| Abonare la RSS

Browse > Home / / Blog Article: Regulament din 2009

Regulament din 2009

| Categoria:

Regulament din 25-05-2009
de organizare si functionare a Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate


  CAPITOLUL I
 Prevederi generale 


  Art. 1. - Atributiile prevazute in sarcina autoritatii fiscale centrale, conform prevederilor titlului VII "Accize si alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Normelor metodologice aferente titlului VII si titlului VIII, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si celor ale art. 234 alin. (5) si (6) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza prin intermediul Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, denumita in continuare Comisia. 

  Art. 2. - Activitatea curenta a Comisiei se realizeaza prin intermediul directiei cu atributii de autorizare din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor - Directia de autorizari, denumita in continuare directia de specialitate. 

  Art. 3.
(1) Comisia isi desfasoara activitatea in prezenta a cel putin jumatate plus unu din numarul membrilor sai. 
  (2) Lucrarile Comisiei vor fi conduse de presedintele acesteia. In cazul in care presedintele Comisiei lipseste, acesta il va desemna pe vicepresedinte pentru a conduce lucrarile. 
  (3) Deciziile Comisiei sunt obligatorii pentru toti operatorii de produse supuse accizelor armonizate - persoane juridice, asociatii familiale, persoane fizice autorizate si intreprinderi individuale - care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitatile prevazute la titlul VII "Accize si alte taxe speciale" si titlul VIII "Masuri speciale privind supravegherea productiei, importului si circulatiei unor produse accizabile" din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 234 alin. (5) si (6) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

  CAPITOLUL II
 Organizarea sedintelor de lucru ale Comisiei 


  Art. 4.
(1) Comisia se intruneste, de regula, de doua ori pe luna, pentru analiza situatiilor care impun luarea unei decizii. 
  (2) Comisia va fi convocata de presedinte sau de vicepresedinte, la propunerea directiei de specialitate, in scris, cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de data la care va avea loc sedinta Comisiei. 

  Art. 5.
(1) Directia de specialitate va pune la dispozitia membrilor Comisiei, cu 5 zile lucratoare inainte, ordinea de zi si notele de prezentare intocmite de directia de specialitate. 
  (2) Notele de prezentare vor fi intocmite de directia de specialitate in urma analizarii documentatiei, care consta, in principal, din solicitari in vederea autorizarii si/sau alte solicitari privind produsele accizabile, precum si sesizari primite de la organele cu atributii de control referitoare la activitatea operatorilor economici care isi desfasoara activitatea in domeniul produselor accizabile. 
  (3) Directia de specialitate analizeaza documentele prevazute la alin. (2) sub aspectul continutului legal obligatoriu al dosarului, inaintand Comisiei note de prezentare care contin propuneri in vederea aprobarii. 

  Art. 6.
(1) Notele de prezentare intocmite de directia de specialitate vor fi prezentate in plenul Comisiei. 
  (2) Suplimentar fata de nota de prezentare intocmita de directia de specialitate, pot fi puse la dispozitia membrilor Comisiei, la cerere, orice acte care se afla in documentatia mentionata la art. 5 alin. (2) din prezentul regulament. 

  Art. 7.
(1) Comisia va analiza situatia prezentata, cu respectarea prevederilor prezentului regulament si a legislatiei in vigoare. 
  (2) Directia de specialitate sau Comisia are dreptul de a solicita orice alte documente, declaratii sau informatii, atat de la operatorii economici solicitanti, cat si de la institutii ale statului. 
  (3) Informatiile suplimentare oferite de membrii Comisiei sau de alte organe sau institutii ale statului in cadrul termenului de 5 zile lucratoare, de natura sa schimbe propunerile facute de directia de specialitate, prin nota de prezentare, duc la amanarea de drept a solutionarii notei de prezentare si, implicit, la reanalizarea situatiei de fapt. 

  Art. 8.
(1) Deciziile Comisiei pot fi luate cu votul majoritatii simple din numarul total al membrilor si vor fi validate prin semnarea de catre toti membrii prezenti a procesului-verbal in care sunt mentionate acestea. 
  (2) Deciziile se semneaza de catre presedintele sau vicepresedintele Comisiei, dupa caz.

Art. 9.
(1) La sedintele Comisiei participa 2 functionari din cadrul directiei de specialitate, care vor consemna intr-un registru de procese-verbale aspectele analizate si toate deciziile adoptate in cadrul sedintei. 
  (2) La lucrarile Comisiei va fi invitat, dupa caz, cate un reprezentant din partea: 
  a) Ministerului Administratiei si Internelor; 
  b) Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale; 
  c) Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor; 
  d) Directiei generale politica industriala si competitivitate din cadrul Ministerul Economiei; 
  e) Garzii Financiare; 
  f) Directiei supraveghere accize si operatiuni vamale din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor;
  g) patronatelor producatorilor de produse accizabile sau depozitarilor de astfel de produse, legal infiintate. 
  (3) Invitatii participa la analiza cazurilor supuse dezbaterilor Comisiei, punctele de vedere exprimate de acestia in cadrul lucrarilor Comisiei avand caracter consultativ. Invitatii nu participa la luarea deciziei de catre Comisie. 

  CAPITOLUL III
 Deciziile Comisiei 


  Art. 10.
(1) Deciziile Comisiei sunt acte administrative emise numai in forma scrisa. 
  (2) Deciziile cuprind urmatoarele elemente: 
  a) denumirea Comisiei; 
  b) numarul deciziei si data la care a fost emisa; 
  c) datele de identificare ale operatorului de produse supuse accizelor armonizate;
  d) obiectul deciziei; 
  e) motivele de fapt; 
  f) temeiul de drept; 
  g) numele si semnatura presedintelui sau vicepresedintelui Comisiei, dupa caz; 
  h) stampila Comisiei; 
  i) indicarea posibilitatii de a fi contestata, calea de atac si termenul in care aceasta poate fi exercitata. 

  Art. 11.
(1) Decizia trebuie comunicata operatorului de produse supuse accizelor armonizate caruia ii este destinata. 
  (2) Deciziile Comisiei vor fi comunicate in una dintre urmatoarele forme:
  a) prin prezentarea operatorului de produse supuse accizelor armonizate sau a persoanei imputernicite de catre acesta, dupa caz, la sediul directiei de specialitate ori la sediul autoritatii fiscale teritoriale, dupa caz, si primirea actului administrativ de catre acesta/aceasta, sub semnatura, data comunicarii fiind data ridicarii sub semnatura a actului; 
  b) prin remiterea, sub semnatura, a actului administrativ de catre persoanele imputernicite de autoritatile fiscale teritoriale, data comunicarii fiind data remiterii sub semnatura a actului; 
  c) prin posta, la domiciliul fiscal al operatorului de produse supuse accizelor armonizate sau al persoanei imputernicite de catre acesta, dupa caz, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, precum si prin alte mijloace, cum sunt: fax, e-mail, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ si confirmarea primirii acestuia, data comunicarii fiind data confirmarii primirii actului administrativ; 
  d) prin publicitate. 
  (3) In cazul in care comunicarea deciziei nu a fost posibila potrivit dispozitiilor prevazute la alin. (2) lit. a)-c), se va recurge la comunicarea prin publicitate, prin afisarea la sediul autoritatii fiscale teritoriale de care apartine operatorul de produse accizabile supuse accizelor armonizate a unei copii a deciziei emise pe numele acestuia sau pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Decizia se considera comunicata dupa expirarea unui termen de 15 zile de la data afisarii sau a publicarii pe pagina de internet. 

  Art. 12. - Decizia produce efecte din momentul in care este comunicata operatorului de produse accizabile supuse accizelor armonizate sau persoanei imputernicite de catre acesta, dupa caz, ori la o data ulterioara mentionata in actul administrativ comunicat, potrivit legii. 

  Art. 13. - Lipsa unuia dintre elementele deciziei referitoare la calitatea persoanei care semneaza actul administrativ, numele si prenumele ori denumirea operatorului de produse supuse accizelor armonizate, a obiectului deciziei sau a semnaturii presedintelui ori vicepresedintelui Comisiei, dupa caz, atrage nulitatea actului administrativ. Nulitatea se constata de instanta judecatoreasca de contencios administrativ, in conditiile legii.

  Art. 14. - Comisia poate indrepta erorile materiale din decizie din oficiu sau la cererea operatorului de produse supuse accizelor armonizate ori a persoanei imputernicite de catre acesta, dupa caz. Decizia corectata se va comunica potrivit prevederilor art. 11 din prezentul regulament. 

  CAPITOLUL IV
 Cai de atac 


  Art. 15.
(1) Impotriva deciziei Comisiei se poate formula plangere prealabila in conditiile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. 
  (2) Plangerea prealabila formulata impotriva deciziei Comisiei, in conditiile prezentului regulament, este calea administrativa de atac prin care se solicita autoritatii publice emitente reexaminarea deciziei. 

  Art. 16. - In situatia in care operatorul de produse supuse accizelor armonizate sau persoana imputernicita de catre acesta, dupa caz, contesta decizia de suspendare, revocare ori anulare a autorizatiei sau orice alte decizii emise de Comisie, efectul deciziei se suspenda de drept pana la solutionarea contestatiei de catre Comisie in cadrul procedurii prealabile prevazute de legislatia in domeniu, potrivit art. 185 alin. (8) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. 

  Art. 17.
(1) Plangerea prealabila se formuleaza in scris si va cuprinde: 
  a) datele de identificare ale contestatarului;
  b) obiectul plangerii prealabile; 
  c) motivele de fapt si de drept; 
  d) dovezile pe care se intemeiaza; 
  e) semnatura contestatarului sau a imputernicitului acestuia, precum si stampila in cazul persoanelor juridice. Dovada calitatii de imputernicit a contestatarului, persoana fizica sau juridica, se face potrivit legii. 
  (2) Plangerea prealabila se depune la sediul Autoritatii Nationale a Vamilor, in termenele prevazute la art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. 
  (3) In cazul in care plangerea prealabila este depusa la un organ necompetent din cadrul autoritatii fiscale, aceasta va fi inaintata, in termen de maximum 5 zile de la data primirii, directiei de specialitate din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor. 

  Art. 18. - Plangerea prealabila poate fi retrasa de contestatar pana la solutionarea acesteia. Comisia va comunica contestatarului decizia prin care se ia act de renuntarea la plangerea prealabila. 

  Art. 19.
(1) Comisia analizeaza plangerile prealabile in raport cu sustinerile formulate de contestatar, cu dispozitiile legale invocate de acesta si cu documentele existente la dosarul cauzei. Solutionarea plangerii prealabile se face in limitele sesizarii.
 (2) Comisia poate solicita, pentru lamurirea cauzei, punctul de vedere al directiilor de specialitate din cadrul ministerelor sau al altor institutii si autoritati. 
  (3) Prin solutionarea plangerii prealabile nu se poate crea o situatie mai grea contestatarului in propria cale de atac. 
  (4) Contestatarul sau imputernicitii acestuia, dupa caz, pot sa depuna probe noi in sustinerea cauzei pe tot parcursul solutionarii plangerii prealabile. 

  Art. 20.
(1) In solutionare  (3) Considerentele cuprind motivele de fapt si de drept care au format convingerea Comisiei in emiterea deciziei.
  (4) Dispozitivul cuprinde solutia pronuntata, calea de atac si termenul in care aceasta poate fi exercitata.
  (5) Decizia se semneaza de catre presedintele sau vicepresedintele Comisiei, dupa caz.

  Art. 22.
(1) Prin decizie, plangerea prealabila va putea fi admisa, in totalitate sau in parte, ori respinsa.
  (2) In cazul admiterii plangerii prealabile, se decide, dupa caz, anularea totala sau partiala a actului atacat.
  (3) Daca se constata neindeplinirea unei conditii procedurale la investirea Comisiei cu solutionarea plangerii prealabile, aceasta va fi respinsa fara a se proceda la analiza pe fond a cauzei.

  Art. 23.
(1) Decizia privind solutionarea plangerii prealabile se comunica contestatarului in forma scrisa, in conditiile prevazute la art. 11 din prezentul regulament.
  (2) Deciziile emise in solutionarea plangerilor prealabile pot fi atacate la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta, in termenul prevazut de legislatia in vigoarea plangerii prealabile, Comisia se pronunta prin decizie. 
  (2) Decizia emisa in solutionarea plangerii prealabile este definitiva in sistemul cailor administrative de atac. 

  Art. 21.
(1) Decizia de solutionare a plangerii prealabile se emite in forma scrisa si va cuprinde: preambulul, considerentele si dispozitivul. 
  (2) Preambulul cuprinde: denumirea Comisiei, numele si prenumele sau denumirea contestatarului, domiciliul fiscal al acestuia, numarul de inregistrare al plangerii prealabile la Autoritatea Nationala a Vamilor si obiectul cauzei.
  (3) Considerentele cuprind motivele de fapt si de drept care au format convingerea Comisiei in emiterea deciziei. 
  (4) Dispozitivul cuprinde solutia pronuntata, calea de atac si termenul in care aceasta poate fi exercitata. 
  (5) Decizia se semneaza de catre presedintele sau vicepresedintele Comisiei, dupa caz. 

  Art. 22.
(1) Prin decizie, plangerea prealabila va putea fi admisa, in totalitate sau in parte, ori respinsa. 
  (2) In cazul admiterii plangerii prealabile, se decide, dupa caz, anularea totala sau partiala a actului atacat. 
  (3) Daca se constata neindeplinirea unei conditii procedurale la investirea Comisiei cu solutionarea plangerii prealabile, aceasta va fi respinsa fara a se proceda la analiza pe fond a cauzei. 

  Art. 23.
(1) Decizia privind solutionarea plangerii prealabile se comunica contestatarului in forma scrisa, in conditiile prevazute la art. 11 din prezentul regulament.
  (2) Deciziile emise in solutionarea plangerilor prealabile pot fi atacate la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta, in termenul prevazut de legislatia in vigoare.
Publicat in Monitorul Oficial nr. 374 din 03-06-2009