Ordin nr. 505 din 16-03-2009
Ordin nr. 505 din 16-03-2009
pentru aprobarea procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin împrumuturi a căror rambursare se asigură din alte surse decât bugetul de stat
pentru aprobarea procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin împrumuturi a căror rambursare se asigură din alte surse decât bugetul de stat
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, ale prevederilor art. 4 alin. (1) lit. d) coroborat cu alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile ulterioare, si ale pct. 3.2.1 lit. a), b) si c), ale pct. 4.1.6, 4.2.1, 4.2.2 si 4.2.3 din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba procedurile privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin imprumuturi a caror rambursare se asigura din alte surse decat bugetul de stat, prevazute in anexele nr. 1-4, care fac parte integranta din prezentul ordin.
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba procedurile privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin imprumuturi a caror rambursare se asigura din alte surse decat bugetul de stat, prevazute in anexele nr. 1-4, care fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, cu atributii in operatiunile de administrare a datoriei publice, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prevederile prezentului ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucuresti, 16 martie 2009.
Nr. 505.
ANEXA Nr. 1
Procedura contractarii de catre Ministerul Finantelor Publice a unui imprumut de la institutii financiare romanesti/straine sau prin emisiuni de titluri de stat, subimprumutat unui operator economic
Contractarea unui imprumut de la institutii financiare romanesti sau straine presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
1. In vederea obtinerii avizului de principiu din partea Ministerului Finantelor Publice (MFP), ministerul coordonator al sectorului de activitate sau operatorul economic va transmite solicitarea cu privire la contractarea unui imprumut, in cuprinsul careia vor fi fundamentate necesitatea si oportunitatea promovarii cu prioritate a programului/proiectului ce se doreste a fi finantat, necesitatea interventiei statului, precum si principalele elemente privind selectarea finantatorului proiectului, insotita, dupa caz, de urmatoarele documente:
▪ hotararea Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici si a surselor de finantare a respectivului proiect, indiferent daca este o investitie noua sau in continuare;
▪ document de sustinere din partea ministerului coordonator al sectorului de activitate respectiv, incadrarea proiectului in strategia sectoriala, precum si informatii cu privire la valoarea estimata a proiectului;
▪ documentatie financiara - cash-flow aferent perioadei de rambursare a imprumutului, oferte indicative de finantare etc.
2. Pe baza avizului de principiu al MFP, operatorul economic solicita avizul Comitetului Interministerial de Finantari, Garantii si Asigurari (CIFGA) privind contractarea imprumutului, in baza unei cereri depuse la Banca de Export-Import a Romaniei Eximbank - S.A., insotita de documentatia si fundamentarile necesare efectuarii analizei, in stricta concordanta cu normele si procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitari. Ulterior obtinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Bancii de Export-Import a Romaniei Eximbank - S.A. operatorului economic, in vederea prezentarii MFP.
3. In urma obtinerii avizului favorabil al CIFGA, ministerul coordonator al sectorului de activitate impreuna cu MFP elaboreaza proiectul de lege privind autorizarea MFP pentru contractarea imprumutului si subimprumutarea acestuia operatorului economic, in care se va preciza ca masura de sprijin din partea statului (in cazul in care constituie o masura de ajutor de stat) se va acorda dupa emiterea deciziei de autorizare/aprobare de catre Comisia Europeana; documentul va fi transmis pentru analiza si aviz directiilor si institutiilor implicate, dupa caz.
4. Dupa adoptarea legii si intrarea ei in vigoare:
▪ in cazul imprumuturilor contractate de la institutii financiare romanesti sau straine, MFP selecteaza institutia/institutiile finantatoare in conformitate cu prevederile legislatiei privind achizitiile publice, precum si cu respectarea prevederilor pct. 3.2.5 din Hotararea Guvernului nr. 1.470/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, cu modificarile si completarile ulterioare. Din comisia de selectie a finantatorului vor face parte si reprezentanti ai autoritatii administratiei publice centrale coordonatoare a sectorului de activitate al operatorului economic, precum si ai operatorului economic beneficiar al subimprumutului;
▪ in cazul imprumuturilor contractate prin emisiuni de titluri de stat, MFP organizeaza licitatia in conformitate cu regulamentele si procedurile specifice pietei titlurilor de stat.
5. Transmiterea cererii catre Directia generala ajutor de stat, practici neloiale si preturi reglementate in vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat si, dupa caz, a elaborarii de catre aceasta a notificarii/informarii privind masura de ajutor de stat catre Comisia Europeana.
6. In cazul masurilor de natura ajutorului de stat, dupa obtinerea deciziei de autorizare/aprobare de la Comisia Europeana, directia de specialitate din MFP si ministerul coordonator, dupa caz, supun spre avizare directiilor implicate in procesul de avizare documentatia si, pe baza avizelor, prezinta spre aprobare si semnare conducerii MFP documentul juridic ce guverneaza imprumutul, in forma negociata si acceptata de banca finantatoare.
7. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din subimprumutarea de catre stat a imprumutului, MFP procedeaza, conform legislatiei in vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat si acceptat de catre beneficiar.
8. Dupa semnarea documentului juridic ce guverneaza imprumutul, MFP incheie cu beneficiarul final un acord de imprumut subsidiar (AIS), prin care partile convin asupra obligatiilor si drepturilor acestora in contextul dat si conform prevederilor documentelor juridice care guverneaza imprumutul. In AIS se va face referire - fara a se limita la acestea - la elemente precum: alocarea sumelor in cadrul proiectului si finantarea obiectivelor acestuia, legatura functionala in cadrul compartimentelor (daca este cazul), modalitatile de raportare etc. Continutul clauzelor AIS, precum si clauzele in sine pot fi adaptate in functie de prevederile documentului juridic ce guverneaza derularea imprumutului si in care sunt prevazute drepturile si obligatiile partilor cu privire la implementarea fizica si financiara a proiectului. Semnarea AIS, avizat in prealabil de catre directiile de specialitate din MFP, controlul financiar preventiv si delegat se vor face de catre reprezentantii autorizati ai MFP si ai operatorului economic.
ANEXA Nr. 2
Procedura contractarii de catre Ministerul Finantelor Publice a unui imprumut de la institutii financiare internationale (IFI) sau pe relatii bilaterale (de la guverne straine ori agentii guvernamentale), subimprumutat unui operator economic
Contractarea unui imprumut de la institutii financiare internationale (IFI), guverne straine sau agentii guvernamentale presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
1. Ministerul coordonator al sectorului de activitate sau operatorul economic va transmite Ministerului Finantelor Publice (MFP) solicitarea cu privire la contractarea unui imprumut, in cuprinsul careia vor fi fundamentate necesitatea si oportunitatea promovarii cu prioritate a programului/proiectului ce se doreste a fi finantat, necesitatea interventiei statului, precum si principalele elemente privind selectarea finantatorului proiectului, insotita, dupa caz, de urmatoarele documente:
▪ hotararea Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii si a surselor de finantare a acestuia, indiferent daca este o investitie noua sau in continuare;
▪ document de sustinere a proiectului din partea ministerului coordonator al sectorului economic in care activeaza operatorul economic solicitant, in baza strategiei sectoriale, aprobata de Guvern, daca este cazul;
▪ documentatie financiara - cash-flow aferent perioadei de rambursare a imprumutului, oferte indicative de finantare etc.
2. MFP, impreuna cu ministerul coordonator al sectorului de activitate, dupa caz, elaboreaza si supune aprobarii Guvernului si Presedintelui Romaniei un memorandum cu tema: "Acord de principiu privind contractarea imprumutului si aprobarea mandatului de negociere". In cuprinsul acestuia se vor preciza elemente tehnice si financiare propuse de finantator, precum si faptul ca masura de sprijin din partea statului (in cazul in care constituie o masura de ajutor de stat) nu poate fi acordata decat dupa emiterea deciziei de autorizare/aprobare de catre Comisia Europeana a masurii de ajutor de stat.
3. Ca urmare a aprobarii memorandumului de la etapa precedenta, MFP transmite operatorului economic si Bancii de Export-Import a Romaniei Eximbank - S.A. avizul de principiu necesar luarii in analiza de catre Comitetul Interministerial de Finantari, Garantii si Asigurari (CIFGA) privind emiterea documentului juridic ce guverneaza imprumutul.
Pe baza avizului de principiu, operatorul economic depune o cerere la Banca de Export-Import a Romaniei Eximbank - S.A., insotita de documentatia si fundamentarile necesare efectuarii analizei, in stricta concordanta cu normele si procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitari. Ulterior obtinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Bancii de Export-Import a Romaniei Eximbank - S.A. operatorului economic, in vederea prezentarii MFP.
4. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din contractarea de catre stat a imprumutului si subimprumutarea acestuia, in baza avizului CIFGA, MFP procedeaza, conform legislatiei in vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat si acceptat de catre beneficiar.
5. MFP emite, dupa caz, acordul de principiu catre IFI pentru imprumutul ce urmeaza a fi contractat si subimprumutat operatorului economic.
6. Negocierea imprumutului si a documentului juridic ce guverneaza imprumutul se va desfasura in limita mandatului aprobat; negocierea poate fi efectuata direct sau prin corespondenta.
7. Transmiterea cererii catre Directia generala ajutor de stat, practici neloiale si preturi reglementate in vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat si, dupa caz, a elaborarii de catre aceasta a notificarii/informarii privind masura de ajutor de stat catre Comisia Europeana.
8. Dupa negocierea imprumutului si a documentului juridic ce guverneaza imprumutul si dupa primirea deciziei Comisiei Europene privind masura de ajutor de stat (daca este cazul), MFP si ministerul coordonator, dupa caz, initiaza un memorandum pentru aprobarea raportului de negociere si aprobarea acordarii deplinelor puteri in vederea semnarii documentului juridic ce guverneaza imprumutul.
9. In baza aprobarii memorandumului de catre Guvern si Presedintele Romaniei, Ministerul Afacerilor Externe emite deplinele puteri in vederea semnarii documentului juridic ce guverneaza imprumutul de catre reprezentantul autorizat al Romaniei.
10. In mod exceptional, datorita urgentei semnarii documentului juridic ce guverneaza imprumutul si numai daca exista suficiente elemente sa se considere ca textul convenit sau adoptat al acestuia nu va contine diferente substantiale de fond fata de propunerea de text a partii romane, se poate elabora un memorandum comun pentru aprobarea negocierii si semnarii, care va fi supus aprobarii Guvernului si Presedintelui Romaniei, dupa caz.
11. Documentul juridic ce guverneaza imprumutul, astfel semnat, va fi ratificat sau aprobat printr-un act normativ cu forta juridica de lege. Traducerea autorizata a documentatiei aferente imprumutului va fi asigurata de catre o firma autorizata, angajata in conditiile legii de MFP.
12. Procedura de contractare prevazuta la pct. 1-11 se va adapta in functie de specificul fiecarui finantator extern.
13. In baza documentului de ratificare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, MFP incheie cu operatorul economic un acord de imprumut subsidiar (AIS), prin care partile convin asupra obligatiilor si drepturilor acestora in contextul dat si conform prevederilor documentelor juridice care guverneaza imprumutul. In AIS se va face referire - fara a se limita la acestea - la elemente precum: alocarea sumelor in cadrul proiectului si finantarea obiectivelor acestuia, legatura functionala in cadrul compartimentelor (daca este cazul), modalitatile de raportare etc. Continutul clauzelor AIS, precum si clauzele in sine pot fi adaptate in functie de prevederile documentului juridic ce guverneaza derularea imprumutului si in care sunt prevazute drepturile si obligatiile partilor cu privire la implementarea fizica si financiara a proiectului. Semnarea AIS, avizat in prealabil de catre directiile de specialitate din MFP, controlul financiar preventiv si delegat se vor face de catre reprezentantii autorizati ai MFP si ai operatorului economic.
14. In vederea intrarii in efectivitate a documentului juridic care guverneaza imprumutul, daca este cazul, se va proceda la emiterea avizului juridic, in conditiile stabilite cu finantatorul extern, precum si a tuturor celorlalte documente solicitate de finantatorul extern.
ANEXA Nr. 3
Procedura contractarii de catre Ministerul Finantelor Publice a unui imprumut de la institutii financiare romanesti/straine sau prin emisiuni de titluri de stat, subimprumutat unei unitati administrativ-teritoriale ori unui operator economic/serviciu public din subordinea unei unitati administrativ-teritoriale
1. In baza:
▪ hotararii autoritatii deliberative a unitatii administrativ-teritoriale privind justificarea necesitatii si oportunitatii realizarii unui proiect de investitii finantat integral sau in completare din imprumuturi contractate de stat si insusirea indicatorilor tehnico-economici si a surselor de finantare a respectivului proiect;
▪ hotararii adunarii generale a actionarilor sau a consiliului de administratie, in cazul unui operator economic;
▪ unei fundamentari intocmite de unitatea administrativ-teritoriala, insusita de Ministerul Administratiei si Internelor, prin care se justifica prioritatea la nivel national a unui program/proiect, valoarea imprumutului, a surselor de plata a serviciului datoriei publice aferent imprumutului, precum si a platii oricaror impozite si taxe aferente realizarii investitiei;
▪ avizului favorabil al Comisiei de Autorizare a Imprumuturilor Locale, Ministerul Finantelor Publice (MFP) emite avizul de principiu.
2. Ca urmare a obtinerii avizului de principiu al MFP, unitatea administrativ-teritoriala si/sau, dupa caz operatorul economic/serviciul public de subordonare locala solicita avizul Comitetului Interministerial de Finantari, Garantii si Asigurari (CIFGA) privind contractarea imprumutului, in baza unei cereri depuse la Banca de Export-Import a Romaniei Eximbank - S.A., insotita de documentatia si fundamentarile necesare efectuarii analizei, in stricta concordanta cu normele si procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitari. Ulterior obtinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Bancii de Export-Import a Romaniei Eximbank - S.A. unitatii administrativ-teritoriale, in vederea prezentarii MFP.
3. In urma obtinerii avizului favorabil al CIFGA, Ministerul Administratiei si Internelor impreuna cu MFP elaboreaza proiectul de lege privind autorizarea MFP pentru contractarea imprumutului si subimprumutarea acestuia unitatii administrativ-teritoriale si/sau, dupa caz, operatorului economic/serviciului public de subordonare locala, in care se va preciza ca masura de sprijin din partea statului (in cazul in care constituie o masura de ajutor de stat) se va acorda dupa emiterea deciziei de autorizare/aprobare de catre Comisia Europeana; documentul va fi transmis pentru analiza si aviz directiilor si institutiilor implicate, dupa caz.
4. Dupa adoptarea legii si intrarea ei in vigoare:
▪ in cazul imprumuturilor contractate de la institutii financiare romanesti sau straine, MFP selecteaza institutia/institutiile finantatoare in conformitate cu prevederile legislatiei privind achizitiile publice, precum si cu respectarea prevederilor pct. 3.2.5 din Hotararea Guvernului nr. 1.470/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, cu modificarile si completarile ulterioare. Din comisia de selectie a finantatorului vor face parte si reprezentanti ai Ministerului Administratiei si Internelor, ai unitatii administrativ-teritoriale si/sau, dupa caz, ai operatorului economic/serviciului public de subordonare locala, beneficiar al subimprumutului;
▪ in cazul imprumuturilor contractate prin emisiuni de titluri de stat, MFP organizeaza licitatia in conformitate cu regulamentele si procedurile specifice pietei titlurilor de stat.
5. Transmiterea cererii catre Directia generala ajutor de stat, practici neloiale si preturi reglementate in vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat si, dupa caz, a elaborarii, in colaborare cu directia de specialitate in domeniul ajutorului de stat din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, a notificarii/informarii privind masura de ajutor de stat catre Comisia Europeana.
6. In cazul masurilor de natura ajutorului de stat, dupa obtinerea deciziei de autorizare/aprobare de la Comisia Europeana, directia de specialitate din MFP si ministerul coordonator, dupa caz, supun spre avizare directiilor implicate in procesul de avizare documentatia si, pe baza avizelor, prezinta spre aprobare si semnare conducerii MFP documentul juridic ce guverneaza imprumutul, in forma negociata si acceptata de banca finantatoare.
7. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din subimprumutarea de catre stat a imprumutului, MFP procedeaza, conform legislatiei in vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat de beneficiarul subimprumutului.
8. Dupa semnarea documentului juridic ce guverneaza imprumutul, MFP incheie cu unitatea administrativ-teritoriala si/sau, dupa caz, cu operatorul economic sau serviciul public de subordonare locala un acord de imprumut subsidiar (AIS) sau un acord de imprumut subsidiar si garantie (AISG), prin care partile convin asupra obligatiilor si drepturilor acestora in contextul dat si conform prevederilor documentelor juridice care guverneaza imprumutul. In AIS sau AISG se va face referire - fara a se limita la acestea - la elemente precum: alocarea sumelor in cadrul proiectului si finantarea obiectivelor acestuia, legatura functionala in cadrul compartimentelor (daca este cazul), modalitatile de raportare etc. Continutul clauzelor AIS sau AISG, precum si clauzele in sine pot fi adaptate in functie de prevederile documentului juridic ce guverneaza derularea imprumutului si in care sunt prevazute drepturile si obligatiile partilor cu privire la implementarea fizica si financiara a proiectului. Semnarea AIS sau AISG, avizat in prealabil de catre directiile de specialitate din MFP, controlul financiar preventiv si delegat se vor face de catre reprezentantii autorizati ai MFP si ai unitatii administrativ-teritoriale si/sau, dupa caz, ai operatorului economic sau serviciului public de subordonare locala.
ANEXA Nr. 4
Procedura contractarii de catre Ministerul Finantelor Publice a unui imprumut de la institutii financiare internationale (IFI) sau pe relatii bilaterale (de la guverne straine ori agentii guvernamentale), subimprumutat unei unitati administrativ-teritoriale sau unui operator economic/serviciu public din subordinea unei unitati administrativ-teritoriale
1. In baza:
▪ hotararii autoritatii deliberative a unitatii administrativ-teritoriale privind justificarea necesitatii si oportunitatii realizarii unui proiect de investitii finantat integral sau in completare din imprumuturi contractate de stat si insusirea indicatorilor tehnico-economici si a surselor de finantare a respectivului proiect;
▪ hotararii adunarii generale a actionarilor sau a consiliului de administratie, in cazul unui operator economic;
▪ unei fundamentari intocmite de unitatea administrativ-teritoriala, insusita de Ministerul Administratiei si Internelor, prin care se justifica prioritatea la nivel national a unui program/proiect, valoarea imprumutului, a surselor de plata a serviciului datoriei publice aferent imprumutului, precum si a platii oricaror impozite si taxe aferente realizarii investitiei;
▪ avizului favorabil al Comisiei de Autorizare a Imprumuturilor Locale, Ministerul Finantelor Publice (MFP) si Ministerul Administratiei si Internelor elaboreaza si supun aprobarii Guvernului si Presedintelui Romaniei un memorandum cu tema: "Acord de principiu privind contractarea imprumutului si aprobarea mandatului de negociere". In cuprinsul acestuia se vor preciza elemente tehnice si financiare propuse de finantator, precum si faptul ca masura de sprijin din partea statului (in cazul in care constituie o masura de ajutor de stat) nu poate fi acordata decat dupa emiterea deciziei de autorizare/aprobare de catre Comisia Europeana a masurii de ajutor de stat.
2. Ca urmare a aprobarii memorandumului de la etapa precedenta, MFP transmite unitatii administrativ-teritoriale si/sau, dupa caz, operatorului economic/serviciului public de subordonare locala si Bancii de Export-Import a Romaniei Eximbank - S.A. avizul de principiu necesar luarii in analiza de catre Comitetul Interministerial de Finantari, Garantii si Asigurari (CIFGA) privind emiterea documentului juridic ce guverneaza imprumutul.
3. Pe baza avizului de principiu, unitatea administrativ-teritoriala si/sau, dupa caz, operatorul economic sau serviciul public de subordonare locala depun/depune o cerere la Banca de Export-Import a Romaniei Eximbank - S.A., insotita de documentatia si fundamentarile necesare efectuarii analizei, in stricta concordanta cu normele si procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitari. Ulterior obtinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Bancii de Export-Import a Romaniei Eximbank - S.A. unitatii administrativ-teritoriale, in vederea prezentarii MFP.
4. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din contractarea de catre stat a imprumutului si subimprumutarea acestuia, in baza avizului CIFGA, MFP procedeaza, conform legislatiei in vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat de catre beneficiarul subimprumutului.
5. MFP emite, dupa caz, acordul de principiu catre IFI pentru imprumutul ce urmeaza a fi contractat si subimprumutat unitatii administrativ-teritoriale si/sau, dupa caz, operatorului economic ori serviciului public de subordonare locala.
6. Negocierea imprumutului, care se poate desfasura atat direct, cat si prin corespondenta, se va desfasura in conformitate cu mandatul aprobat.
7. Transmiterea cererii catre Directia generala ajutor de stat, practici neloiale si preturi reglementate in vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat si, dupa caz, a elaborarii, in colaborare cu directia de specialitate in domeniul ajutorului de stat din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, a notificarii/informarii privind masura de ajutor de stat catre Comisia Europeana.
8. Dupa negocierea imprumutului si a documentului juridic ce guverneaza imprumutul si dupa primirea deciziei Comisiei Europene privind masura de ajutor de stat (daca este cazul), MFP si Ministerul Administratiei si Internelor, dupa caz, initiaza un memorandum pentru aprobarea raportului de negociere si aprobarea acordarii deplinelor puteri in vederea semnarii documentului juridic ce guverneaza imprumutul.
9. In baza aprobarii memorandumului de catre Guvern si Presedintele Romaniei, Ministerul Afacerilor Externe emite deplinele puteri in vederea semnarii documentului juridic ce guverneaza imprumutul de catre reprezentantul autorizat al Romaniei.
10. In mod exceptional, datorita urgentei semnarii documentului juridic ce guverneaza imprumutul si numai daca exista suficiente elemente sa se considere ca textul convenit sau adoptat al acestuia nu va contine diferente substantiale de fond fata de propunerea de text a partii romane, se poate elabora un memorandum comun pentru aprobarea negocierii si semnarii, care va fi supus aprobarii Guvernului si Presedintelui Romaniei, dupa caz.
11. Documentul juridic ce guverneaza imprumutul, astfel semnat, va fi ratificat sau aprobat printr-un act normativ cu forta juridica de lege. Traducerea autorizata a documentatiei aferente imprumutului va fi asigurata de catre o firma autorizata, angajata in conditiile legii de MFP.
12. Procedura de contractare prevazuta la pct. 1-11 se va adapta in functie de specificul fiecarui finantator extern.
13. In baza documentului de ratificare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, MFP incheie cu unitatea administrativ-teritoriala si/sau, dupa caz, cu operatorul economic sau serviciul public de subordonare locala un acord de imprumut subsidiar (AIS) sau un acord de imprumut subsidiar si garantie (AISG), prin care partile convin asupra obligatiilor si drepturilor acestora in contextul dat si conform prevederilor documentelor juridice care guverneaza imprumutul. In AIS sau AISG se va face referire - fara a se limita la acestea - la elemente precum: alocarea sumelor in cadrul proiectului si finantarea obiectivelor acestuia, legatura functionala in cadrul compartimentelor (daca este cazul), modalitatile de raportare etc. Continutul clauzelor AIS sau AISG, precum si clauzele in sine pot fi adaptate in functie de prevederile documentului juridic ce guverneaza derularea imprumutului si in care sunt prevazute drepturile si obligatiile partilor cu privire la implementarea fizica si financiara a proiectului. Semnarea AIS sau AISG, avizat in prealabil de catre directiile de specialitate din MFP, controlul financiar preventiv si delegat se vor face de catre reprezentantii autorizati ai MFP si ai unitatii administrativ-teritoriale si/sau, dupa caz, ai operatorului economic sau serviciului public de subordonare locala.
14. In vederea intrarii in efectivitate a documentului juridic care guverneaza imprumutul, daca este cazul, se va proceda la emiterea avizului juridic, in conditiile stabilite cu finantatorul extern, precum si a tuturor celorlalte documente solicitate de finantatorul extern.
Publicat în Monitorul Oficial nr. 215 din 03-04-2009