. - Directia politici de piata in horticultura si industrie alimentara a propunerilor de programe de promovare este 30 aprilie 2009, pentru campania viticola 2008/2009, si 6 august, pentru campaniile viticole urmatoare.
(4) Beneficiarii trebuie sa selecteze organismele responsabile de punerea in aplicare a actiunilor de informare si promovare pe baza concurentiala, de preferinta inainte de transmiterea programelor de promovare la M.A.P.D.R.
(5) Punerea in aplicare de catre solicitant a anumitor parti din program se poate realiza cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) sa dispuna de o experienta de cel putin 5 ani in punerea in aplicare a acestui tip de actiuni;
b) sa dispuna de mijloacele necesare (financiare, tehnice si de personal de specialitate) pentru punerea in aplicare a actiunilor;
c) partea din program care urmeaza a fi realizata de solicitant sa nu reprezinte mai mult de 50% din costul total al programului;
d) solicitantul sa se asigure cu privire la costul actiunilor pe care intentioneaza sa le realizeze ca nu depaseste tarifele practicate in mod curent pe piata.
(6) Documentatia programelor de promovare a vinurilor pe pietele tarilor terte va fi analizata si selectata de catre o comisie stabilita prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.
(7) Criteriile pe baza carora se face selectia programelor sunt urmatoarele:
a) coerenta strategiilor propuse cu obiectivele fixate;
b) calitatea actiunilor propuse;
c) impactul estimat in ceea ce priveste cresterea cererii pentru produsele in cauza;
d) asigurari conform carora operatorii implicati poseda competenta necesara (capacitate tehnica, financiara si profesionala, inclusiv cunoasterea mediului de afaceri specific din tara-tinta), iar costul masurilor ce urmeaza a fi puse in aplicare de catre acestia se incadreaza in preturile normale de pe piata.
(8) In cazul in care documentatia este incompleta, comisia M.A.P.D.R. va solicita, in termen de 5 zile lucratoare de la constatare, completarea acesteia. Solicitantul trebuie sa prezinte documentatia ceruta cel tarziu in termen de 5 zile lucratoare de la primirea instiintarii de completare.
(9) Comisia M.A.P.D.R. va comunica solicitantilor rezultatul selectiei pana la data de 20 mai 2009, pentru campania viticola 2008/2009, si pana la 10 septembrie, pentru campaniile viticole urmatoare.
Art. 7. - Comisia M.A.P.D.R. va transmite Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura rezultatul selectiei si originalul documentatiilor pana la data de 3 iunie 2009, pentru campania viticola 2008/2009, si pana la 20 septembrie, pentru campaniile viticole urmatoare.
Art. 8.
(1) Pana la 23 iunie 2009, pentru campania viticola 2008/2009, si pana la 20 octombrie, pentru campaniile viticole urmatoare, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura va incheia cu solicitantul selectionat contractul-tip de punere in aplicare a programului de promovare.
(2) Incheierea contractului este conditionata de constituirea in favoarea Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura de catre solicitant a unei garantii bancare de buna executie in cuantum de 5% din valoarea totala a sprijinului financiar comunitar si national.
(3) Garantia de buna executie va fi valabila pe toata perioada de derulare a programului si inca 6 luni de la finalizarea acestuia si se elibereaza la cererea scrisa a contractantului, dupa constatarea de catre Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura a indeplinirii obligatiilor contractuale.
(4) Se poate face plata in avans, dupa semnarea contractului, constituirea unei garantii bancare in favoarea Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura in valoare de 110% din suma a carei plata se cere in avans, la cererea beneficiarului.
(5) Cererea de plata a avansului privind sprijinul financiar anual comunitar si national se depune la Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura nu mai tarziu de 25 iunie pentru fiecare exercitiu financiar.
(6) Decontarea avansului se face pe baza documentelor justificative inaintate la Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura.
(7) Acordarea avansului pentru anul 2, respectiv 3 de derulare a contractului se face numai dupa justificarea de catre beneficiar a modului de utilizare a avansului acordat pentru anul precedent.
(8) Incepand cu anul financiar 2009/2010, in functie de actiunile desfasurate, plata se efectueaza pe baza cererii de plata, insotita de documentele justificative, si/sau a cererii de plata in avans.
(9) Sprijinul financiar anual comunitar si national se plateste in termen de 45 de zile lucratoare de la depunerea cererii de plata, dar nu mai tarziu de 15 octombrie, in functie de creditele bugetare deschise.
Art. 9.
(1) Plata sprijinului financiar se realizeaza conform Hotararii Guvernului nr. 1.228/2008 privind stabilirea modului de acordare a sprijinului financiar comunitar producatorilor din sectorul vitivinicol, cu modificarile ulterioare, si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat, aprobata cu modificari prin Legea nr. 492/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, din bugetul M.A.P.D.R., de la titlul VIII "Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare", art. 56.06 "Programe din Fondul European de Garantare Agricola".
(2) Plata sprijinului financiar se face intr-un cont bancar al beneficiarului, care va fi utilizat exclusiv pentru toate operatiunile financiare (venituri si cheltuieli) ce vor fi efectuate in cadrul contractului de punere in aplicare a programului selectat.
(3) Beneficiarul si organismul/organismele de executie trebuie sa tina o evidenta contabila analitica, care sa permita identificarea veniturilor si cheltuielilor aferente executarii actiunilor prevazute in contract, si sunt obligati sa puna la dispozitia Comisiei Europene, M.A.P.D.R. si a Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura toate informatiile si documentele necesare pentru verificarea respectarii obligatiilor asumate prin contract.
Art. 10. - Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura efectueaza controale la locul de desfasurare a actiunilor de promovare, la sediul beneficiarului si al organismului de executie privind documentele justificative prezentate si indeplinirea tuturor obligatiilor stipulate in contract.
Art. 11.
(1) In caz de plata necuvenita, beneficiarul ramburseaza sumele plus dobanzile calculate in functie de perioada dintre plata si rambursarea efectuata de catre beneficiar conform art. 97 din Regulamentul (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comuna a pietei vitivinicole in ceea ce priveste programele de sprijin, comertul cu tarile terte, potentialul de productie si privind controalele in sectorul vitivinicol. Rata dobanzii aplicate este stabilita conform art. 86 alin. 2 lit. (b) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei din 23 decembrie 2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitatilor Europene.
(2) In caz de frauda sau neglijente grave, beneficiarul ramburseaza diferenta dubla dintre suma platita initial si suma datorata efectiv.
(3) Sumele recuperate, precum si dobanzile aferente se platesc in contul Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura si sunt deduse de aceasta din cheltuielile finantate de Fondul European de Garantare Agricola (FEGA) proportional cu participarea financiara comunitara.
Art. 12. - Nu se acorda sprijin financiar unei actiuni care beneficiaza de sprijin conform art. 20 lit. (c) pct. (iii) din Regulamentul (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurala acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR) sau conform art. 2 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 3/2008 al Consiliului din 17 decembrie 2007 privind actiunile de informare si promovare pentru produsele agricole pe piata interna si in tarile terte.
Art. 13. - Comunicarile catre Comisia Europeana privind previziunile si executarea programelor de promovare vor fi facute de M.A.P.D.R. in conformitate cu art. 21 din Regulamentul (CE) nr. 479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008 privind organizarea comuna a pietei vitivinicole, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 si a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/1986 si a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, si cu anexa VIII la Regulamentul (CE) nr. 555/2008.
Publicat în Monitorul Oficial nr. 264 din 22-04-2009