Hotarare 600/2009
Hotarare nr. 600 din 13-05-2009
privind stabilirea beneficiarilor de ajutoare alimentare care provin din stocurile de interventie comunitare destinate categoriilor de persoane cele mai defavorizate din Romania si atributiile institutiilor implicate in planul european
privind stabilirea beneficiarilor de ajutoare alimentare care provin din stocurile de interventie comunitare destinate categoriilor de persoane cele mai defavorizate din Romania si atributiile institutiilor implicate in planul european
Avand in vedere:
-prevederile Legii nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Ceha, Regatul Danemarcei, Republica Federala Germania, Republica Estonia, Republica Elena, Regatul Spaniei, Republica Franceza, Irlanda, Republica Italiana, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungara, Republica Malta, Regatul Tarilor de Jos, Republica Austria, Republica Polona, Republica Portugheza, Republica Slovenia, Republica Slovaca, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) si Republica Bulgaria si Romania privind aderarea Republicii Bulgaria si a Romaniei la Uniunea Europeana, semnat de Romania la Luxemburg la 25 aprilie 2005;
-prevederile art. 2, 4 si 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat, aprobata cu modificari prin Legea nr. 492/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - Prezenta hotarare creeaza cadrul juridic si organizatoric pentru aplicarea dispozitiilor urmatoarelor regulamente:
a) Regulamentul (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei din 29 octombrie 1992 de stabilire a normelor de punere in aplicare a furnizarii de alimente din stocurile de interventie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene seria L, nr. 313 din 30 octombrie 1992, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) art. 27 din Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizari comune a pietelor agricole si privind dispozitii specifice referitoare la anumite produse agricole (Regulamentul unic OCP), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 299 in 16 noiembrie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
-prevederile Legii nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Ceha, Regatul Danemarcei, Republica Federala Germania, Republica Estonia, Republica Elena, Regatul Spaniei, Republica Franceza, Irlanda, Republica Italiana, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungara, Republica Malta, Regatul Tarilor de Jos, Republica Austria, Republica Polona, Republica Portugheza, Republica Slovenia, Republica Slovaca, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) si Republica Bulgaria si Romania privind aderarea Republicii Bulgaria si a Romaniei la Uniunea Europeana, semnat de Romania la Luxemburg la 25 aprilie 2005;
-prevederile art. 2, 4 si 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat, aprobata cu modificari prin Legea nr. 492/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - Prezenta hotarare creeaza cadrul juridic si organizatoric pentru aplicarea dispozitiilor urmatoarelor regulamente:
a) Regulamentul (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei din 29 octombrie 1992 de stabilire a normelor de punere in aplicare a furnizarii de alimente din stocurile de interventie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene seria L, nr. 313 din 30 octombrie 1992, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) art. 27 din Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizari comune a pietelor agricole si privind dispozitii specifice referitoare la anumite produse agricole (Regulamentul unic OCP), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 299 in 16 noiembrie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2. - In textul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) operatori economici - societatile comerciale inregistrate pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, care participa cu oferte si carora le sunt atribuite contracte legate de realizarea planului, conform Regulamentului (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, procedura de selectare a ofertantilor fiind licitatia deschisa;
b) plan - planul anual european de distributie de ajutoare - produse alimentare - provenind din stocurile de interventie comunitare destinate persoanelor celor mai defavorizate din Romania, derulat cu resursele financiare atribuite Romaniei prin regulamente europene;
c) organism desemnat conform art. 27 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizari comune a pietelor agricole si privind dispozitii specifice referitoare la anumite produse agricole - consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti;
d) beneficiari - categoriile de persoane cele mai defavorizate prevazute la art. 3, carora li se distribuie produsele alimentare furnizate din stocurile de interventie ale Comisiei Europene, in conformitate cu prevederile Regulamentului (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3.
(1) Categoriile de persoane cele mai defavorizate care vor beneficia de ajutoare alimentare in cadrul planului sunt:
a) familiile si persoanele singure care au stabilit, prin dispozitie scrisa a primarului, dreptul la un venit minim garantat acordat in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) somerii care beneficiaza de indemnizatie de somaj acordata potrivit prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) pensionarii sistemului public de pensii ale caror drepturi, obtinute din pensie sau, dupa caz, din pensii cumulate, se afla sub 400 lei/luna;
d) persoanele cu handicap grav si accentuat, adulti si copii, neinstitutionalizate.
(2) O persoana beneficiaza de ajutor - produse alimentare - o singura data in cadrul planului si pentru o singura categorie de persoane defavorizate careia ii apartine la data distribuirii ajutoarelor, chiar daca se regaseste la acea data in mai multe dintre categoriile de mai sus.
Art. 4.
(1) Pentru furnizarea de ajutoare - produse alimentare - prin planul anual de distributie, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura face plati catre operatorii economici, conform art. 3 alin. (2a) si art. 4 alin. (3) din Regulamentul (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prefinantarea cheltuielilor pentru punerea in aplicare a planului se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, de la pozitia distincta titlul VIII "Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare", articolul 56.06 "Programe din Fondul European de Garantare Agricola".
(3) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura face plati catre consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti pe baza de documente justificative pentru efectuarea urmatoarelor cheltuieli: depozitare, gestionare si manipulare, transportul produselor de la depozitul judetean la primarii, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, in limita a 4% din valoarea de interventie a produselor puse la dispozitie, in vederea distribuirii catre persoanele cele mai defavorizate. Valoarea contabila a produselor de interventie puse la dispozitie este, pentru fiecare exercitiu, pretul de interventie aplicabil la 1 octombrie.
(4) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura efectueaza plata taxei pe valoarea adaugata, aferenta cheltuielilor Fondului European de Garantare Agricola (FEGA), catre operatorii economici.
(5) Cheltuielile prevazute la alin. (3) si (4) sunt cheltuieli neeligibile aferente derularii planului si se finanteaza din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, de la pozitia distincta titlul VIII "Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare", articolul 56.06 "Programe din Fondul European de Garantare Agricola".
(3) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura face plati catre consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti pe baza de documente justificative pentru efectuarea urmatoarelor cheltuieli: depozitare, gestionare si manipulare, transportul produselor de la depozitul judetean la primarii, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, in limita a 4% din valoarea de interventie a produselor puse la dispozitie, in vederea distribuirii catre persoanele cele mai defavorizate. Valoarea contabila a produselor de interventie puse la dispozitie este, pentru fiecare exercitiu, pretul de interventie aplicabil la 1 octombrie.
(4) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura efectueaza plata taxei pe valoarea adaugata, aferenta cheltuielilor Fondului European de Garantare Agricola (FEGA), catre operatorii economici.
(5) Cheltuielile prevazute la alin. (3) si (4) sunt cheltuieli neeligibile aferente derularii planului si se finanteaza din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, de la pozitia distincta titlul VIII "Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare", articolul 56.06 "Programe din Fondul European de Garantare Agricola".
Art. 5. - Ministerul Administratiei si Internelor, prin Administratia Nationala a Rezervelor de Stat, asigura in mod gratuit spatiile disponibile in depozitele rezervelor de stat ce pot fi utilizate in derularea planului. In termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, Administratia Nationala a Rezervelor de Stat incheie protocol cu fiecare dintre consiliile judetene si consiliile sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 6. - Atributiile institutiilor publice centrale si locale cu responsabilitati in aplicarea si derularea planului sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 7.
(1) Pentru coordonarea implementarii planului se constituie la nivel central grupul de lucru format din reprezentanti ai Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, Ministerului Administratiei si Internelor si Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, nominalizati de catre conducerea acestora.
(2) Pentru buna desfasurare la nivel judetean a planului, se formeaza grupuri de lucru constituite din reprezentanti ai consiliului judetean, respectiv ai consiliului general si ai consiliilor sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si ai serviciilor deconcentrate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, Ministerului Administratiei si Internelor si Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, numiti prin decizie/dispozitie a conducatorilor acestor institutii.
Art. 8. - Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, organismul de certificare si reprezentantii imputerniciti ai Comisiei Europene, precum si alte organe imputernicite, care sunt competente in ceea ce priveste supravegherea platilor facute din Fondul European de Garantare Agricola, verifica documentele consiliilor judetene si ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si ale operatorilor economici implicati in punerea in aplicare a planului, in legatura cu mijloacele financiare platite, conform preveerilor care reglementeaza finantarea politicii agricole comune.
Art. 9.
(1) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura constata si sanctioneaza neregulile, conform prevederilor Regulamentului (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Constituie nereguli, in sensul prezentei hotarari, urmatoarele:
a) lipsuri in gestiune;
b) produse alimentare degradate ca urmare a depozitarii si transportului necorespunzatoare;
c) distribuirea de produse alimentare catre persoane, altele decat cele prevazute la art. 3 alin. (1);
d) distributia cu mai putin de o luna inainte de expirarea termenului de valabilitate.
(3) In baza constatarilor realizate potrivit prevederilor alin. (1), persoanele gasite vinovate vor inlocui cantitatile de produse alimentare constatate lipsa prin achizitionarea de produse alimentare cu aceleasi conditii de calitate si ambalare conform cerintelor specifice sau vor vira in contul Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura contravaloarea prejudiciului creat.
Art. 10. - Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura vor duce la indeplinire prevederile prezentei hotarari.
Art. 11. - La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Guvernului nr. 410/2008 privind stabilirea specificatiilor si punerea in aplicare a planurilor anuale 2008 si 2009 pentru furnizarea de produse alimentare provenind din stocurile de interventie comunitare catre persoanele cele mai defavorizate din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 308 din 21 aprilie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale,
Ilie Sarbu
Viceprim-ministru, ministrul administratiei si internelor
Dan Nica
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Marian Sarbu
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puscas
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucuresti, 13 mai 2009.
Nr. 600.
ANEXA
Atributiile institutiilor publice centrale si locale cu responsabilitati in aplicarea si derularea planului
Art. 1. - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale are urmatoarele atributii:
a) stabileste categoriile de persoane cele mai defavorizate beneficiare prevazute la art. 3 din hotarare;
b) coordoneaza colectarea, de la institutiile aflate in subordine, a datelor personale ale beneficiarilor definiti la art. 3 alin. (1) lit. b) si c) din hotarare si asigura transmiterea acestora catre consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti;
c) asigura comunicarea cu celelalte autoritati ale administratiei publice centrale cu responsabilitati in implementarea planului si comunica operativ consiliilor judetene si Consiliului General al Municipiului Bucuresti orice modificare a componentei listelor transmise.
Art. 2. - Ministerul Administratiei si Internelor are urmatoarele atributii:
a) asigura ordinea si buna desfasurare a activitatilor cuprinse in plan la locul de distribuire a alimentelor;
b) prin intermediul institutiei prefectului, sprijina activitatea de distribuire a produselor alimentare catre persoanele cele mai defavorizate;
c) identifica depozitele necesare, prin intermediul Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat, in scopul utilizarii acestora de catre consiliile judetene si de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, pentru derularea planului;
d) comunica consiliilor judetene si Consiliului General al Municipiului Bucuresti, prin Administratia Nationala a Rezervelor de Stat, lista spatiilor disponibile in depozitele rezervelor de stat;
e) permite, prin intermediul Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat, accesul in aceste spatii al reprezentantilor Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR) si ai Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) pentru controlul spatiilor de depozitare si al produselor stocate, precum si accesul operatorilor economici si al autoritatilor administratiei publice locale, in vederea depozitarii/ridicarii spre distributie a produselor alimentare, dupa obtinerea aprobarilor prevazute de lege. Solicitarea in vederea obtinerii aprobarilor prevazute de lege privind accesul la aceste spatii se face cu 3 zile lucratoare inainte de data stabilita pentru acces.
Art. 3. - MAPDR are urmatoarele atributii:
a) informeaza Comisia Europeana, cel mai tarziu pana la data de 1 februarie a fiecarui an, asupra intentiei de participare a Romaniei la planul pe anul urmator;
b) transmite Comisiei Europene, cel mai tarziu pana la data de 31 mai a fiecarui an, informatii privind:
-produsele si cantitatile pe fiecare tip de produs, exprimate in tone, necesare pentru indeplinirea planului pe teritoriul Romaniei pentru anul financiar urmator;
-forma in care se vor distribui produsele catre beneficiari;
-categoriile de persoane defavorizate beneficiare;
c) pe timpul punerii in aplicare a planului anual, informeaza de indata Comisia Europeana cu privire la orice modificari previzibile ale cheltuielilor care pot surveni in punerea in aplicare a planului;
d) transmite Comisiei Europene inainte de 30 iunie raportul anual de indeplinire a planului pe parcursul anului financiar anterior.
Art. 4. - APIA gestioneaza punerea in aplicare a planului si are urmatoarele atributii:
a) gestioneaza prin proceduri proprii aplicarea regulamentelor comunitare anuale de alocare catre statele membre a resurselor imputabile pentru furnizarea de produse alimentare din stocuri de interventie catre persoanele cele mai defavorizate din Romania;
b) organizeaza si deruleaza procedura de achizitie publica pentru selectarea operatorilor economici, conform prevederilor legale;
c) incheie si urmareste realizarea contractelor cu operatorii economici selectati. Plateste catre acestia valoarea achizitionarii ajutoarelor alimentare de pe piata si cheltuielile de transport necesare derularii planului, in limita resurselor financiare alocate Romaniei de catre Uniunea Europeana;
d) stabileste, in baza numarului de beneficiari transmis de consiliul judetean si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, cantitatile de ajutoare ce vor fi alocate fiecarui judet, respectiv municipiului Bucuresti, proportional cu ponderea acestora in total beneficiari pe tara;
e) plateste din bugetul MAPDR, catre consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, pe baza de documente justificative, sumele mentionate la art. 4 alin. (3) din hotarare;
f) primeste de la consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti si centralizeaza datele privind realizarea planului, in vederea transmiterii acestora in cadrul raportului anual catre Comisia Europeana;
g) transmite lunar Comisiei Europene platile efectuate in cadrul exercitiului financiar din Fondul European de Garantare Agricola;
h) asigura verificarea materiala si contabila a distribuirii alimentelor prin actiuni de control, incepand de la retragerea produselor alimentare din stocurile de interventie, in toate etapele de punere in aplicare a planului si pe toata durata acestuia, la toate nivelurile lantului de distributie, inclusiv la nivel local;
i) suspenda participarea de la procedurile de licitatie a operatorilor economici care nu au respectat obligatiile contractuale aferente planului;
j) incheie cu consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti un acord privind modalitatea de punere in aplicare a planului;
k) transmite MAPDR raportul anual de indeplinire a planului pe parcursul anului financiar anterior, pentru a fi comunicat Comisiei Europene pana la data de 30 iunie;
l) informeaza MAPDR asupra stadiului de realizare a planului;
m) primeste si analizeaza propuneri dembunatatire a punerii in aplicare a planului.
Art. 5. - Autoritatile administratiei publice locale, respectiv consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:
a) intocmesc listele nominale cu persoanele beneficiare definite la art. 3 alin. (1) lit. a) si d) din hotarare;
b) centralizeaza listele si comunica numarul total de beneficiari din judet sau din municipiul Bucuresti catre APIA, ca baza pentru alocarea cantitatii de ajutoare proportional cu ponderea acestora in total beneficiari pe tara;
c) identifica si comunica in fiecare an, pentru anul 2009, in termen de 20 de zile de la intrarea in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 600/2009 privind stabilirea beneficiarilor de ajutoare alimentare care provin din stocurile de interventie comunitare destinate categoriilor de persoane cele mai defavorizate din Romania si atributiile institutiilor implicate in planul european, iar pentru anii urmatori, pana la data de 15 octombrie a anului anterior, la APIA, depozitele autorizate conform prevederilor legale in vigoare pentru depozitarea produselor alimentare care fac obiectul planului;
d) receptioneaza produsele alimentare in baza graficelor de livrari stabilite de APIA cu operatorii economici, dupa consultarea consiliilor judetene;
e) depoziteaza si distribuie produsele alimentare catre beneficiari si tin evidentele contabile legate de operatiunile prevazute la art. 4 alin. (3) din hotarare;
f) distribuie din depozite produsele alimentare direct catre persoanele defavorizate sau prin primarii. Transmit operativ la APIA lista primariilor si cantitatile repartizate pentru distributie prin acestea, ramanand responsabile direct fata de APIA in ceea ce priveste receptia si distribuirea produselor alimentare. Distribuirea se face pe baza listelor nominale cu persoanele defavorizate, intocmite conform art. 3 din hotarare, completate cu datele de identificare, cantitatea primita, data si semnatura persoanelor defavorizate beneficiare;
g) intocmesc si pastreaza cel putin 3 ani de la sfarsitul anului intocmirii documentele de evidenta a operatiunilor de preluare, transport si distributie;
h) asigura ordinea si buna desfasurare a activitatilor la locul de distribuire a ajutoarelor alimentare;
i) pastreaza documentele de evidenta a operatiunilor de preluare, transport si distributie a ajutoarelor alimentare;
j) decid, in cazul in care exista modificari ale numarului de persoane defavorizate fata de lista finala transmisa la APIA, asupra cantitatilor ce vor fi distribuite beneficiarilor in cadrul judetului sau al municipiului Bucuresti, pornind de la cantitatea totala alocata de APIA, conform art. 4 lit. d) din prezenta anexa;
k) transmit lunar la APIA pentru luna incheiata, pana la data de 25 a lunii urmatoare, decontul privind cheltuielile prevazute la art. 4 alin. (3) din hotarare;
l) trimit la APIA, pana la data de 31 martie urmatoare anului de implementare, un raport anual asupra punerii in aplicare a planului;
m) incheie cu APIA un acord cu privire la modalitatea de punere in aplicare a planului.
Publicat in Monitorul Oficial nr. 373 din 03-06-2009